تکرار جرم
نوشته شده توسط : vakiel

در جامعه‌‌‌‌‌‌‌ امروزی جرائم بسیاری وقوع می‌یابد و برای هر نوع جرمی مجازاتی تعیین گردیده است. تفاوتی ندارد که جرم قتل باشد یا یک مزاحمت تلفنی ساده و در هر صورت عملی که جرم تلقی شود شامل مجازات خواهد بود. اما قانونگذار شرایط دیگری را نیز مطرح نموده که طبق آن تکرار جرم نیز شامل مجازات ‌‌‌‌‌‌‌می‌شود. در ادامه قصد داریم در مورد تکرار جرم توضیحات کامل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تری را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

منبع : تکرار جرم

تکرار جرم به چه معناست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

همانطور که در بالا‌‌‌‌‌‌‌ گفته شد تکر‌ار جرم ‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند باعث مجازات‌‌‌‌‌‌‌ و تشدید مجازات شود. در برخی موارد دیده ‌‌‌‌‌‌‌می‌شود که فرد جرمی را مرتکب ‌‌‌‌‌‌‌می‌شود و مجازات شده است اما مرتکب جرم دیگری می‌گردد و مجازات قبلی باعث عبرت او ‌‌‌‌‌‌‌نمی‌شود. در این صورت قاضی ‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند مجازات او را در صورت ‌تکرار جرم شدید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر کند و علاوه بر اینکه فرد‌‌‌‌‌‌‌ برای مرتکب شدن جرم مجازات ‌‌‌‌‌‌‌می‌شود برای تکرار آن نیز مجازات خواهد شد. افزایش مجازات به علت تکرار جرم نیز دارای شرایط و قواعد خاص خود ‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد.

مجازات تکرار جرائم حدی

جرائم حدی به جرائمی گفته ‌‌‌‌‌‌‌می‌شود که قانونگذار برای آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها مجازات به خصوصی را در نظر گرفته است و مستقیما این مجازات‌ها برای‌‌‌‌‌‌‌ جرایم حدی اعمال ‌‌‌‌‌‌‌می‌شوند. در جرائم حدی ‌‌‌‌‌‌‌نمی‌توان مجازات را تعلیق نمود یا در مجازات تخفیف داد‌. اگر فردی سه بار جرائم حدی را مرتکب شود و هر سه بار نیز مجازات او اعمال شود در صورتی که بار چهارم نیز همان جر‌م را انجام دهد مجازات او اعدام خواهد بود.

مجازات تکرار جرم تعزیری

جرائم تعزیری جرائمی هستند که شارع برای آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها به صورت مستقیم‌‌‌‌‌‌‌ مجازاتی را در نظر نگرفته است و مجازات آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها به توجه به شرایط و نوع جر‌م تعیین ‌‌‌‌‌‌‌می‌شود. چنانچه فردی مرتکب یک جرم تعزیزی درجه یک تا شش شود و از مدت قطعیت محکومیت‌‌‌‌‌‌‌ تا شمول مرور زمان اجرای مجازات مرتکب یک جرم تعزیزی دیگر از درجه یک تا شش شود قاضی او را نهایتا به حداکثر مجازات‌‌‌‌‌‌‌ تا یک و نیم برابر آن محکوم خواهد کرد. در صورت وجود شرایط زیر در مجازات تکرار جرائم تعزیری تخفیف داده خواهد شد:

  • اگر مجازات دارای حداقل و حداکثر باشد قاضی ‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند مجازات را تا میانگین حداقل و حداکثر آن تقلیل دهد.
  • چنانچه مجازات دارای حداقل نبوده و ثابت باشد دادگاه ‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند مجازات تکرار جر‌م را تا نصف میزان تعیین شده کاهش دهد.

نکته: چنانچه ‌مجرم سه بار مرتکب جر‌م تعزیزی شده باشد تخفیف مجازات اعمال نخواهد شد.

در چه مواردی تکرار جرم باعث مجازات ‌‌‌‌‌‌‌نمی‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

در برخی موارد نیز تکرار جرم باعث مجازات تکرار ‌‌‌‌‌‌‌نمی‌شود. در صورت تکرار جرائم سیاسی، مطبوعاتی و جرائم‌‌‌‌‌‌‌ اطفال مقررات مجازات تکرار جرم برای مجرم اعمال نخواهد شد.

نکته: توجه داشته باشید که افراد در صورت تکرار جرم تعزیری و حدی هم به مجازات عمل مجرمانه خود محکوم ‌‌‌‌‌‌‌می‌شوند و هم مجازات تکرار جرم برای آن‌ها اعمال‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌می‌شود.

سوالات متداول

اگر جر‌م حدی بیش از سه بار تکرار شود مجازات آن چیست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

در این صورت مجازات آن اعدام‌‌‌‌‌‌‌ خواهد بود.

آیا ‌‌‌‌‌‌‌می‌توان در مجازات تکرا‌ر جرم تعزیری تخفیف داد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

بله قاضی ‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند در صورت وجود برخی شرایط در مجازات مجرم تخفیف بدهد که توضیحات کامل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تکر‌ار جرم، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تکر‌ار جرم پاسخ دهند.





:: برچسب‌ها: تکرار جرم ,
:: بازدید از این مطلب : 124
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 آذر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: