پس گرفتن جهیزیه با سیاهه و فاکتور
نوشته شده توسط : vakiel

از دیرباز یکی از رسوم رایج در هنگام ازدواج در بین ایرانیان دادن جهیزیه توسط دختر بوده است. در برخی از استان‌ها و شهرها جهزیه توسط پسر تهیه می‌گردد اما آنچه که عمدتا به ویژه در بین پایتخت نشینان رواج دارد دادن جهزیه از سوی خانواده دختر می‌باشد. هنگامی که زن و مرد قصد جدایی از یکدیگر را دارند یکی از مسایلی که مطرح می‌گردد مشکل جهزیه است. آنچه در اینجا بررسی می‌گردد موضوع استرداد جهزیه یا پس گرفتن جهاز با داشتن سیاهه و بدون داشتن آن است. برای آشنایی با نحوه شروع دعوای استرداد جهیزیه کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: پس گرفتن جهیزیه با سیاهه و فاکتور

پس گرفتن و استرداد جهیزیه با داشتن سیاهه یا فاکتور

در برخی از موارد خانواده عروس سیاهه و لیستی از وسایلی که خریداری کردند را فراهم می‌کنند. داماد لیست تهیه شده را امضا می‌کند که این نشان می‌دهد داماد پذیرفته که این وسایل از سوی عروس تهیه شده است. قطعا لیست جهیزیه بدون امضای مرد اعتباری ندارد و فقط هنگامی که مرد آن را امضا کند مانند هر سند عادی دیگری قابل استناد خواهد بود. همچنین برای اینکه این سند اعتبار بیشتری داشته باشد بهتر است دو نفر از اقوام و ترجیحا از اقوام داماد به عنوان شاهد آن را امضا کنند. دقت نمایید در هنگام تهیه سیاهه جزئیات دقیق وسایل قید گردد تا بعدا در هنگام استرداد مشکلی ایجاد نشود. به طور مثال یک تخته فرش دستبافت 9 متری زمینه سرمه‌ای.

گاهی سیاهه‌ای برای جهزیه وجود ندارد و تنها مدرک قابل استناد فاکتور خرید لوازم است که در این صورت به مراتب اثبات محق بودن عروس سخت‌تر می‌شود.

در صورت وجود سیاهه و یا فاکتور زوجه می‌تواند نزد دادگاه خانواده یا شورای حل اختلاف طرح دعوا و حق خود را دریافت کند. برای آشنایی بیشتر با قانون استرداد جهیزیه کلیک کنید.

مالکیت جهیزیه | استرداد جهزیه با داشتن سیاهه و بدون آن

از نظر عرفی جهزیه کلیه اسباب و لوازمی است که عمدتا از سوی دختر تهیه می‌گردد و به منزل شوهر فرستاده می‌شود. نکته حائز اهمیت در اینجا این است که از نظر قانونی و شرعی تهیه لوازم زندگی مشترک با شوهر است و زن وظیفه‌ای برای تهیه لوازم ندارد. در نتیجه می‌توان گفت که زن تنها مالک وسایلی است که تهیه نموده و هر گاه که بخواهد می‌تواند آن‌ها را پس بگیرد. شوهر هیچ حق مالکیتی نسبت به جهیزیه زن ندارد و حتی مستهلک و به دنبال آن خراب شدن جهیزیه زن به مرور زمان هم خللی در مالکیت زن وارد نمی‌کند.

 پس گرفتن جهیزیه بدون سیاهه

اگر از همان ابتدا سیاهه‌ای تهیه نشده باشد یا اینکه به مرور زمان معدوم شده باشد زن می‌تواند برای استرداد جهاز خود از شهادت شهود استفاده نماید. اینکه شهادت شهود مورد پذیرش قرار بگیرد یا خیر بستگی به نظر قاضی دارد. گاهی قاضی شهادت را می‌پذیرد و به نفع زوجه حکم به استرداد جهیزیه صادر می‌نماید. گاهی هم شهادت را کافی نمی‌داند که در نتیجه زن حقی برای استرداد تمام جهیزیه نخواهد داشت.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص استرداد جهیزیه با سیاهه یا بدون آن، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون استرداد جهیزیه با سیاهه یا بدون آن پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: پس گرفتن جهیزیه با سیاهه و فاکتور





:: برچسب‌ها: پس گرفتن جهیزیه با سیاهه و فاکتور ,
:: بازدید از این مطلب : 147
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 خرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: