انتقال سرقفلی به فرزند
نوشته شده توسط : vakiel

آیا امکان انتقال سرقفلی به فرزند وجود دارد؟ سرقفلی حق و امتیازی است که موجر طی قرارداد اجاره ملک تجاری به مستأجر می‌دهد. مستأجر نیز باید در ازای این حق مبلغی را به موجر پرداخت نماید. در پایان قرارداد نیز موجر موظف است که این مبلغ را متناسب با نرخ روز به مستأجر بازگرداند. بنابراین در مدت اجاره مستأجر در مدت اجاره مالک حق سرقفلی است. حال سؤال این است که حق سرقفلی آیا قابل انتقال به دیگری از جمله به فرزند می‌باشد؟ و اگر قابل انتقال است به چه صورت می‌توان آن را انتقال داد؟ در ادامه مقاله به توضیح مسئله انتقال سرقفلی به فرزند می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: انتقال سرقفلی به فرزند

انتقال سرقفلی به فرزند

حق سرقفلی مانند سایر اموال اشخاص در نظر گرفته می‌شود. لذا بعد از فوت شخصی که دارای سرقفلی است این حق به ورثه او می‌رسد. اما سؤال اینجا است که آیا پدر یا مادر می‌توانند در زمان حیات خود حق سرقفلی را بدون توجه به قرارداد اجاره، به فرزند خود منتقل نمایند؟ برخی از سرقفلی داران برای جلوگیری از پرداخت مالیات بر ارث سرقفلی توسط ورثه، تمایل دارند در زمان حیات خود سرقفلی را به ورثه منتقل نمایند.

حال ممکن است حق انتقال برای آن‌ها در قرارداد اجاره پیش‌بینی نشده باشد یا موجر چنین اجازه‌ای نداده باشد. در این حالت امکان انتقال حق سرقفلی به فرزند وجود ندارد. زیرا انتقال حق سرقفلی به فرزند در زمان حیات نیز حکم انتقال به غیر را دارد. برای انتقال حق سرقفلی به غیر، مالک سرقفلی (همان مستأجر) باید طبق قرارداد اجاره دارای این حق باشد یا باید اجازه موجر را کسب نماید. در غیر این صورت شامل ضمانت اجرای پیش‌بینی شده در قانون می‌شود. برای آشنایی بیشتر با حق سرقفلی کلیک کنید.

انتقال سرقفلی به غیر چه ضمانت اجرایی دارد ؟

مستأجر حق انتقال سرقفلی را به غیر ندارد مگر در صورتی که این حق در قرارداد اجاره برای او پیش‌بینی شده باشد یا از موجر اجازه انتقال سرقفلی را کسب نماید. حالت سوم این است که اگر موجر اجازه انتقال ندهد و خود نیز این حق سرقفلی را خریداری نکند مستأجر به دادگاه مراجعه کرده و مجوز انتقال سرقفلی را بگیرد.

مالک سرقفلی (همان مستأجر) که بدون اجازه موجر یا بدون آن که در قرارداد اجاره حق انتقال برای وی وجود داشته باشد اقدام به انتقال سرقفلی به غیر نماید متخلف است. قانون برای این عمل متخلفانه ضمانت اجرای حقوقی پیش‌بینی کرده است. به این صورت که اگر مالک سرقفلی مرتکب چنین تخلفی شود موجر می‌تواند در دادگاه شکایت کرده و حکم تخلیه مورد اجاره را بگیرد. و در ادامه تنها نصف حق سرقفلی به مالک برگردانده می‌شود.

موارد مجاز انتقال حق سرقفلی به غیر بدون داشتن اجازه

مواردی وجود دارد که مستأجر بدون اینکه اجازه انتقال سرقفلی از طریق قرارداد، موجر یا دادگاه داشته باشد، می‌تواند سرقفلی را منتقل سازد. این موارد جز انتقال به غیر محسوب نمی‌گردند لذا شامل ضمانت اجرای حقوقی نیز نمی‌شوند.  این موارد شامل انتقال سرقفلی میان ورثه و انتقال سرقفلی شریک به شریک است.

انتقال‌سرقفلی ورثه به ورثه

انتقال سرقفلی میان ورثه در صورتی است که مالک سرقفلی فوت نموده و حق سرقفلی به صورت قهری به ورثه وی به ارث برسد. حال ممکن است این ورثه متعدد باشند که در این حالت همه وراث به صورت مشاع مالک سرقفلی خواهند بود. اگر هر یک از آن‌ها قصد انتقال سهم خود از سرقفلی را به ورثه دیگر داشته باشد بدون نیاز به اجازه‌های مذکور در بخش قبل قادر به انجام این کار است. لذا انتقال سهم سرقفلی ورثه به ورثه دیگر انتقال به غیر محسوب نمی‌شود و شامل ضمانت اجرای حقوقی انتقال به غیر نمی‌گردد.

انتقال‌سرقفلی شریک به شریک

انتقال سرقفلی شریک به شریک نیز در حالتی است که دو یا چند نفر در حق سرقفلی با هم شریک باشند. یعنی مانند ورثه، مالکیت مشاع بر روی سرقفلی داشته باشند. دراین حالت هر یک از شرکا می‌تواند سهم خود را به شریک دیگر منتقل نماید و نیاز به اجازه ندارد. این حالت نیز انتقال سرقفلی به غیر محسوب نمی‌گردد لذا شامل ضمانت اجرای حقوقی آن نخواهد شد.

روش‌های انتقال حق سرقفلی

حق سرقفلی به سه صورت قابل انتقال است که شامل موارد زیر می‌شود:

انتقال اختیاری

هنگامی که مالک سرقفلی (همان مستأجر) با اختیار و رغبت کامل حق سرقفلی را به غیر واگذار نماید. در این صورت موجر باید در پایان قرارداد اجاره مبلغی که در ابتدای قرارداد برای حق سرقفلی دریافت نموده را به مالک جدید پرداخت کند. البته همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم مالک سرقفلی تنها زمانی می‌تواند انتقال اختیاری انجام دهد که اجازه این انتقال داشته باشد. یعنی در قرارداد اجاره حق انتقال به غیر برای او در نظر گرفته شده باشد و یا موجر خارج از قرارداد این اجازه را به او داده باشد. بنابراین در صورتی که این شرایط وجود نداشته باشد امکان انتقال اختیاری حق سرقفلی وجود ندارد. با فرض وجود این شرایط انتقال سرقفلی حتماً باید با سند رسمی انجام شود. حتی اگر قرارداد مالک سرقفلی با موجر یک قرارداد اجاره عادی باشد لازم است سرقفلی را با سند رسمی منتقل شود.

انتقال قضایی

در صورتی که مالک سرقفلی اجازه انتقال حق سرقفلی به غیر را چه در قرارداد و چه خارج از قرارداد نداشته باشد قانون راه دیگری را برای انتقال سرقفلی پیش‌بینی می‌کند. در این حالت که مستأجر حق انتقال به غیر ندارد اما موجر نیز سرقفلی را خریداری نمی‌کند، مستأجر می‌تواند با مراجعه به دادگاه مجوز انتقال حق سرقفلی به غیر را دریافت نماید. حتی اگر مستأجر به موجر دسترسی نداشته باشد می‌تواند با اعلام مجهول‌المکان بودن موجر مجوز انتقال سرقفلی را از دادگاه بگیرد. مستأجر بر اساس این مجوز می‌تواند حق سرقفلی را به دیگری انتقال دهد.

انتقال قهری

زمانی که مالک سرقفلی فوت نماید حق سرقفلی به صورت قانونی به وراث به ارث می‌رسد. از آن زمان به بعد ورثه مالکین سرقفلی محسوب می‌شوند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا انتقال سرقفلی به فرزند در زمان حیات مالک بدون اجازه موجر امکان پذیر است ؟

خیر اگر اجازه انتقال در قرارداد اجاره یا توسط موجر و یا به حکم دادگاه به مالک سرقفلی داده نشود، امکان انتقال حق سرقفلی به فرزند وجود ندارد.

انتقال سرقفلی به چند صورت امکان پذیر است ؟

انتقال اختیاری، انتقال قضایی، انتقال قهری که در متن مقاله توضیحات آن آمده است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: انتقال سرقفلی به فرزند





:: برچسب‌ها: انتقال سرقفلی به فرزند ,
:: بازدید از این مطلب : 155
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 فروردين 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: