ابطال پروانه کسب
نوشته شده توسط : vakiel

ابطال پروانه کسب تحت شرایطی اجباری و اختیاری است. هر کس برای فعالیت قانونی صنف و کسب و کار خود نیازمند دریافت پروانه کسب است. هر صنف اتحادیه مربوط به خود را داراست و افراد برای دریافت و ابطال پروانه کسب مربوط به صنف شغلی خودشان باید به اتحادیه مربوطه مراجعه نمایند. صاحبان پروانه کسب را افراد صنفی می‌نامند. پروانه کسب ممکن است به دلایلی مثل تخلف شخص صنفی یا تخلف در محلی که کسب و کار در آن دایر شده باطل گردد. اما پرسش این است که آیا فرد صنفی می‌تواند رأساً اقدام به باطل کردن پروانه کسب نماید؟ اگر چنین امری ممکن است فرد صنفی چه اقداماتی باید انجام دهد؟ برای اطلاع از قوانین مربوط به جواز کسب کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با کارشناسان تجاری و وکلای کار با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 
 
 

ابطال پروانه کسب

باطل شدن پروانه کسب دلایل متفاوتی دارد. مثلا ممکن است به دلیل انجام تخلفاتی از جانب فرد صنفی و یا همچنین عدم فعالیت فرد صنفی و مسائلی از این دست پروانه کسب ابطال گردد. با باطل شدن پروانه کسب افراد دیگر قادر به استفاده از آن نمی‌باشند. در واقع یعنی فرد دیگر اجازه فعالیت در حرفه و کسب و کار مورد نظر را بدون پروانه کسب نخواهد داشت. البته همواره باطل شدن پروانه کسب به جهت تخلفات نمی‌باشد. بلکه گاهی ممکن است فرد صنفی خود اقدام به باطل کردن پروانه کسب نماید. افراد ممکن است به دلیل عدم توانایی در ادامه‌ اداره کسب و کار خود و یا تغییر کسب و کار و… دیگر نیازی به پروانه کسب نداشته باشند. در این صورت می‌توانند به راحتی درخواست باطل کردن پروانه کسب را به اتحادیه صنفی مربوطه ارائه دهند و بدین ترتیب اتحادیه پروانه کسب با درخواست صاحب پروانه باطل می‌کند.

مراحل و مدارک باطل کردن پروانه کسب

افراد صنفی و صاحبان پروانه کسب برای باطل کردن پروانه کسب ابتدا باید یک درخواست کتبی برای ابطال پروانه تنظیم نمایند. پس از تنظیم درخواست کتبی توسط صاحب پروانه، این درخواست‌نامه باید به اتحادیه صنفی مربوطه ارائه شود. همچنین هنگام مراجعه به اتحادیه صنفی صاحب پروانه برای ادامه روند باطل کردن باید اصل سند پروانه کسب را به همراه داشته باشد و به اتحادیه مربوطه ارائه دهد.

ممکن است فرد صنفی به اتحادیه بدهی داشته باشد و یا عوارض پرداخت نشده‌ای داشته باشد. بنابراین در این مرحله صاحب پروانه باید عوارض معوقه و بدهی‌های اتحادیه صنفی مربوطه را پرداخت نماید تا ادامه روند باطل کردن پروانه کسب طی شود. پس از طی شدن این مراحل پروانه کسب توسط اتحادیه صنفی باطل می‌گردد. ابطال پروانه کسب باید در اداره دارایی، شهرداری، اتاق اصناف و همچنین اماکن عمومی اعلام گردد. در نهایت پروانه کسب از سیستم‌ها و دستگاه‌های دولتی و.. حذف می‌گردد.

در نتیجه با توجه به مطالب مطرح شده فرد صنفی برای باطل کردن پروانه کسب به مدارک متعددی نیاز ندارد. مدارک لازم برای درخواست ابطال پروانه کسب از جانب صاحب پروانه در سه مورد خلاصه می‌شود. تنظیم نامه‌ای کتبی برای درخواست ابطال پروانه کسب از جانب صاحب پروانه، تسویه حساب‌های لازم و ارائه رسید آن، ارائه اصل سند پروانه کسب سه مدرک مورد نیاز برای باطل کردن پروانه کسب می‌باشند. جهت آشنایی با روند انجام کار در سامانه ایرانیان اصناف کلیک کنید.

دلایل دیگر باطل شدن پروانه کسب

همان‌طور که اشاره کردیم دلایل متفاوتی برای باطل شدن پروانه کسب وجود دارد که یکی از این دلایل درخواست صاحب پروانه کسب است. یعنی فرد صنفی که دارنده پروانه کسب می‌باشد می‌تواند با ارائه یک درخواست به اتحادیه صنفی و طی کردن شرایط قانون اقدام به باطل کردن پروانه کسب نماید. اما به غیر از ابطال کردن اختیاری پروانه کسب، حالات دیگری نیز وجود دارد که پروانه کسب نه با درخواست صاحب پروانه بلکه مستقیماً توسط اتحادیه اصناف باطل می‌گردد. شرایط و موارد باطل شدن پروانه کسب به شرح زیر است:

  • در صورتی که فرد حرفه خود را تغییر دهد و حرفه جدید با چیزی که در پروانه کسب ذکر شده متفاوت باشد پروانه کسب باطل می‌گردد.
  • عدم پرداخت حق عضویت اتحادیه توسط فرد صنفی موجب باطل شدن پروانه کسب می‌شود.
  • فرد صنفی دستورات و قواعد اتحادیه مربوط به صنف خود را انجام ندهد پروانه کسب باطل می‌گردد. همچنین عدم رعایت قوانین و ضوابط نیز موجب ابطال پروانه کسب می‌شود.
  • زمانی که فرد صنفی بیش‌تر از 6 ماه هیچ فعالیت نکند و علاوه بر آن عدم فعالیت خود و دلایل آن را به اتحادیه مربوطه گزارش ندهد در این صورت پروانه کسب باطل می‌شود.
  • ممکن است با تغییر محل کسب نیز پروانه کسب باطل شود.
  • در صورتی که فرد صنفی بدون اجازه اتحادیه محل کسب خود را به شخص دیگری واگذار کند امکان باطل شدن پروانه وجود خواهد داشت.
  • فوت صاحب پروانه موجب ابطال پروانه کسب می‌شود البته با درخواست وراث حداکثر دو سال بعد از این که صاحب پروانه فوت کند پروانه کسب نیز باطل می‌شود.
  • پس از اتمام اعتبار پروانه کسب اگر صاحب پروانه اقدام به تمدید پروانه نکند پروانه کسب باطل می‌شود. جهت تمدید پروانه کسب کلیک کنید.

 

سؤالات متداول

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با کارشناسان تجاری و وکلای کار با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
آیا باطل کردن پروانه کسب توسط صاحب پروانه امکان پذیر است؟

بله صاحب پروانه با ارائه درخواست کتبی ابطال پروانه و مدارک لازم به اتحادیه صنفی مربوطه می‌تواند پروانه کسب خود را باطل نماید.

مدارک لازم برای باطل کردن پروانه کسب توسط صاحب پروانه چیست؟

تنظیم نامه‌ای کتبی برای درخواست ابطال پروانه کسب از جانب صاحب پروانه، تسویه حساب‌های لازم و ارائه رسید آن، ارائه اصل سند پروانه کسب، سه مدرک مورد نیاز برای باطل کردن پروانه کسب می‌باشند.





:: برچسب‌ها: ابطال پروانه کسب ,
:: بازدید از این مطلب : 179
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: