دفتر خدمات قضایی
نوشته شده توسط : vakiel

دفتر خدمات الکترونیک قضایی چیست؟ اهداف راه‌اندازی و وظایف این دفاتر چیست؟ دفاتر خدمات الکترونیک قضایی برای آسان کردن مراجعات مردم و همچنین جلوگیری از اتلاف وقت آن‌ها در دادگاه‌ها و محاکم قضایی ایجاد شده‌اند. بنابراین می‌توان گفت از اهداف این دفاتر خدمات الکترونیک قضایی کاهش مراجعه مردم به دستگاه قضا و همچنین سرعت بخشیدن به رسیدگی پرونده‌ها و صرفه‌جویی در زمان می‌باشد. در ادامه این مقاله به معرفی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و اهداف، وظایف و هزینه‌های دفتر خدمات الکترونیک قضایی می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: دفتر خدمات قضایی

دفتر خدمات الکترونیک قضایی چیست ؟

دفاتر خدمات الکترونیک قضایی خدمات مربوط به دستگاه قضا و دادگاه‌ها را به صورت الکترونیکی به مردم ارائه می‌دهند. در طرح خدمات الکترونیک قضایی مردم می‌توانند برای طرح دعاوی حقوقی دعاوی خانوادگی، دعاوی تجدید نظر واخواهی و … بدون اینکه به محاکم یا دادسرا مراجعه نمایند تنها با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به صورت الکترونیک اقدام به طرح دعوا نمایند. این دفاتر اهداف مختلفی نظیر تسهیل مراجعات مردم به دستگاه های قضا، کاهش مراجعه به دستگاه قضایی، سرعت بخشیدن به رسیدگی پرونده‌ها، صرفه‌جویی در زمان و هزینه مردم و دستگاه قضا، افزایش کارآمدی دستگاه قضایی کشور و رفع موانع اداری دارند.

اهداف دفاترخدمات الکترونیک قضایی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم از مهم‌ترین اهداف دفاتر خدمات الکترونیک قضایی کاهش مراجعه حضوری به دستگاه قضایی و همچنین سرعت بخشیدن به رسیدگی پرونده‌ها و صرفه‌جویی در زمان و هزینه است. از دیگر اهداف مهم  دفاتر خدمات الکترونیک قضایی می‌توان به شفاف سازی در فرآیند رسیدگی به پرونده‌ها و شکایات و افزایش کارآمدی دستگاه قضا با افزایش سرعت در رسیدگی اشاره نمود که با  راه‌اندازی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی محقق می‌شود. با افزایش سرعت و دقت دستگاه قضا در مجموع افزایش کیفیت رسیدگی به شکایات رضایتمندی مردم نیز از قوه قضاییه بیشتر می‌شود.

دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با حذف موانع اداری موجب می‌شوند که شهروندان از فرصت‌های برابر برخوردار گردند. طبق شواهد مرکز آمار و فناوری، قوه قضاییه با راه‌اندازی دفاتر الکترونیک خدمات قضایی و به موجب آن آسان نمودن ارائه خدمات قضایی توانسته است سرعت بخشیدن به رسیدگی در پرونده‌ها و شکایات را محقق سازد. یکی از خدماتی که در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با نوآوری ارائه می‌شود ارائه ابلاغ‌ها قضایی به صورت قضایی است که در مقام مقایسه با نمونه سنتی آن توانسته موجب افزایش سرعت رسیدگی به شکایات و پرونده‌های قضایی شود.

انواع خدمات ارائه شده در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

خدمات ارائه شده در دفاتر خدمات الکترونیک در حوزه‌های مختلفی می‌شود. شما می‌توانید در طرح دعاوی مختلف و برخی امور دیگر به این دفاتر مراجعه نمایید. این خدمات شامل موارد زیر می‌شود:

  • طرح دعاوی مالی
  • دعاوی خانوادگی
  • تجدید نظر
  • واخواهی
  • رسیدگی مجدد و طاری
  • عقود و تعهدات نظیر ابطال اجاره‌نامه
  • امور شهری
  • اعسار و تقسیط
  • امور حسبی
  • مسائل مربوط به شرکت‌ها و امور تجاری
  • اسناد و امور ثبتی
  • دعاوی مربوط به اموال و مالکیت نظیر دادخواست تخلیه، اثبات مالکیت، رفع تصرف عدوانی و..

هزینه‌ دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

در شیوه سنتی وقتی شما برای طرح شکایات خود به دادگاه‌ها و دادسراها مراجعه می‌کردید، باید هزینه‌هایی را نیز طبق قانون پرداخت می‌کردید. اکنون شما با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نیز باید هزینه‌هایی را متقبل شوید. این هزینه‌ها طبق قانون تصویب شده به دو دسته تقسیم می‌شوند که این دو دسته شامل هزینه‌های دادرسی و هزینه ارائه خدمات قضایی می‌باشد. هزینه‌های دادرسی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی کماکان مشابه هزینه دادرسی در شیوه سنتی می‌باشد. اما هزینه ارائه خدمات قضایی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با شیوه سنتی آن متفاوت است و در دفاتر خدمات این هزینه کمتر است.

ساعات کاری دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

ساعات و روزهای کاری دفاتر خدمات طبق دستورالعمل‌های کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تعیین می‌شود. طبق این دستورالعمل‌ها دفاتر خدمات قضایی از شنبه تا پنجشنبه آماده ارائه خدمات هستند. ساعات کاری دفاتر خدمات الکترونیک قضایی از شنبه تا چهارشنبه، 8 صبح الی 4 بعد از ظهر است. اما در روز پنجشنبه این مدت زمان کاهش می‌یابد و ساعات کار از 8 صبح تا 1 بعد از ظهر می‌باشد. البته ممکن است برخی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با در نظر گرفتن حجم کاری خود در طول هفته از ساعت 8 صبح تا ساعت 2 بعد از ظهر خدمت رسانی نمایند که با نظر مدیر دفتر امکان تمدید ساعات کاری تا ساعت 4 بعد از ظهر وجود دارد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

دفتر خدمات الکترونیک قضایی چیست ؟

دفاتر خدمات الکترونیک قضایی خدمات مربوط به دستگاه قضا و دادگاه‌ها را به صورت الکترونیکی به مردم ارائه می‌دهند.

ساعات و روزهای کاری دفاتر خدمات الکترونیک قضایی چگونه است ؟

معمولا ساعات و روزهای کاری دفاتر خدمات الکترونیک قضایی از شنبه تا چهارشنبه، 8 صبح الی 4 بعد از ظهر و پنجشنبه‌ها از 8 صبح تا 1 بعد از ظهر است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: دفتر خدمات قضایی





:: برچسب‌ها: دفتر خدمات قضایی ,
:: بازدید از این مطلب : 143
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: