اختیارات دختر بعد از 18 سالگی
نوشته شده توسط : vakiel

آیا از اختیارات دختر بعد از 18 سالگی اطلاع دارید؟ حضانت فرزندان تا رسیدن به سن بلوغ و سن قانونی بر عهده والدین یعنی پدر و مادر است. در کشور ما ایران با شروع 18 سالگی، سن قانونی در نظر گرفته می‌شود. همه ما می‌دانیم که پسران بعد از سن 18 سالگی می‌توانند به عنوان فرد مستقل مسائل اقتصادی و سایر امور خود را اداره نمایند. اما همواره این پرسش برای مردم وجود دارد که اختیارات دختران پس از 18 سالگی چگونه خواهد بود؟ آیا تفاوتی میان پسران و دختران در این زمینه وجود دارد؟ در ادامه به مسئله اختیارات دختران بعد از 18 سالگی می‌پردازیم. در صورت وجود هر گونه ابهام و سوال می‌توانید مشاوره حقوقی دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: اختیارات دختر بعد از 18 سالگی

اختیارات دختران بعد از سن 18 سالگی

همان‌طور که می‌دانید حضانت فرزندان اعم از دختر یا پسر پیش از 18 سالگی با والدین می‌باشد. طبق قانون افراد پس از 18 سالگی دیگر تحت حضانت والدین خود قرار ندارند. در واقع با استنباط از قانون ایران می‌توان سن 18 سالگی را سن قانونی در نظر گرفت. معمولاً افراد تصور می‌کنند حضانت دختران با پسران پس از سن 18 سالگی متفاوت است. یعنی تصور جامعه و عرف این است که دختران بعد از 18 سالگی همچنان تحت حضانت پدر باقی می‌مانند.

اما آیا این تصور از نظر قانونی صحیح است؟ آیا اختیارات دختران بعد از 18 سالگی برعکس پسران بر عهده خودشان نیست بلکه برعهده پدرشان است؟ واقعیت قانونی این است که فرزندان دختر پس از رسیدن به سن قانونی یعنی 18 سالگی یک انسان مستقل در نظر گرفته می‌شوند. در واقع این قانون که پس از سن 18 سالگی فرد دیگر به عنوان صغیر در نظر گرفته نمی‌شود و نیاز به حضانت ندارد مختص به پسران نیست و شامل دختران نیز می‌شود. بنابراین افراد بالای 18 سال اعم از دختر یا پسر به عنوان انسان بالغ در نظر گرفته می‌شوند.

اختیارات دختر بعد از 18 سالگی در اداره امور زندگی چیست ؟

اختیار اداره کردن امور اموال و همچنین تصمیم‌گیری در مورد محل زندگی و نحوه زندگی و انتخاب شغل به عهده خود انسان بالغ و رشید است یعنی اختیارات دختر بعد از 18 سالگی به مانند یک انسان بالغ خواهد بود.

از آن جا که هم دختر و هم پسر پس از رسیدن به سن 18 سالگی رشید و بالغ شناخته می‌شوند. بنابراین تصمیم‌گیری در مورد تمامی این موارد پس از 18 سالگی بر عهده خود دختر است. موارد مطرح شده و استقلال دختران پس از 18 سالگی کاملاً قانونی است. اما به لحاظ عرفی ممکن است برای دخترانی که قصد زندگی مستقل از خانواده را دارند یا در زمینه انتخاب شغل از جانب خانواده یا جامعه موانعی ایجاد گردد.

اختیارات مربوط به ازدواج دختران پس از 18 سالگی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم پس از 18 سالگی دختران به عنوان انسان بالغ اداره امور مسائل زندگی خود را بر‌عهده دارند. لذا در اداره اموری مثل امور اموال و انتخاب شغل کاملاً مختار می‌باشند. بنابراین از نظر قانونی در این مسائل تفاوتی میان دختران و پسران وجود ندارد. تنها تفاوت موجود اجازه ازدواج دختران است. اجازه ازدواج دختر دوشیزه و باکره بدون توجه به این که دختر در چه سنی باشد با پدر یا جد پدری است. طبق قانون و شرع دختران دوشیزه برای ازدواج حتماً به اجازه پدر یا جد پدر نیاز دارند.

البته قانون برای مواردی که پدر یا جد پدری بدون دلیل موجه مانع ازدواج دختر بشوند پیش‌بینی کرده است. در صورت ممانعت غیرموجه پدر و جد پدری به اجازه ازدواج دختر دوشیزه اجازه آن‌ها ساقط می‌شود و دختر می‌تواند با مراجعه به دادگاه و معرفی کامل مردی که قصد ازدواج با او را دارد و مشخص کردن ازدواج و تعیین مهریه و… اجازه دادگاه را برای ثبت ازدواج دریافت نماید. پس از دریافت اجازه ازدواج از دادگاه مدنی خاص با مراجعه به دفاتر ثبت ازدواج اقدام به ثبت رسمی ازدواج نمایند.‌

در صورت فوت پدر و جد پدری اجازه ازدواج دختران دوشیزه به چه کسی محول می‌شود ؟

لازم به ذکر است در صورت فوت پدر و فوت جد پدری دختر دوشیزه نیاز به اجازه شخص دیگری برای ازدواج کردن ندارد. اجازه ازدواج فقط در انحصار پدر و جد پدری است. بنابراین در صورتی که این دو شخص در قید حیات نباشند این اجازه به شخص دیگری اعم از جد مادری، برادر، عمو و.. محوّل نمی‌شود. پدر و جد پدری نیز نمی‌توانند طی وصیت این اجازه را به شخص دیگری محوّل نمایند. همچنین دختران دوشیزه برای ازدواج کردن پس از فوت پدر و فوت جد پدری نیازمند اخذ اجازه از دادگاه نیز نمی‌باشند.

اختیارات دختر در خصوص خروج از کشور

دختران مجردی که بالای 18 سال سن دارند، بدون اذن پدر می‌توانند پاسپورت گرفته و از کشور خارج شوند. این قانون در مورد دختران زیر 18 سال، صغیر و مجنون می‌گوید که ولی و سرپرست قانونی می‌تواند مانع از خروج او شود.

حق ورود به دانشگاه برای دختران

برخی از والدین به دلایل مختلف صلاح در ادامه تحصیل دخترانشان در دانشگاه نمی‌دانند. مع‌هذا دختران بدون اذن پدر می‌توانند در دانشگاه تحصیل کرده و برای ساختن آینده خود تلاش کنند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

اختیار اداره امور زندگی مانند انتخاب شغل یا محل زندگی دختران بعد از 18 سالگی برعهده کیست ؟

دختران و پسران بعد از 18 سالگی انسان بالغ و رشید در نظر گرفته می‌شوند بنابراین اختیار اداره کردن امور اموال و همچنین تصمیم‌گیری در مورد محل زندگی و نحوه زندگی و انتخاب شغل به عهده خود انسان بالغ و رشید است.

اجازه ازدواج دختران بعد از 18 سالگی برعهده کیست ؟

اجازه ازدواج دختر دوشیزه و باکره بدون توجه به این که دختر در چه سنی باشد با پدر یا جد پدری است. و در صورت مانعت بی دلیل پدر و جد پدری برای ازدواج دختر دوشیزه صدور این اجازه از جانب دادگاه امکان‌پذیر است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: اختیارات دختر بعد از 18 سالگی





:: برچسب‌ها: اختیارات دختر بعد از 18 سالگی ,
:: بازدید از این مطلب : 181
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 اسفند 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: