نمونه اظهارنامه استرداد جهیزیه
نوشته شده توسط : vakiel

نمونه اظهارنامه استرداد جهیزیه چگونه نگارش می‌شود؟ معمولا مرسوم است که هنگام آغاز زندگی مشترک زن و شوهر، خانواده دختر وسایل زندگی را فراهم کرده و به ایشان می‌دهند که به آن جهیزیه گفته می‌شود. در واقع می‌توان گفت زن مالک جهیزیه می‌باشد. در صورتی که پس از ازدواج، زن یا مرد با یکدیگر به اختلاف بخورند زن می‌تواند با انتخاب یکی از روش‌های استرداد جهیزیه و تنظیم اظهارنامه اقدام به پس گرفتن جهیزیه خود کند. در ادامه نمونه اظهارنامه‌ای مربوط به استرداد جهیزیه می‌آوریم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

استرداد جهیزیه

به موجب ماده 1107 قانون مدنی فراهم نمودن وسایل زندگی که جزئی از نفقه بوده بر عهده شوهر می‌باشد اما در عرف و سنن ایران زن برای کمک به همسر و شروع زندگی مشترک وسایلی را با خود به عنوان جهاز به منزل مشترک می‌آورد.

توصیه می‌کنیم در همین راستا مقاله قانون استرداد جهیزیه را مطالعه نمایید.

با توجه به توضیحات بالا زن مالک جهیزیه بوده و هر زمان که خواست می‌تواند اقدام به استرداد و پس گرفتن جهیزیه خود نماید.

از رویه دادگاه‌ها سه طریق را می‌توان نام برد که زن با استناد به هر کدام از آن‌ها می‌تواند تقاضای استرداد جهیزیه کند. اول اینکه از طریق لیست سیاهه یا همان لیست وسایل جهیزیه، دوم از طریق شهادت شهود و سوم از طریق ارائه فاکتور خرید وسایل.

توصیه می‌کنیم برای کسب اطلاعات تکمیلی مقاله روش‌های استرداد جهزیه را مطالعه نمایید.

روش قانونی برای استرداد جهیزیه

اولین کاری که زن می‌تواند در این راستا انجام دهد تنظیم اظهارنامه و اعلام قصد خود مبنی بر بازگرداندن جهیزیه‌اش می‌باشد. بدیهتا مخاطب این اظهارنامه شوهر است.

در این اظهارنامه استرداد جهیزیه مهلتی قید می‌گردد تا شوهر اقدامات لازم را برای استرداد جهاز انجام دهد، ولی ممکن است شوهر اصلا به این اظهارنامه توجهی ننماید. باید نمونه اظهارنامه استرداد جهیزیه را ببینید تا بتوانید آن را به درستی تنظیم نمایید.

در این حالت زن به روش قضایی و قانونی دیگری رجوع کرده و دادخواستی در باب استرداد جهیزیه نوشته و به دادگاه صلاحیت‌دار تقدیم می‌کند.

همچنین زن در این دادخواست باید به لیست سیاهه و همچنین فاکتور خرید وسایل و همچنین اظهارنامه تنظیم شده استناد کند.

توصیه می‌کنیم در همین راستا مقاله استرداد جهیزیه با و بدون سیاهه را مطالعه نمایید.

دادگاه صلاحیت دار برای اقامه دعوای استرداد جهاز دادگاه خانواده می‌باشد. در ادامه به ارائه نمونه اظهارنامه استرداد جهیزیه می‌پردازیم.

نمونه اظهارنامه استرداد جهیزیه

مخاطب محترم : . . .

با سلام

جنابعالی به استناد عقدنامه شماره ……… تنظیم شده در دفترخانه ازدواج به شماره ………. و به نشانی ……….. همسر شرعی و قانونی اینجانب بوده‌اید. به استناد مدارک و شواهد موجود، جهیزیه‌ای که لیست کامل به همراه قیمت آن به پیوست این اظهارنامه ارائه شده است، در اختیار جنابعالی قرار گرفته است که فهرست سیاهه جهیزیه که از سوی خانواده اینجانب در حین ازدواج تهیه شده بود، به تایید و امضای شما و خانواده محترم رسیده است.

اکنون با عنایت به دادخواست طلاقی که از سوی شما ارائه شده/ پذیرش درخواست طلاق توافقی از سوی شعبه ……… مجتمع …….، تقاضا دارم در مدت……….. روز از تاریخ رؤیت (دیدن) این اظهارنامه، نسبت به استرداد جهیزیه اینجانب اقدام نمایید؛ در غیر این صورت، مراتب استرداد جهیزیه از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهد شد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نمونه اظهارنامه استرداد جهیزیه ، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نمونه اظهارنامه استرداد جهیزیه پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.
سوالات متداول
دیدن نمونه اظهارنامه استرداد جهیزیه چه کمکی می‌کند ؟

به شما کمک می‌کند تا متن اظهارنامه استرداد جهیزیه خود را طبق آن نمونه تنظیم کنید تا حقوقتان تضییع نگردد.

نمونه اظهارنامه استرد‌اد جهیزیه را چگونه می‌توانم مشاهده کنم؟

با رجوع به متن مقاله یک نمونه را مشاهده خواهید کرد.





:: برچسب‌ها: نمونه اظهارنامه استرداد جهیزیه ,
:: بازدید از این مطلب : 132
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 آذر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: