حبس تعلیقی
نوشته شده توسط : vakiel

حبس یکی از انواع مجازات‌‌‌های‌‌ تعیین شده در قانون کشور ما ‌می‌باشد که در خصوص مجرمین اعمال ‌می‌شود. طی اعمال مجازات حبس مجرم ‌به زندان ‌می‌رود و هرچقدر که میزان جرم او سنگین‌تر باشد احتمال بیشتر شدن مدت زمان حبس او نیز افزایش ‌می‌یابد. مجازات حبس انواع‌‌ مختلفی دارد که یکی از انواع‌‌ آن حبس تعلیقی ‌می‌باشد. در ادامه قصد داریم در مورد حبس تعلیقی توضیحات کامل‌تری را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

 

 

منبع : حبس تعلیقی

 

 

حبس تعلیقی چیست‌‌‌ ؟

‌‌حبس‌ تعلیقی یکی از انواع مجازات ‌‌حبس‌ در قانون کشور ما ‌می‌باشد. ‌‌حبس‌ تعلیقی دارای شرایط خاصی است و مقررات مربوط به خود را دارد. گاهی دیده ‌می‌شود که افراد به یکی از ‌‌حبس‌‌های تعزیری یا بازدارنده محکوم ‌می‌شوند و ‌می‌بایست تا اتمام مدت زمان ‌‌حبس‌ خود به زندان بروند اما قاضی با توجه به شرایط ‌‌حبس‌ آن را معلق نموده و مجازات ‌‌حبس‌ آن‌ها به ‌‌حبس‌ تعلیقی تبدیل خواهد شد.

هرگاه مجازات ‌‌حبس‌ فرد به ‌‌حبس‌ تعلیقی تبدیل شود به این معناست که اگر فرد جرم دیگری را مرتکب نشود از بند محکومیت ‌‌حبس‌ رهایی ‌می‌یابد اما چنانچه دوباره مرتکب جرمی شود به تحمل مدت زمان ‌‌حبسی که به حالت تعلیق در آمده است محکوم ‌می‌شود. برای مثال فردی محکوم‌‌ به تحمل ۱۰ سال ‌‌حبس‌ تعلیقی‌‌ است و دوباره مرتکب جرمی ‌می‌شود که در این‌صورت ۱۰ سال ‌‌حبس‌ به تعلیق در آمده برای او در نظر گرفته ‌می‌شود و فرد از تحمل ‌‌حبس‌ معاف نخواهد بود.

موارد تبدیل مجازات ‌‌حبس‌ مجرمین‌ به حبس تعلیقی

قاضی طبق اختیاراتی که قانون‌ به او‌ داده است ‌می‌تواند ‌‌حبس‌ مجرمین مختلف را به حالت تعلیق درآورد. مواردی که در آن ‌‌حبس‌ به حالت تعلیق در ‌می‌آید به شرح زیر ‌می‌باشد:

  • چنانچه مجرم یک جرم تعزیری درجه 3 تا 8 را مرتکب شده باشد دادگاه ‌می‌تواند از 1 تا 5 سال مدت زمان ‌‌حبس‌ فرد را به حالت تعلیق در آورد.
  • بعد از تحمل یک سوم حبس امکان تعلیق باقیمانده آن وجود دارد.

اضافه شدن مجازات جرم به حبس تعلیقی

همانطور که در بالا گفته شد اگر فردی که دارای ‌‌حبس‌ تعلیقی است دوباره مرتکب جر‌می ‌شود ‌می‌بایست مجازات ‌‌حبسی را‌ که به حالت تعلیق درآمده است نیز تحمل کند. اما‌ نکته مهم اینجاست که فرد علاوه بر تحمل آن ‌‌حبس‌ به مجازات جرم دومی که مرتکب شده است نیز محکوم ‌می‌شود و در واقع مجازات او سنگین‌تر خواهد بود.

سوالات متداول

آیا امکان تبدیل ‌‌حبس‌ تعزیری به ‌‌حبس‌ تعلیقی وجود دارد‌‌‌ ؟

بله امکان تبدیل ‌‌حبس‌ تعزیری‌‌ و بازدارنده به ‌‌حبس‌ تعلیقی وجود دارد.

اگر فردی برای بار دوم پس از به تعلیق در آمدن ‌‌حبسش مرتکب جرم شود مجازات او چیست‌‌‌ ؟

در این صورت فرد نه تنها متهم به تحمل ‌‌حبس‌‌های تعلیقی خود ‌می‌شود بلکه به مجازات جرمی که مرتکب شده است نیز محکوم خواهد شد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حبس تعلیقی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حبس تعلیقی پاسخ دهند.





:: برچسب‌ها: حبس تعلیقی ,
:: بازدید از این مطلب : 89
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آذر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: