مدارک لازم برای ثبت لوگو چیست؟
نوشته شده توسط : vakiel

مدارک لازم برای ثبت لوگو چیست ؟ لوگو یک طرح خاص است که مخصوص یک برند و یک شرکت است. این علامت به صورت کاملاً هنرمندانه و با جای دادن مفاهیم اساسی مربوط به فعالیت تجاری در آن، طراحی می‌شود. علامت تجاری یا لوگو بر روی محصولات شرکت درج می‌شود. همچنین موجب می‌شود که کالا‌های شرکت مورد نظر در بازار از سایر کالا‌های مشابه متمایز گردد و قابل شناخت باشد. امروزه ثبت یک لوگو می‌تواند در فعالیت‌های اقتصادی برای تجار بسیار کمک کننده و تضمینی بر سوددهی باشد. در ادامه این مقاله به توضیح مختصری از مدارک لازم و مراحل ثبت لوگو می‌پردازیم. جهت تسریع فرایند ثبت می‌توانید از خدمات وکیل کار استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 

مدارک لازم برای ثبت لوگو

طبیعی است برای انجام یک عمل حقوقی مثل ثبت یک شرکت و همین‌طور ثبت لوگو، متقاضی باید مدارکی را به سازمان ذی‌صلاح ارائه دهد. متقاضیان ثبت لوگو دو دسته‌اند یا اشخاص حقیقی و یا اشخاص حقوقی هستند. نکته مهم این است که مالکیت یک لوگوی تجاری می‌تواند متعلق به چند نفر باشد اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی. البته مدارک لازم جهت ثبت لوگو برای این دودسته تا حدودی متفاوت است. که در ادامه به توضیح مختصر هر یک می‌پردازیم. برای آشنایی با قوانین مالکیت معنوی کلیک کنید.

مدارک لازم برای اشخاص حقیقی

اشخاص حقیقی برای ثبت لوگو باید مدارک زیر را تهیه نمایند:

  1. متقاضی باید از شناسنامه و کارت ملی خود کپی برابر اصل تهیه نماید.
  2. اگر لوگو لاتین باشد متقاضی باید کارت عضویت در اتاق بازرگانی داشته باشد و کپی برابر اصل این کارت را نیز تهیه نماید.
  3. متقاضی باید از برای اثبات فعالیت تجاری خود که با لوگوی طراحی شده مرتبط است، کپی برابر اصل جواز فعالیت یا هر مجوز قانونی که نشان دهنده‌ی فعالیت تجاری اوست، تهیه نماید.
  4. لوگوی طراحی شده را در 10 نمونه و در اندازه‌ی شش در شش سانتیمتر تهیه نماید و همه مدارک به سازمان ذی‌صلاح ارائه شود.

مدارک لازم برای اشخاص حقوقی

اشخاص حقوقی یا شرکت‌ها برای ثبت لوگو باید مدارک زیر را تهیه نمایند:

  1. متقاضی باید از روزنامه رسمی تأسیس شرکت یک نسخه کپی تهیه نماید.
  2. همچنین باید از آخرین روزنامه شرکت – در صورت وجود آن – که تغییرات شرکت را نشان می‌دهد نیز یک نسخه کپی تهیه گردد.
  3. افرادی که در شرکت متقاضی حق امضا دارند باید از مدارک هویتی خود نظیر شناسنامه و کارت ملی کپی برابر اصل تهیه نمایند.
  4. دراینجا نیز مانند مدارک اشخاص حقیقی، متقاضی باید از برای اثبات فعالیت تجاری خود که با لوگوی طراحی شده مرتبط است، کپی برابر اصل جواز فعالیت یا هر مجوز قانونی که نشان دهنده‌ی فعالیت تجاری اوست، تهیه نماید.
  5. همچنین در صورت لاتین بودن لوگو، شرکت متقاضی باید یک نسخه کپی برابر اصل از کارت عضویت در اتاق بازرگانی را تهیه نماید.
  6. در نهایت شرکت متقاضی می‌بایست لوگوی طراحی شده را در 10 نمونه و در اندازه‌ی شش در شش سانتیمتر تهیه نماید و همه مدارک به سازمان ذی‌صلاح ارائه شود.

مراحل ارسال مدارک ثبت لوگو

متقاضی ثبت لوگو پس از طراحی لوگوی مورد نظر خود ابتدا باید از آن استعلام بگیرد. استعلام گرفتن از لوگو برای یافتن طرح‌های مشابه در همان صنف متقاضی است. اگر لوگوی مشابهی در همان صنف وجود داشته باشد طرح پیشنهادی ثبت نمی‌گردد. متقاضی پس از طراحی و استعلام باید مدارک لازم را تهیه نماید و به همراه اظهارنامه‌ی درخواست ثبت لوگو را به مرکز مالکیت معنوی اداره ثبت اسناد ارائه دهد. ارائه مدارک و اظهارنامه هم به صورت مجازی و هم به صورت حضوری امکان پذیر است. پرونده ثبت لوگو مورد بررسی کارشناسان قرار می‌گیرد که امکان قبول یا رد آن وجود دارد. پس از رد کردن درخواست ثبت، در برخی شرایط متقاضی می‌تواند با برطرف کردن کاستی‌های پرونده دوباره آن را به جریان بیندازد و کارشناسان موظف به بررسی مجدد هستند.

در پایان پس از انتشار آگهی‌های مربوط به تأیید درخواست ثبت در روزنامه رسمی و همچنین پرداخت هزینه‌های ثبت، ثبت رسمی لوگو انجام می‌شود. متقاضی می‌تواند با مراجعه کردن به اداره مالکیت معنوی سندی که برای لوگوی مذکور صادر گشته را دریافت نماید.

اهمیت ثبت لوگو

تصور کنید شما به عنوان یک تولید کننده یا تاجر محصولاتی تولید و عرضه می‌کنید که از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است یا به طور کلی یک ویژگی منحصر به فرد دارد که موجب جذب مشتری می‌شود. پس از مدتی لوگو و نام تجاری شما در خاطره مشتری باقی می‌ماند. زین پس افراد تنها با شنیدن یا دیدن نام و لوگوی شما اعتماد می‌کنند و به راحتی کالا را خریداری می‌نمایند.

حال ممکن است در این بین رقیبان یا سوءاستفاده گرانی وجود داشته باشند که از شهرت نام تجاری شما سوءاستفاده کنند و لوگوی مشابهی طراحی نمایند که باعث به اشتباه انداختن و فریب مشتری می‌شود. این امر موجب می‌شود پس از چندی اعتماد مردم از بین برود و مشتری‌های شما کاهش پیدا کنند. اهمیت ثبت قانونی لوگو در اینجا مشخص می‌شود زیرا با ثبت قانونی لوگو دیگر کسی نمی‌تواند لوگوی مشابه شما را طراحی و استفاده کند و اگر چنین اتفاقی رخ دهد صاحب حق می‌تواند به مراجع قضایی ذی‌صلاح مراجعه و شکایت نماید تا مانع پخش لوگوی تقلبی شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

لوگو چیست؟

لوگو طرحی خاص است که مختص یک برند و شرکت می‌باشد. این علامت به صورت کاملا هنرمندانه و با جای دادن مفاهیم اساسی مربوط به فعالیت تجاری در آن طراحی شده است.

اهمیت ثبت کردن لوگو در چیست؟

اگر صاحب لوگو آن را به صورت قانونی به ثبت نرساند این امکان را برای رقیبان و افراد سوء استفاده گر ایجاد می کند تا از شهرت لوگو و برند تجارت وی سوء استفاده کنند.





:: برچسب‌ها: مدارک لازم برای ثبت لوگو چیست؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 126
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: