اجاره نامه رسمی با کد رهگیری
نوشته شده توسط : vakiel

ایا از تفاوت های اجاره نامه رسمی با کد رهگیری را با سایر انواع اجارنامه‌ها اطلاع دارید؟ اجاره‌نامه‌ها بدون در نظر گرفتن این‌که برای منزل یا مغازه نوشته می‌شوند به‌ طور کلی به سه دسته‌ی رسمی، بنگاهی و دستی تقسیم می‌شوند. اجاره‌نامه دستی، اجاره‌نامه‌ای است که بین موجر و مستأجر منعقد می‌شود و دو طرف برای نوشتن آن به بنگاه یا دفتر ثبت نمی‌روند. اما برای نوشتن اجاره‌نامه رسمی و بنگاهی دو طرف باید به دفتر ثبت یا بنگاه مراجعه نمایند. در ادامه مقاله به توضیح مختصر اجاره‌نامه بنگاهی و اعتبار آن می‌پردازیم. برای آشنایی بیشتر با اصول نوشتن قرارداد اجاره کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: اجاره نامه رسمی با کد رهگیری

اجاره نامه رسمی و بنگاهی چیست ؟

اجاره‌نامه رسمی یا بنگاهی، به قرارداد اجاره‌ای می‌گویند که طرفین قرارداد – موجر و مستأجر – در بنگاه‌های مشاور املاک منعقد می‌نمایند. البته قرارداد اجاره‌نامه بنگاهی در فرم‌هایی از پیش تعیین شده که مورد تائید اتحادیه املاک نیز هست نوشته می‌شود. در این اجاره‌نامه‌ها نکات حقوقی رعایت می‌گردد و در نهایت مسئول بنگاه مشاور املاک قرارداد را مهر و امضا می‌کند. پس از نوشتن قرارداد اجاره در بنگاه طرفین می‌توانند یک نسخه از قرارداد را برای خود بگیرند.

اجاره‌نامه رسمی با کد رهگیری

قرارداد اجاره رسمی بنگاهی به دو نوع با کد رهگیری و بدون کد رهگیری تقسیم می‌شود. پس از پرداخت هزینه‌های لازم به همراه دریافت یک نسخه از اجاره‌نامه، طرفین می‌توانند یک کد ره‌گیری نیز برای قرارداد دریافت نمایند. اغلب موجرین به دریافت کد ره‌گیری تمایل ندارند و اجاره‌نامه بدون کد ره‌گیری را ترجیح می‌دهند. چرا که در صورت صدور کد رهگیری برای یک قرارداد، اداره مالیات موجر را ملزم به پرداخت مالیات بر اجاره ملک می‌نماید. مزیت اجاره‌نامه کد رهگیری دار این است که مالک نمی‌تواند ملک را هم‌زمان به چند نفر اجاره دهد.

اعتبار اجاره نامه رسمی بنگاه

غیر از اجاره نامه رسمی که بهترین گزینه برای بستن قرارداد اجاره است، دو نوع دستی و بنگاهی اجاره‌نامه نیز بر اساس قانون مدنی و از نظر دادگاه معتبر هستند. در ماده 10 قانون مدنی آمده است: «قراردادهای خصوصی نسبت به کسانی که آن را منعقد نموده‌اند در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد نافذ است.»

برخی به اشتباه تصور می‌کنند اجاره‌نامه بنگاهی فقط در صورتی مشمول قوانین مربوط به روابط موجر و مستأجر می‌گردد که مهر و امضای مشاور املاک را دارا باشد. اما در حقیقت وجود امضای خود طرفین و دو شاهد مرد بالغ در قرارداد کافی است تا قرارداد بتواند از مزایای قانون بهره‌مند شود. برای آشنایی بیشتر با مفاد اجاره نامه دستی کلیک کنید.

بندها و نکات مهم اجاره نامه رسمی بنگاهی

غالباً اطلاعات و تجربه‌ی مشاور املاک در زمینهٔ مسائل حقوقی انعقاد قرارداد بیشتر از مردم عادی است. بنابراین قرارداد اجاره‌ای که در بنگاه و توسط مشاور املاک تنظیم گردد، نسبت به قرارداد اجاره دستی مطمئن‌تر است. لازم است مشاورین املاک تمامی شرایط و خواسته‌های موجر و مستأجر را با رعایت موارد حقوقی در قرارداد اجاره نگارش کنند.

به موارد زیر توجه کنید

موجر یا مستأجر  پیش از عقد قرارداد اجاره باید به این نکات مهم توجه نمایند:

  1. در نگارش جزئیات اجاره‌نامه دقت کنید.
  2. مشخص کردن زمان اجاره بسیار اهمیت دارد. اجاره‌نامه‌ها غالباً یک‌ساله هستند. طرفین می‌توانند با توافق مدت زمان را بیشتر یا کمتر کنند.
  3. مستأجر حق اجاره دادن ملک مورد اجاره را به شخص ثالث ندارد. البته در این صورت قرارداد اجاره فسخ نمی‌شود. مگر آن که موجر این شرط را در متن قرارداد قید کند.
  4. شرایط و کاربری ملک مورد اجاره باید در اجاره‌نامه مشخص شود و مستأجر حق ندارد آن را تغییر دهد.
  5. در صورتی که مستأجر بدون اجازه‌ی موجر تغییرات اساسی در ملک ایجاد نماید موجر می‌تواند هزینه‌ی ایجاد شده را نپردازد. اگر مستأجر ساخت‌وساز انجام دهد موجر حق دارد تخریب نماید که در این صورت مسئول پرداخت خسارت نیز مستأجر است.
  6. موجر اجازه ندارد در ملک تغییرات اساسی ایجاد کند که با شرایط استفاده مستأجر از ملک همخوانی نداشته باشد. در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد مستأجر می‌تواند قرارداد را فسخ نماید.
  7. پرداخت هزینه‌های اساسی و هزینه تعمیرات اساسی مثل آبگرم کن و شوفاژ و.. بر عهده‌ موجر است. اما پرداخت هزینه تعمیرات جاری و روزمره بر عهده خود مستأجر می‌باشد.
  8. پس از پایان زمان تعیین شده، عقد اجاره ‌خود به خود لغو می‌شود. در صورت عدم تخلیه، مستأجر باید اجاره مدت زمان اضافی که ملک در تصرف او است را بپردازد.
  9. اگر هر یک از طرفین قرارداد فوت کنند اجاره‌نامه باطل نمی‌شود مگر آن‌‌که این شرط در قرارداد قید شود.
  10. هنگام انعقاد قرارداد اجاره حتماً باید دو شاهد نیز حضور داشته باشند و قرارداد را امضا نمایند.
  11. از قرارداد اجاره سه نسخه تهیه می‌شود که یک نسخه برای مشاور املاک و دو نسخه‌ی دیگر برای طرفین قرارداد است.
  12. بهتر است مستأجر برای پرداخت اجاره رسید دریافت کند.
  13. در صورتی که مستأجر در موعد مقرر ملک را تخلیه نکند موجر می‌تواند جهت شکایت و دریافت حکم تخلیه به شورای حل اختلاف مراجعه نماید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

اجاره نامه بنگاهی چه تفاوتی با اجاره نامه دستی دارد؟

اجاره نامه دستی، اجاره نامه ای است که بین موجر و مستاجر منعقد می شود، اما اجاره نامه بنگاهی به قرارداد اجاره ای می گویند که طرفین قرار داد – موجر و مستاجر – در بنگاه های مشاور املاک منعقد می نمایند.

مزیت اجاره نامه کدرهگیری دار چیست؟

مزیت اجاره نامه کد رهگیری دار این است که مالک نمی تواند ملک را همزمان به چند نفر اجاره دهد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: اجاره نامه رسمی با کد رهگیری





:: برچسب‌ها: اجاره نامه رسمی با کد رهگیری ,
:: بازدید از این مطلب : 155
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 خرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: