انتخابات اتحادیه
نوشته شده توسط : vakiel

انتخابات اتحادیه به منظور تشکیل هیئت مدیره جدید و انتخاب بازرسان‌اتحادیه انجام می‌شود. هر کدام از اعضای عضو در اتحادیه می‌توانند تحت شرایطی در این انتخابات شرکت کنند. معمولا افراد خوشنام در هر صنف و رسته می‌تواند عضو هیات مدیره اتحادیه بشود. برای تمامی شهرستان ها و استان ها شرکت و نتیجه انتخابات در سامانه ساران انجام می‌شود. در صورتی که شرایط لازم برای شرکت در انتخابات هیات مدیره اتحادیه ها را دارید، بر روی سامانه ساران کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: انتخابات اتحادیه

ثبت نام در هیات مدیره اتحادیه ها و شرایط آن

کسانی که در هر صنف متقاضی شرکت در انتخابات هیات مدیره اتحادیه صنف خود هستند، باید شرایط خاصی داشته باشند. خصوصیات داوطلبان عضویت در هیات مدیره اتحادیه مطابق قانون در ده شرط آمده است. شرط اول داوطلبان تابعیت جمهوری اسلامی ایران است. اعتقاد و التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی ایران دومین خصوصیت لازم برای داوطلبین است.

دیگر شرایط داوطلبین ثبت نام در انتخابات هیات مدیره اتحادیه ها شامل نداشتن سوءپیشینه کیفری، عدم ممنوعیت تصرف در اموال مثل حجر، ورشکستگی و افلاس، عدم اعتیاد به مواد مخدر، عدم شهرت به فساد، داشتن حداقل مدرک دیپلم برای افرادی که فاقد سابقه عضویت در هیات مدیره‌اند می‌باشد.

داوطلبین ثبت نام در هیات مدیره اتحادیه‌ها باید در زمان ثبت نام حداکثر تا هفتاد و پنج سال سن داشته باشند. همچنین داشتن پروانه کسب معتبر دائم از الزامات داوطلبین است. مقصود از پروانه کسب معتبر یک مجوز است که تاریخ اعتبار آن هنوز منقضی نشده است. همچنین صاحب آن پروانه تغییر شغل نداده و یا واحد صنفی خود را به غیر واگذار نکرده باشد. در نهایت آخرین ویژگی و شرط داوطلبین ثبت نام در عرصه انتخابات هیات مدیره اتحادیه‌ها داشتن وثاقت و امانت است.

شرایط رای دهندگان در انتخابات هیات مدیره اتحادیه ها چیست؟

همان‌طور که اشاره کردیم اداره اتحادیه‌های اصناف توسط افراد خوشنام همان صنف اداره می‌شود. که این افراد با داشتن شرایط خاصی و توسط انتخابات و رای گیری به عنوان اعضای هیات مدیره یک اتحادیه و یک صنف انتخاب می‌شوند. اما علاوه بر افراد داوطلب برای عضویت در هیات مدیره رای دهندگان این انتخابات نیز باید دارای شرایط خاصی باشند.

مطابق با قانون تنها افرادی می‌توانند در انتخابات هیات مدیره شرکت نمایند که پروانه کسب دائم یا پروانه کسب موقت همان صنف را داشته باشند. باید توجه داشت که هر فرد صنفی در انتخابات تنها یک حق رای دارند. حتی اگر فرد صنفی بیش از یک پروانه کسب در همان صنف داشته باشد باز هم فقط یک حق رای خواهد داشت.

ثبت نام الکترونیکی در انتخابات هیات مدیره اتحادیه ها

سامانه ساران، سامانه رسمی انتخابات الکترونیکی سازمان‌های صنفی می‌باشد. این سامانه برای سامان دهی به اموری که مربوط به انتخابات و رای‌گیری‌های اصناف می‌شود ایجاد گشته است. سامانه ساران محلی است که افراد داوطلب برای عضویت در هیات مدیره اتحادیه‌ها می‌توانند در آن به صورت الکترونیکی ثبت نام نمایند. همچنین پیگیری‌های مربوطه به ثبت نام و رای گیری و انتخاب یا عدم انتخاب ایشان به عنوان عضو هیات مدیره را در همین سایت پیگیری نمایند.

علاوه بر ثبت نام داوطلبین عضویت در هیات مدیره، انتخابات الکترونیک نیز در همین سامانه انجام می‌پذیرد. نشانی اینترنتی سامانه ساران یا همان سامانه رسمی انتخابات الکترونیکی سازمان‌های صنفی election.iranianasnaf.ir می‌باشد. لذا افراد داوطلب عضویت در هیات مدیره اتحادیه‌ها و همچنین شرکت کنندگان در انتخابات مربوط به صنف خود می‌توانند به این سامانه الکترونیکی مراجعه نمایند. لازم به ذکر است نتیجه نهایی انتخابات اتحادیه‌ها و اصناف نیز در همین سامانه قابل رؤیت است.

بررسی صحت شرایط داوطلبان عضویت در هیات مدیره اتحادیه‌ها بر عهده کیست ؟

جهت بررسی و تطبیق شرایط داوطلبان، یک کمیته بررسی تشکیل می‌شود. این کمیته با ترکیب نمایندگان برخی از دستگاه‌‌های دولتی تشکیل می‌شود. تصمیمات این کمیته هم بر اساس اکثریت آراء به تصویب می‌رسد. دستگاه‌های دولتی که نمایندگان آن‌ها این کمیته را تشکیل می‌دهد شامل وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران می‌باشند. همچنین دو نفر از اعضای هیات رئیسه اتاق اصناف نیز به انتخاب اجلاس عمومی اتاق جز این کمیته می‌باشند. البته عضویت این دو نفر در کمیته بررسی و تطبیق مشروط بر این است که این دو خود نامزد انتخابات نباشند. لازم به ذکر است نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت در جایگاه رئیس کمیته بررسی و تطبیق قرار می‌گیرد.

ویژگی‌های هیات مدیره منتخب اتحادیه‌ها

اعضای هیات مدیره اتحادیه طبق قانون نظام صنفی، از بین افراد همان اتحادیه و با رای مخفی و مستقیم انتخاب می‌شوند. هیات مدیره منتخب به مدت 4 سال فعالیت می‌نماید. اعضای منتخب در هیات مدیره نمی‌توانند بیشتر از دو دوره متوالی و یا چهار دوره متناوب در به عضویت هیات مدیره درآیند.

تعداد اعضای هیات مدیره نیز بر اساس اعضای همان اتحادیه تعیین می‌شود. اگر اعضای اتحادیه کمتر از هزار واحد صنفی باشد اعضای هیات مدیره این اتحادیه شامل 5 عضو اصلی و دو عضو علی‌البدل خواهد شد. با افزایش واحد‌های صنفی هر اتحادیه تعداد اعضای هیات مدیره آن‌ها هم بیشتر خواهد بود. به طور کلی اعضای هیات مدیره شامل یک رئیس، دو نائب رئیس یک دبیر و یک خزانه‌دار می‌شود.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

داوطلبین عضویت در هیات مدیره اتحادیه باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند ؟

طبق قانون رعایت ده شرط برای داوطلبین مذکور الزامی است که شامل تابعیت ایران، اعتقاد و التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی ایران، نداشتن سوءپیشینه کیفری مؤثر، عدم ممنوعیت تصرف در اموال، عدم اعتیاد به مواد مخدر، عدم شهرت به فساد، داشتن حداقل مدرک دیپلم، حداکثر تا هفتاد و پنج سال سن، داشتن پروانه کسب معتبر دائم و داشتن وثاقت و امانت می‌شود.

ثبت نام الکترونیک داوطلبین عضویت در هیات مدیره چگونه انجام می‌شود ؟

داوطلبین با مراجعه به سامانه ساران یا همان سامانه رسمی انتخابات الکترونیکی سازمان‌های صنفی به آدرس election.iranianasnaf.ir می‌توانند اقدام به ثبت نام و ارائه مدارک خود برای شرکت در انتخابات و عضویت در هیات مدیره اتحادیه خود نمایند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: انتخابات اتحادیه





:: برچسب‌ها: انتخابات اتحادیه ,
:: بازدید از این مطلب : 119
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: