دو جواز برای یک کد پستی آیا امکان‌پذیر است ؟
نوشته شده توسط : vakiel

آیا صدور دو جواز کسب برای یک مکان یا به عبارتی یک کد پستی امکان‌پذیر است؟ هر فرد برای راه‌اندازی یک کسب و کار و حرفه به صورت قانونی ملزم به دریافت جواز کسب است. یکی از شرایط صدور جواز کسب الزام افراد به آماده سازی محلی جهت برپایی حرفه خود می‌باشد. این مکان می‌تواند به صورت اجاره یا ملکی باشد. با توجه به قوانین مصوب 1400 هر کد پستی تنها یک جواز می‌تواند داشته باشد و تنها تحت شرایطی می‌تواند برای یک کد پستی دو یا چند جواز گرفت. در ادامه اطلاعات کاملی در این باره داده شده است. برای آشنایی بیشتر با جواز کسب کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با کارشناسان تجاری و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 
 
 

آیا صدور دو جواز برای یک کد پستی امکان‌پذیر است؟

صدور چند مجوز برای یک مکان واحد از پرسش‌های شایع در میان متقاضیان صنفی است. آیا امکان دارد دو یا چند فعالیت در یک مکان یا به عبارتی در یک کد پستی صورت پذیرد و برای این فعالیت‌ها جواز نیز صادر شود؟ بله امکان‌پذیر است. عملکرد اتحادیه‌های اصناف مطابق با قوانین نظام صنفی و آیین‌نامه‌های اجرای آن می‌باشند. قانون نظام صنفی در تبصره 2 ماده 3 خود این معضل را پیش‌بینی کرده و راه‌حل آن را بیان می‌دارد.

در این تبصره آمده است: «اماکنی که واجد شرایط لازم جهت استقرار چند واحد صنفی باشند، می‌توانند به‌عنوان محل ثابت کسب، توسط یک یا چند فرد صنفی، پس از اخذ پروانه کسب از اتحادیه یا اتحادیه‌های ذی‌ربط، مورد استفاده قرار گیرند. آیین‌نامه اجرائی این تبصره به‌وسیله دبیرخانه هیات‌عالی نظارت با همکاری اتاق اصناف ایران و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تهیه می‌شود و ظرف سه ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون به تصویب وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌رسد.»

بنابراین بر اساس قانون نظام صنفی امکان صدور دو جواز کسب برای یک کد پستی وجود دارد. البته باید توجه داشت که جهت صدور دو یا چند مجوز برای یک کد پستی باید شرایطی را در مکان مورد نظر فراهم آورد. برای آشنایی با مراحل گرفتن جواز کسب کلیک کنید.

ویژگی اماکن واجد شرایط برای صدور دو یا چند جواز کسب برای یک کد پستی

مهم‌ترین ویژگی یک مکان برای راه‌اندازی دو یا چند صنف در آن دارا بودن وسعت حداقلی و قانونی برای تمامی آن اصناف مورد نظر است. به عبارتی اگر فردی بخواهد در یک مکان دو کسب و کار راه‌اندازی کند و هر یک از آن حرفه‌ها حداقل به 40 متر فضا نیاز دارند. مکان مذکور باید در مجموع حداقل 80 متر وسعت داشته باشد. تعیین مساحت قانونی از طریق ضوابط خاص داخلی اتحادیه‌های اصناف تعیین می‌شود و سپس توسط کمیسیون نظارت شهرستان تصویب می‌گردد.

لازم به ذکر است کمیسیون نظارت می‌تواند حداقل مساحت مکان مورد نظر برای برپایی دو یا چند صنف را از مجموع مساحت‌ها کمتر در نظر بگیرد. مثلاً تصور کنید فردی قصد راه‌اندازی یک رستوران را دارد. فرض کنید که حداقل مساحت مورد نیاز برای رستوران 50 متر است. حال ممکن است فرد در همین مکان قصد راه‌اندازی یک اغذیه فروشی نیز داشته باشد. تصور کنید حداقل مساحت لازم برای اغذیه فروشی 20 متر است. بنابراین در مجموع مکان مورد نظر باید 70 متر باشد. اما با توجه به این که این دو صنف مشترکاتی نظیر آشپزخانه دارند می‌شود از مجموع مساحت کم کرد. بنابراین ممکن است مساحت لازم برای هر برپایی هر دو صنف در یک مکان به 60 متر تقلیل یابد.

نکته دیگر این که برپایی دو یا چند صنف در یک مکان واحد معمولاً مربوط به اصنافی است که در یک رسته باشند یا شبیه به هم هستند. تصور کنید یک شخص قصد داشته باشد صنف نجاری و رستوران را در یک مکان برپا کند. در صورتی که نجاری‌ها پر از صدای ابزارآلات و گرده چوب است و از طرفی مردم در رستوران نیازمند آر‌امش هستند. برای همین این اتفاق به دور از منطق است و اجرایی نمی‌شود.

معرفی مباشر برای جواز کسب دوم

افراد برای دریافت جواز کسب دوم ملزم به معرفی یک مباشر به اتحادیه صنفی خود می‌باشند. حتی اگر جواز کسب اول و دوم فرد برای یک کد پستی صادر شده باشد. بنابراین فرد صنفی حتماً باید برای مستقر شدن دو یا چند واحد صنفی در یک مکان مباشر تعیین نماید. مباشر به نمایندگی از صاحب جواز کسب وظیفه انجام امور صنفی مربوط به جواز کسبی که مباشرت آن را دارد بر عهده می‌گیرد. برای مباشر نیز باید پروانه مباشرت و کارت مباشر صادر گردد. مرجع صدور پروانه مباشرت و کارت مباشر همان اتحادیه صنف مربوطه است.

صاحبان پروانه کسب باید توجه داشته باشند با معرفی مباشر مسئولیت در قبال اشخاص ثالث همچنان بر عهده آن‌هاست. یعنی حتی اگر خسارت وارده بر مشتریان و مصرف‌کنندگان به دلیل اعمال مباشر باشد باز هم مسئول صاحب پروانه کسب است. زیرا مباشر به عنوان نماینده فرد صنفی است و اعمال و اقدامات او همان اقدامات فرد صنفی در نظر گرفته می‌شود. البته از طرفی مباشر نیز در صورت انجام تخلف در برابر صاحب پروانه کسب مسئول است. یعنی فرد صنفی در وهله اول خسارت مشتریان را می‌پردازد و برای دریافت خسارت خود می‌تواند از مباشر شکایت نماید. برای اطلاع از مدارک لازم برای جواز کسب کلیک کنید.

ابطال یکی از پروانه‌های کسب در یک مکان واحد

ممکن است در یک مکان دو واحد صنفی وجود داشته باشد و به علتی یکی از این پروانه‌ها باطل شود و یا به صورت قانونی قرار بر پلمپ آن شود. در این حالت صرفاً ادامه همان فعالیت در مکان مورد نظر ممنوع است. بنابراین پروانه کسبی که باطل نشده است می‌تواند به کار خود ادامه دهد. اگر پلمپ یکی از این واحدهای صنفی در همان بخش‌های مربوط به آن واحد برگه پلمپ الصاق می‌گردد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با کارشناسان تجاری و وکلای کار با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

آیا صدور دو یا چند پروانه کسب برای یک واحد صنفی امکان پذیر است؟

بله مطابق قانون نظام صنفی و آیین نامه های اجرایی آن صدور دو یا چند پروانه کسب برای یک واحد صنفی با رعایت شرایطی امکان پذیر است.

مهم ترین ویژگی یک مکان برای راه اندازی دو یا چند صنف در آن چیست؟

دارا بودن وسعت حداقلی و قانونی برای تمامی آن اصناف مورد نظر مهم ترین ویژگی این مکان است. به عبارتی برای راه اندازی دو صنف که هر کدام قانونا نیازمند به 40 متر مساحت اند مکان مورد نظر باید 80 متر باشد.





:: برچسب‌ها: دو جواز برای یک کد پستی آیا امکان‌پذیر است ؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 174
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: