مجازات استفاده از برند دیگران
نوشته شده توسط : vakiel

مجازات استفاده از برند دیگران جهت جلوگیری از چنین جرمی توسط مراجع ذیصلاح مشخص شده است. شرکت‌ها باید برند و علامت تجاری خود را به ثبت برسانند تا مشمول این قانون باشند. بعد از به ثبت رسیدن، استفاده از علامت تجاری منحصراً به صاحب آن تعلق دارد. بنابراین سایر تجار و افراد حقوقی و حقیقی اجازه استفاده از علامت تجاری و برند ثبت شده را نخواهند داشت. در صورتی که شخصی اقدام به استفاده از علامت تجاری ثبت شده کند مجرم شناخته می‌شود و مجازات خواهد شد. برای آشنایی با قوانین مالکیت معنوی و فکری کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با کارشناسان تجاری و وکلای کار با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 
 

مجازات استفاده از برند و علامت تجاری دیگران

با ثبت‌برند و علامت تجاری استفاده از آن انحصاری می‌شود. مطابق قانون کشور ما دیگران با استفاده از برند و علامت تجاری ثبت شده در واقع مرتکب جرم می‌شوند. قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری برخی قواعد مربوط به برند و علائم را تعیین کرده است. بر اساس این قانون سوء‌استفاده از برند و علائم تجاری ثبتی دیگران  هم مسئولیت کیفری به دنبال دارد و هم موجب ایجاد مسئولیت حقوقی می‌شود. جهت انجام ثب برند خود کلیک کنید.

ماده 529 قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیرات مسئولیت کیفری مربوط به استفاده غیرمجاز از علائم تجاری و برند ثبت شده را تشریح می‌کند. در این قانون آمده است: « هر کس مهر یا منگنه یا علامت یکی از شرکت‌های غیردولتی را که مطابق قانون تشکیل شده است یا یکی از تجارتخانه‌ها را جعل کند یا با علم به جعل استعمال نماید، علاوه بر جبران خسارت وارده به حبس از سه ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.»

بنابراین بر اساس قانون مجازات اسلامی کسی که اقدام به جعل علامت تجاری یا برند یک شرکت غیردولتی نماید و یا در صورتی که از جعل برند ثبت شده آگاه باشد اما با این وجود از آن استفاده کند. در این دو حالت به مجازات تعیین شده در این قانون محکوم می‌گردد. باید توجه داشت که علاوه بر مجازات حبس سوءاستفاده کننده محکوم به جبران خسارات وارده بر شاکی و پرداخت جزای نقدی نیز می‌باشد.

نحوه شکایت از سوء استفاده کننده از برند یا علائم تجاری ثبت شده

ممکن است کسی اقدام به استفاده غیرمجاز از برند یا علامت تجاری ثبت شده شما نماید. در چنین زمانی به عنوان مالک اصلی برند می‌توانید از فرد سوءاستفاده کننده در مراجع صالح قضایی شکایت به عمل آوردید. مالکان برندهای تجاری می‌توانند با استفاده از سیستم ثبت علائم تجاری اعتراض خودشان را مبنی بر جعل یا سوءاستفاده دیگران از برند وی به مرجع صالح اعلام نمایند.

شما به عنوان مالک برند و علامت تجاری در دو حالت می‌توانید از سوءاستفاده و ثبت علامت تجاری جدید جلوگیری نمایید. اول آن فردی قصد ثبت علامت تجاری یا برندی را داشته باشد که متعلق به شما است. دومین حالت زمانی است که برند جدیدی که فرد قصد ثبت آن را دارد به قدری به برند شما شباهت داشته باشد که موجب فریب و اشتباه مشتریان و مردم عادی شود.

مجازات استفاده از برند دیگران با توجه به مدت اعتبار برند

ثبت یک برند و علامت تجاری به صورت دائمی نیست. اعتبار ثبت یک علامت‌تجاری یا برند در ایران تا ده سال است. در صورتی که مالک برندی قصد داشته باشد باز هم به استفاده از برند خود ادامه دهد باید در آخرین سال اعتبار برند آن را مجدداً تمدید نماید. اگر مالک برند یا علامت تجاری اقدام به تمدید آن ننماید پس از ده سال و پایان مهلت اعتبار برند افراد دیگری می‌توانند همان برند را به ثبت رسانند. در چنین حالتی مالک قبلی امکان اعتراض و شکایت علیه برند ثبت شده نخواهند داشت.

خوب است بدانید تنها ثبت برند و علامت تجاری به تنهایی کافی نیست. پس از ثبت یک علامت تجاری و یک برند باید مورد استفاده قرار گرفته شود. بر اساس قانون اگر شخصی اقدام به ثبت یک برند نماید ولی از آن استفاده نکند پس از گذشت 3 سال بلااستفاده ماندن ثبت برند باطل می‌شود. همان‌طور که اشاره کردیم اشخاص دیگر در صورت ابطال ثبت برند یا پایان یافتن اعتبار ثبت برند می‌توانند آن را به نام خودشان به ثبت رسانند و مالک قبلی امکان اعتراض نخواهد داشت. در صورتی که دچار مشکلاتی در ارتباط با برند خود شده‌اید، می‌توانید از خدمات وکیل کار استفاده نمایید.

مرجع صالح قضایی برای رسیدگی به دعوای سوءاستفاده از برند کدام دادگاه است ؟

توجه داشته باشید که هر دعوای حقوقی یا کیفری توسط دادگاه صالح خود بررسی می‌شود. در صورت طرح دعوا در دادگاه غیر صالح پرونده دعوای رسیدگی نمی‌گردد و در نهایت مرجوع می‌شود. رسیدگی به شکایات کیفری و حقوقی که مرتبط با شرکت‌های تجاری و برند و علائم تجاری است در حوزه صلاحیت دادگاه‌های عمومی می‌باشد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با کارشناسان تجاری و وکلای کار با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

مجازات سوءاستفاده از برند و علامت تجاری دیگران چیست؟

سوءاستفاده کننده هم به مجازات حبس و هم به جبران خسارات وارده بر شاکی و پرداخت جزای نقدی محکوم می‌شود.

مدت اعتبار برند و علائم تجاری چقدر است؟

مهلت اعتبار برندو علائم تجاری در ایران ده سال می‌باشد و مالک می‌تواند پس از ده سال مجددا آن را تمدید نماید. در صورتی که برند ثبت شده مورد استفاده قرار نگیرد، پس از سه سال باطل می‌گرد.





:: برچسب‌ها: مجازات استفاده از برند دیگران ,
:: بازدید از این مطلب : 112
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: