اتاق اصناف تهران
نوشته شده توسط : vakiel

اتاق اصناف تهران در واقع سازمانی است که بر کار اتحادیه‌های شهرستان تهران نظارت دارد. امروزه با توجه به تخصصی شدن مشاغل هر شغلی برای خود دارای یک اتحادیه می‌باشد. در کنار این اتحادیه‌های تخصصی یک اتاق اصناف نیز پیش بینی شده است که تمام صنف‌های مختلف از قبیل گل فروش‌ها، عینک فروشی‌ها و… را در برمی‌گیرد. هر شهرستانی برای خود اتاق اصناف جداگانه دارد که مستقل از شهرستان دیگر است. در ادامه به معرفی اتاق اصناف تهران می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

اتاق اصناف تهران برای چیست؟

اتاق اصناف مجمعی متشکل از روسای اتحادیه‌های صنفی تهران است که وظیفه انجام امور محوله را دارند. منظور از اتحادیه صنفی شخصیتی حقوقی است که از افراد یک یا چند صنف که دارای‌ فعالیت یکسان یا مشابه‌اند، برای انجام وظایف و مسئولیت‌های محوله تشکیل می‌گردد. صنف نیز عبارت است‌ از گروهی از افراد که فعالیت آنان از یک نوع می‌باشد. مانند فروشندگان پوشاک که صنف پوشاک را تشکیل می‌دهند.

هنگامی که رئیس اتحادیه‌های تهران مانند اتحادیه لوازم خانگی، اتحادیه عینک فروشان و… در کنار هم جمع شوند اتاق اصناف تهران تشکیل می‌شود.

اعضای اتاق اصناف تهران

اتاق‌اصناف تهران دارای شخصیت حقوقی غیرانتفاعی و غیرتجاری است که زمانی رسمیت پیدا می‌کند که در سازمان معدن، صنعت و تجارت ثبت شود. اتاق اصناف تهران از روسای اتحادیه‌های صنوف تولیدی، فنی و توزیعی و خدماتی تشکیل شده است.

ساختار اتاق‌اصناف تهران

اتاق اصناف تهران دارای پنج عضو اصلی شامل :

  • یک رئیس
  • نائب رئیس اول و نائب رئیس دوم
  • دبیر
  • خزانه دار
  • دو عضو علی البدل

دو نفر از اعضای اصلی هیأت‌ رئیسه از بین صنوف تولیدی- خدمات فنی، دو نفر از صنوف توزیعی- خدماتی و یک ‌نفر از حائزین اکثریت آراء انتخاب می‌شوند.

جلسات اتاق‌اصناف تهران با حضور حداقل دو سوم اعضاء رسمیت می‌یابد و تصمیمات با رای اکثریت نصف به علاوه یک حاضران ‌در جلسه اتخاذ می‌شود.

وظائف و اختیارات اتاق‌اصناف تهران

1/ تهیه و تصویب آئین‌نامه‌های آموزشی، مالی، اداری، استخدامی و تشکیلاتی اتحادیه‌ها و در صورت لزوم تغییر در آنها

۲/ نظارت بر اجرای درست اقدامات اتحادیه‎‌های تهران در رابطه با صدور پروانه کسب از جهت مطابقت با قوانین صنفی و آئین تازه های آن

۳/ ایجاد هماهنگی بین اتحادیه‌ها، راهنمایی صنوف و نظارت بر عملکرد آن‌ها

۴/انتخاب، معرفی و تایید نمایندگان اتحادیه‌ها به اداره‌های امور مالیاتی، هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی و هر مرجعی که به موجب قانون باید از طرف صنوف به آنها نماینده معرفی شود.

۵/اظهار نظر در خصوص ضوابط خاص داخلی اتحادیه‌های تحت پوشش در رابطه با صدور پروانه کسب جهت بررسی و تصویب کمیسیون نظارت

۶/ نظارت بر چگونگی اجرای مقررات بهداشتی، فنی، ایمنی، بیمه گزاری، انتظامی، حفاظتی، زیبا سازی و سایر مقررات مربوط به واحدهای صنفی که از طرف مراجع ذی ربط وضع می‌شود و همکاری با مأموران انتظامی در اجرای قوانین

۷/رسیدگی به اعتراضات افراد صنفی نسبت به تصمیمات اتخاذ اتحادیه ها

۸/ اجرای مصوبات اتاق اصناف ایران، هیأت عالی نظارت و کمیسیون نظارت بر حسب مقررات قوانین صنفی

۹/ انتخاب و معرفی یک نفر نماینده از میان اعضاء هیأت رئیسه به کمیسیون نظارت برای بررسی و نظارت بر روی چگونگی اجرای انتخابات هیأت مدیره اتحادیه ها.

۱۰/تعیین نوع و نرخ کالاهایی که هر صنف می‌تواند برای فروش و عرضه قرار دهد و خدماتی که می‌تواند ارائه کند. پیشنهاد آن برای اتخاذ تصمیم به کمیسیون نظارت و اعلام مصوبه کمیسیون به اتحادیه برای ابلاغ به افراد صنفی با هدف جلوگیری از تداخل میان صنف‌ها

۱۱/ پیشنهاد دادن به کمسیون نظارت در رابطه با  تشکیل اتحادیه جدید یا ادغام اتحادیه‌ها یا تقسیم یک اتحادیه به دو چند اتحادیه

۱۲/همکاری و معاضدت با اتاق اصناف در سایر شهرستان ها و با اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی و اتاق تعاون

سایر وظایف

۱۳/ تنظیم ساعات کار و تعطیلات واحدهای صنفی با توجه بر چگونگی و نوع کار آنان و ارائه برنامه برای تصمیم گیری کمیسیون نظارت. برای ایجاد وحدت رویه بین کمیسیون‌های نظارت شهرستان‌ها، دستور العمل ساعات کار و ایام تعطیلی واحدهای صنفی با پیشنهادی اتاق اصناف ایران و همکاری نیروی انتظامی توسط دبیرخانه هیأت عالی نظارت تهیه می‌شود. این دستورالعمل باید حداکثر ظرف مدت سه‌ماه از لازم الاجرا شدن به تصویب وزارت صنعت، معدن و تجارت برسد.

۱۴/ تصویب بودجه، ترازنامه و صورت‌های مالی اتحادیه‌های تهران پس از رسیدگی به آن‌ها و نظارت بر فعالیت مالی اتحادیه‌ها

۱۵/اجرای برنامه های علمی، آموزشی ، فرهنگی و پژوهشی با هدف ارتقای سطح آگاهی و دانش هیأت مدیره اتحادیه ها با همکاری دستگاه های اجرائی و بخش خصوصی ذی‌ربط و بسیج اصناف کشور در چارچوب مقررات

۱۶/عضویت رؤسای اتاق اصناف تهران در شورای اداری شهرستان‌ها و مرکز استان

۱۷/ تنظیم ترازنامه و صورتهای مالی سالانه و ارائه آن ظرف مدت دو ماه بعد از پایان هر سال مالی به کمسیون نظارت برای رسیدگی و تصویب.

۱۸/ تنظیم بودجه سال بعد و ارائه آن به کمیسیون نظارت برای تصویب و نظارت بر اجرای آن تا اول بهمن هر سال

۱۹/درجه بندی واحدهای صنفی طبق ضوابط و مقرراتی که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با کسب نظر از نیروهای انتظامی و اتحادیه‌های ذی ربط . این درجه بندی به تصویب کمیسیون نظارت می‌رسد.

۲۰/ تشکیل واحدهای بازرسی و نظارت با هدف نظارت بر عملکرد  و کلیه‌ی وظایفی که در ضمن قانون اصناف برای اتاق اصناف تهران در نظر گرفته شده است.

وظائف کمیسیون نظارت اتاق اصناف تهران

یکی از بخش‌های مهم و کلیدی در اتاق اصناف بخش نظارت می‌باشد. این بخش دارای دو وظیفه اصلی است:
الف- بازرسی از امور مربوط به اتحادیه‌های تهران برای حصول اطمینان از رعایت ضوابط و مقررات صنفی و در صورت لزوم تهیه ی گزارش

ب_ بازرسی و رسیدگی به اعتراضات و شکایاتی که به اتاق اصناف تهران می‌رسد. همچنین ارائه گزارش در خصوص اقدامات صورت گرفته به اتاق
مسئولین اتاق اصناف تهران نیز موظف هستند در جهت بهبود کیفیت کار بازرسین کلیه ابزار و وسایل مورد نیاز را برای آنان فراهم نمایند.

منابع مالی اتاق اصناف تهران

  • ۲۰ درصد وجوه دریافتی از درآمد اتحادیه های تهران
  • جریمه های دریافتی از جرائم و تخلفات صنفی موضوع تبصره ۷ ماده ۷۲ قانون صنفی
  • وجوه دریافتی در مقابل ارائه خدمات غیر موظف به اشخاص حقیقی و حقوقی

آدرس اتاق اصناف تهران کجاست؟

تهران_ شریعتی _ بعد از سه راه ملک _ پ ۴۵۸تلفن تماس:۰۲۱_۸۵۵۴۳۰۰۰

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.




:: برچسب‌ها: اتاق اصناف تهران ,
:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 اسفند 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: