سفید امضا
نوشته شده توسط : vakiel

سفید امضا چگونه چکی می‌باشد؟ چک‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدام دارای خصوصیات و قوانین خاص خود می‌باشند.‌ به عنوان‌ مثال امروزه افراد می‌توانند از انواع چک‌های تضمینی، امانی، مدت دار و… استفاده کنند. یکی از انواع چک‌‌هایی که کمتر از دیگر چک‌ها صادر می‌شود، چک سفید امضا می‌باشد. چک سفید امضا با شرایط متفاوت‌تری صادر می‌شود، و معمولا به علت سهولت سوء استفاده از آن افراد تا حد امکان از صدور این نوع چک‌ خودداری می‌کنند. در ادامه قصد داریم در خصوص چک سفید ا‌مضا توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

توصیه می‌کنیم مقاله چک چیست را مطالعه نمایید.

 

منبع : سفید امضا

چک سفید امضا چیست و چه خصوصیاتی دارد ؟

گفتیم که چک‌ها انواع مختلفی دارند. چک سفید امضا یا چک‌ سفید مهر یکی از انواع چک‌هایی می‌باشد، که امروزه در برخی معاملات و قرارداد‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در تعریف چک سفید امضا می‌بایست گفت، به هر چکی که فرد صادر کننده بدون درج تاریخ و مبلغ آن را ‌ا‌مضا و صادر نماید، چک سفید امضا گفته می‌شود. در واقع از خصوصیات این نوع چک می‌توان به فاقد تاریخ و مبلغ بودن آن اشاره کرد.

یعنی هر فردی که این نوع چک‌ را نزد خود داشته باشد، در صورت وجود برخی شرایط اجازه دارد خود مبلغ و تاریخ دلخواهش را در چک قید نموده و نسبت به وصول آن اقدام نماید. این مسئله باعث سهولت سوء استفاده از این نوع چک‌ شده است. به همین دلیل افراد تا حد امکان از صدور این نوع چک خودداری می‌کنند.

موارد صدور چک سفید ا‌مضا

چک سفید ا‌مضا نسبت به سایر چک‌‌ها کاربرد کمتری دارد. اما این نوع چک‌ نیز در برخی موارد توسط افراد صادر می‌شود. به طور کلی احتمال صدور چک‌ سفید امضا در موارد گفته شده در زیر وجود دارد:

  • ضمانت

گاهی افراد اقدام به معامله یا تنظیم قراردادی با یکدیگر می‌نمایند، که نیاز است برای جلب اعتماد یکی از طرفین به طرف مقابلش تضمین بدهد. در این صورت فرد می‌تواند اقدام به صدور چک سفید امضا نماید و آن را، به عنوان ضمانت به طرف مقابلش اهدا کند. اما در پشت چک باید حتما قید شود، که به عنوان ضمانت صادر شده است.

  • جبران ضرر و زیان

گاهی در برخی معاملات و قرارداد‌ها احتمال بروز ضرر و زیان وجود دارد. به همین علت یکی از طرفین اقدام‌ به صدور چک سفید امضا بدون نوشتن تاریخ و مبلغ می‌کند. سپس چک را به طرف مقابل تحویل می‌دهد، تا در صورت بروز ضرر و زیان، بتواند با استفاده از چک‌ خسارت وارده را جبران کند.

توصیه می‌کنیم مقاله نحوه نوشتن صحیح چک را مطالعه نمایید.

جرم سوء استفاده از چک‌ سفید امضا و مجازات آن

سوء استفاده کردن از چک سفید امضا عموما‌ جرم تلقی شده و با عنوان خیانت در امانت‌ چک شناخته می‌شود. به عنوان‌ مثال ممکن است فردی چک سفید ‌ا‌مضایی را پیدا نموده یا سرقت کرده باشد، و با در درج مبلغ برای وصول آن اقدام کند. یا در حالتی دیگر ممکن است فردی که چک سفید امضا را برای ضمانت یا جبران خسارت از طرفی دیگر دریافت کرده باشد، مبلغی بیش از طلب خود در آن درج کند و برای وصول آن اقدام‌ کند.

در صورتی که هر کدام از حالت‌های گفته شده اتفاق بیفتد، می‌توان گفت جرم خیانت در امانت چک سفید ا‌مضا اتفاق افتاده است. قانونگذار در خصوص این جرم مجازاتی را در نظر گرفته است. مطابق قانون هرگاه فردی مرتکب جرم خیانت در امانت چک سفید ا‌مضا شود، به یک‌ تا سه سال حبس محکوم می‌گردد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص چک سفید امضا، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون چک سفید ا‌مضا پاسخ دهند.

سوالات متداول
چک سفید ا‌مضا چه مشخصاتی دارد ؟

این چک فاقد مهر و امضاست.

مجازات جرم خیانت در امانت چک سفید ا‌مضا چه می‌باشد ؟

یک تا سه سال حبس.

آیا می‌توان از چک سفید ا‌مضا به عنوان ضمانت استفاده کرد ؟

بله اما ضمانتی بودن آن باید حتما در چک مشخص شود تا از مشکلات احتمالی آتی جلوگیری شود.





:: برچسب‌ها: سفید امضا ,
:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: