فروش حریم رودخانه
نوشته شده توسط : vakiel

آیا از قوانین مربوط به فروش حریم رودخانه اطلاع دارید؟ وقتی رودخانه‌ها دچار سیل یا انحراف از مسیر اصلی خود می‌شوند اصطلاحاتی مانند بستر رودخانه و حریم رودخانه زیاد شنیده می‌شود. عرفاً به مسیر گذر آب و نهر‌ها و برکه‌های طبیعی رودخانه و اطراف آن بستر و حریم رودخانه می‌گویند. در معنای حقوقی بستر رودخانه همان پهنه سیلابی رودخانه است و حریم رودخانه دو طرف بستر رودخانه تا عرض خاصی است که قابل محاسبه می‌باشد. پرسش این است که آیا حریم رودخانه مانند سایر اراضی قابل خرید و فروش است؟ در ادامه مقاله به توضیح مسئله فروش حریم رودخانه می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: فروش حریم رودخانه

فروش حریم رودخانه

خرید و فروش بستر و حریم رودخانه‌ها ممنوع است. حریم رودخانه شامل اموال عمومی می‌شوند و جز املاک خصوصی محسوب نمی‌گردند. یعنی حریم و بستر رودخانه متعلق به شخص خاصی نیست لذا هیچ کس نمی‌تواند حریم رودخانه را بفروشد. اراضی بستر و حریم رودخانه‌ها طبق ماده 2 قانون توزیع عادلانه آب متعلق به دولت می‌باشد و بهره‌برداری از حریم رودخانه‌ها در اختیار وزارت نیرو و اداره آبیاری می‌باشد.

همچنین در تبصره 3 ماده 2 قانون توزیع عادلانه آب آمده است که هرگونه دخل و تصرف در بستر و حریم رودخانه‌ها باید با اجازه وزارت نیرو باشد در غیر این صورت تصرف در این اراضی ممنوع است. خرید و فروش املاک و زمین‌ها به معنی تصرف در آن‌ها است. لذا فروش اراضی که طبق قانون جز حریم رودخانه محسوب می‌شوند بدون اجازه دستگاه‌های دولتی مصداق تصرف در این اراضی است و امکان پذیر نمی‌باشد. در صورت فروش زمین‌های در حریم رودخانه این اقدام غیر قانونی محسوب می‌گردد. برای آشنایی بیشتر با قوانین مربوط به ساخت و ساز حریم رودخانه کلیک کنید.

قانون توزیع عادلانه آب

بر اساس این ماده بستر رودخانه و اراضی اطراف آن با عنوان حریم رودخانه در مالکیت دولت و در اختیار وزارت نیرو است. لذا هرگونه دخل و تصرفی در این اراضی بدون اجازه دولتی غیرقانونی است. ماده 2 قانون توزیع عادلانه آب آورده است که: « بستر انهار طبیعی و کانال‌های عمومی و رودخانه‌ها اعم از این‌که دائماً فصلی داشته باشند و مسیل‌ها و بستر مرداب‌ها و برکه‌های طبیعی در اختیار حکومت جمهوری اسلامی ایران است و همچنین است اراضی ساحلی و اراضی مستحدثه که در اثر پایین رفتن سطح آب دریاها و دریاچه‌ها و با خشک شدن مرداب‌ها و باتلاق‌ها پدید آمده باشد در صورت عدم احیاء قبل از تصویب قانون نحوه احیاء اراضی در حکومت جمهوری اسلامی.»

تبصره 3 ماده 2 قانون توزیع عادلانه آب در خصوص ممنوعیت تصرف در اراضی حریم رودخانه‌ها آورده است که: «ایجاد هر نوع اعیانی و حفاری و دخل و تصرف در بستر رودخانه‌ها و انهار طبیعی و کانال‌های عمومی و مسیل‌ها و مرداب و برکه‌های طبیعی و همچنین در حریم قانونی سواحل دریاها و دریاچه‌ها اعم از طبیعی و یا مخزنی ممنوع است مگر با اجازه وزارت نیرو.»

مجازات فروش غیر قانونی حریم رودخانه

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم حریم رودخانه طبق قانون ایران جز اموال دولت و درنتیجه جز اموال عمومی می‌باشد. لذا حریم مالکیت شخص خاصی قرار ندارد و کسی حق فروش آن را نیز نخواهد داشت. مطابق قانون توزیع عادلانه آب دخل و تصرف در اراضی حریم رودخانه بدون اجازه دولت ممنوع است.

بنابراین اگر کسی زمین حریم رودخانه را بفروشد می‌توان از وی شکایت کرد. در صورتی که فرد زمینی را به شخص دیگری بفروشد، ممکن است پس از خرید خریدار متوجه شود که زمین در حریم رودخانه قرار دارد. بنابراین خریدار می‌تواند معامله فروش را فسخ نماید و مبلغ پرداختی برای خرید زمین را از فروشنده طلب کند. در صورتی که فروشنده اثبات کند که نمی‌دانسته ملک وی در حریم رودخانه قرارداد مسئولیتی متوجه وی نمی‌شود. اما اگر با علم به این که ملک وی در حریم رودخانه قرار گرفته است و با این وجود باز هم اقدام به فروش ملک نماید باید در برابر قانون و خریدار زمین پاسخگو باشد. برای گرفتن مجوز ساخت حریم رودخانه کلیک کنید.

جریمه بستر رودخانه چگونه تعیین می‌شود؟

حد بستر و حریم رودخانه توسط وزارت نیرو اعلام می‌شود. کسانی که پیش از اعلام این حد توسط مأمورین دولت در حریم رودخانه ملکی ساخته‌اند یا دخل و تصرفی کرده باشند اقدامشان قانونی محسوب می‌شود. پس از این که حد بستر و حریم رودخانه اعلام شد دولت موظف است به این افراد خسارت بپردازد. اما اگر افراد پس از اعلام حد بستر و حریم رودخانه اقدام به دخل و تصرف در اراضی حریم نمایند هیچ گونه خسارتی از جانب دولت به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد. در نهایت به مالک یا متصرف حریم رودخانه اعلام می‌شود که ظرف مدت معینی اقدام به تخلیه حریم رودخانه و همچنین تخریب ساختمان‌های احداث شده در حریم رودخانه نمایند. در صورت عدم تخلیه با دستور قضایی برای آزادسازی حریم رودخانه و با نظارت نیروی انتظامی تخلیه و تخریب انجام می‌شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا خرید و فروش حریم رودخانه امکان پذیر است ؟

خیر خرید و فروش بستر و حریم رودخانه‌ها ممنوع است زیرا حریم رودخانه شامل اموال عمومی می‌شوند و جز املاک خصوصی محسوب نمی‌گردند.

خریدار زمین حریم رودخانه چه اقدامی علیه فروشنده زمین انجام دهد ؟

خریدار می‌تواند معامله فروش را فسخ نماید و مبلغ پرداختی برای خرید زمین را از فروشنده طلب کند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: فروش حریم رودخانه





:: برچسب‌ها: فروش حریم رودخانه ,
:: بازدید از این مطلب : 200
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 اسفند 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: