تغییر رسته جواز کسب
نوشته شده توسط : vakiel

تغییر رسته جواز کسب توسط فرد صنفی که به هر دلیلی مثلاً کاهش سود صنف فعلی یا افزایش درآمد و سود بیشتر در حرفه دیگر از ادامه حرفه فعلی خود منصرف شوند، انجام می‌گیرد. در این شرایط صاحب جواز کسب برای انجام حرفه دیگری در محل کسب خود باید درخواست تغییر رسته را به اتحادیه مبدا و مقصد ارائه دهد. اما آیا این افراد می‌توانند با جواز کسب قبلی خود، این حرفه جدید را شروع نمایند؟ یا این که حتم باید جهت تغییر شغل و حرفه خود به دریافت یک جواز کسب جدید اقدام نمایند؟ در ادامه به شرایط تغییر رسته شغلی در جواز کسب می‌پردازیم. برای آشنایی بیشتر با قوانین مربوط به جواز کسب کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 
 

تغییر رسته جواز کسب به چه معناست ؟

افراد صنفی و صاحبان جواز کسب طبق قانون اجازه دارند در صورت تمایل برخی تغییرات را در جواز کسب خود ایجاد نمایند. یکی از تغییراتی که صاحبان جواز کسب تمایل به انجام آن دارند ایجاد تغییراتی در نوع جواز کسب برای شروع فعالیت جدیدی در محل کسب سابق می‌باشد. بنابراین یکی از پرسش‌ها رایج افراد صنفی این است که آیا امکان تغییر رسته صنفی در جواز‌های کسب وجود دارد؟ یعنی این که آیا صاحب یک کسب و کار می‌تواند فعالیت فعلی خود را تغییر دهد بدون این که جواز کسب جدید دریافت کند و با جواز قبلی خود فعالیت جدید را شروع نماید؟

پاسخ این پرسش‌ها مثبت است. یعنی صاحبان جواز کسب و افراد صنفی می‌توانند هر زمان که تمایل داشتند با طی کردن یک سری مراحل قانونی رسته شغلی جواز کسب خود را تغییر دهند. بدین صورت می‌توانند با ایجاد تغییردر رسته جواز کسب سابق در یک واحد صنفی جدید و تحت نظارت یک اتحادیه صنفی جدید فعالیت نمایند. البته لازم به ذکر است که اگر تغییرات لازم برای جواز کسب سابق بیش از اندازه باشد متقاضی موظف است مجدداً اقدام به دریافت یک جواز کسب جدید از اتحادیه جدید نماید. برای آشنایی با مراحل دریافت جواز کسب کلیک کنید.

نخستین اقدام برای تغییر رسته جواز کسب به چه صورت است ؟

همان‌طور که اشاره شد افراد صنفی و صاحبان جواز کسب باید با طی کردن مراحلی به تغییرفعالیت شغلی و تغییررسته در جواز کسب خود جنبه رسمی و قانونی ببخشند. برای این منظور نخست باید از طریق سامانه پیشخوان مجوز‌ها درخواست تغییررسته در جواز کسب ثبت شود. نشانی درگاه ملی مجوز‌ها یا سامانه پیشخوان مجوز‌ها عبارت از www.g4b.ir می‌باشد. پس از ثبت درخواست در سامانه پیشخوان ادامه مراحل و تکمیل درخواست باید از طریق گزینه تکمیل درخواست سامانه پیشخوان مجوز‌ها و در سامانه ایرانیان اصناف انجام شود. آدرس سامانه ایرانیان اصناف نیز عبارت از www.iranianasnaf.ir می‌باشد. برای ورود به سامانه ایرانیان اصناف کلیک کنید.

شرایط تغییر در رسته جواز کسب

طی شدن مراحل قانونی برای تغییررسته پروانه کسب در مدت زمان کوتاهی امکان پذیر می‌باشد. البته تغییررسته در جواز کسب نیز مانند گرفتن جواز کسب شرایطی دارد. متقاضی تغییررسته باید حتماً عوارض معوقه و بدهی‌های مربوطه به اتحادیه صنفی سابق را به طور کامل تسویه و پرداخت نماید. پس از تسویه حساب متقاضی تغییررسته جواز کسب باید مراحل قانونی تعیین شده را در اتحادیه جدید به سرانجام برساند.

نمایندگان و اعضای اتحادیه صنفی جدید در حین بررسی متقاضی جهت تغییررسته جواز کسب از اتحادیه سابق استعلام تسویه حساب نیز خواهند گرفت. در واقع گرفتن استعلام تسویه حساب از اتحادیه سابق یکی از ملزومات و شرایط مهم برای تایید تغییررسته جواز کسب می‌باشد. نهایتاً اگر اتحادیه صنف جدید متقاضی را واجد شرایط قانونی تشخیص دهد با توجه به سایر قواعد و رعایت مراحل قانونی جواز کسب سابق را باطل می‌نماید و پس از آن جواز کسب جدید به نام متقاضی تغییررسته جواز کسب صادر می‌گردد. برای آشنایی با مدارک لازم برای جواز کسب کلیک کنید.

در صورت عدم پاسخگویی اتحادیه سابق به استعلام اتحادیه صنفی جدید چه اتفاقی می‌افتد ؟

همان‌طور که اشاره کردیم متقاضی تغییر رسته باید پیش از طی کردن مراحل قانونی در اتحادیه صنف جدید کلیه عوارض معوقه و بدهی‌های مربوطه به اتحادیه سابق را پرداخت نماید. از طرفی کارشناسان اتحادیه صنفی جدید برای تایید تغییررسته جواز کسب ملزم هستند که از اتحادیه سابق استعلام جواز کسب را بابت تسویه حساب دریافت نمایند. قانون در شرایطی که اتحادیه صنفی سابق با وجود درخواست اتحادیه جدید برای استعلام تسویه حساب پاسخی ارائه ندهد قواعدی تعیین کرده است. در صورت گذشت 15 روز از درخواست استعلام و عدم پاسخ‌گویی اتحادیه سابق، طبق قانون پاسخ را موافقت اتحادیه سابق در نظر می‌گیریم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

تغییر رسته در جواز کسب به چه معناست؟

صاحبان جواز کسب می‌توانند با طی مراحل قانونی رسته شغلی جواز کسب خود را تغییر دهند و در یک واحد صنفی جدید و تحت نظارت یک اتحادیه صنفی جید فعالیت نمایند.

نخستین اقدام برای تغییررسته جواز کسب چیست؟

نخست باید از طریق سامانه پیشخوان مجوزها درخواست تغییر رسته در جواز کسب ثبت شود و ادامه مراحل باید از طریق گزینه تکمیل درخواست سامانه پیشخوان مجوزها و در سامانه ایرانیان اصناف انجام شود.





:: برچسب‌ها: تغییر رسته جواز کسب ,
:: بازدید از این مطلب : 178
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: