جرم فالگیری ، رمالی و دعانویسی
نوشته شده توسط : vakiel

جرم فالگیری و دعانویسی و رمالی چیست ؟ امروزه با وجود پیشرفت همه جانبه دنیا باز هم عده‌ای از مردم با ناامید شدن از حل مشکلات دست به دامان خرافات می‌شوند. و سعی می‌کنند با مراجعه به فالگیران و پرداخت هزینه‌های هنگفت از آینده با خبر شده و با مشکلات خود را از این راه آشنا شوند و آن‌ها را برطرف کنند. فالگیری یک معضل اجتماعی است که خانواده‌های بسیاری را قربانی کرده‌ است. و برخلاف باور عده‌ای نه تنها موجب حل مشکلات نمی‌شود بلکه مشکلات تازه‌ای بر آن‌ها می‌افزاید. در ادامه این مطلب به مسئله فالگیری و جرم بودن این عمل در نظر قانون خواهیم پرداخت.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: جرم فالگیری ، رمالی و دعانویسی

جرم فالگیری و رمالی

فالگیری یک معضل اجتماعی است که افراد زیادی را قربانی خود کرده است. اما آیا این عمل در قانون ایران جرم نیز محسوب می‌شود؟ آیا برای عمل فالگیری به عنوان یک جرم در قانون ایران مجازات تعیین شده است؟ در پاسخ به سوال‌ها باید گفت بله؛ بر اساس قانون ایران فالگیری جرم است. برای فالگیری می‌توان عناوین مختلف مجرمانه در نظر گرفت. با در نظر گرفتن این که قاضی چه عنوان مجرمانه‌ای برای فالگیری در نظر بگیرد مجازات متفاوتی شامل حال مجرم خواهد شد. مجازات انجام عمل فالگیری شامل حبس و جزای نقدی است. برای فالگیری عناوین مجرمانه‌ای نظیر کلاهبرداری، تحصیل مال نامشروع، کلاشی و… به کار برده می‌شود.

فالگیری و کلاهبرداری

فالگیری را می‌توان یکی از مصادیق کلاهبرداری در نظر گرفت. بنابراین فالگیری یک جرم است که در زمره جرم کلاهبرداری قرار می‌گیرد. مطابق با قانون تشدید مجازات ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری و تعریفی که از کلاهبرداری ارائه نموده است فالگیری را می‌توان یکی از مصداق‌های کلاهبرداری دانست.

در ماده اول قانون تشدید مجازات ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری، عمل کلاهبرداری این گونه توصیف شده است که هرکس از طریق حیله و تقلب مردم را به داشتن اختیارات ویژه و واهی فریب دهد. و مردم را به امور غیر واقعی امیدوار سازد یا آن‌ها را از امور غیر واقعی بترساند. همچنین از این طریق وجوه و اموالی را از فریب خوردگان دریافت کند در این صورت او کلاهبردار به حساب می‌آید.

کلاهبرداری جرمی است که توسط دادستان هم قابلیت پیگیری دارد. بنابراین فالگیری به عنوان یکی از مصداق‌های کلاهبرداری دو نوع شاکی خصوصی و عمومی خواهد داشت. هر کس که مورد کلاهبرداری توسط فالگیران قرار گرفته باشد می‌تواند به عنوان شاکی خصوصی به مرجع قضایی مراجعه و شکایت نماید. برای آشنایی بیشتر با جرم کلاهبرداری کلیک کنید.

اثبات فالگیری به عنوان کلاهبرداری

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم جرم فالگیری را می‌توان تحت شرایط خاصی مصداق جرم کلاهبرداری در نظر بگیریم. اما برای این که فالگیری به عنوان کلاهبرداری تلقی گردد و تحت تعقیب و پیگیری قانون قرار گیرد باید شرایطی وجود داشته باشد. شرایط لازم برای اثبات فالگیری به عنوان کلاهبرداری به سه مورد تقسیم می‌شود.

شرط اول متقلبانه بودن وسایلی است که فالگیر از آن‌ها برای فریب و اغفال دیگران استفاده می‌نماید. دومین شرط فریب خوردن و اغفال افراد و قربانیان فالگیر است. که فریب خوردن قربانی مستلزم عدم آگاهی ایشان از متقلبانه بودن وسایل فالگیر است. شرط سوم پرداخت پول توسط قربانی به فالگیر، با توجه به فریبی که خورده است، می‌باشد.

در نهایت اگر قاضی تشخیص دهد که عمل فالگیری، کلاهبرداری بوده است و برای این عمل عنوان کلاهبرداری را اطلاق نماید. در این صورت فالگیر به مجازات حبس از یک سال تا 7 سال محکوم می‌شود. علاوه بر آن موظف به رد مال کسب شده به صاحبان اصلی و جزای نقدی نیز محکوم خواهد شد.

جرم فالگیری و تحصیل مال نامشروع

ماده دوم قانون تشدید مجازات ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری در مورد اموالی است که به صورت غیرقانونی و نامشروع به دست می‌آید. مطابق این ماده اگر مالی به صورت غیرقانونی تحصیل شود آن مال نامشروع به حساب می‌آید. کسب مال نامشروع جرم است و افرادی که اقدام به تحصیل مال نامشروع نمایند باید در برابر قانون پاسخگو باشند. برای تحصیل مال نامشروع مجازات نیز تعیین می‌شود.

معمولاً محاکم قضایی کسانی را که به جرم فالگیری متهم هستند را به عنوان کلاهبردار می‌شناسند. و همچنین با استفاده از قوانین کلاهبرداری و قوانین مربوط به تحصیل مال به صورت نامشروع مجازات خواهند کرد. البته اگر فالگیر جرم مستقل دیگری نیز مرتکب شود در این صورت به صورت جداگانه به مجازات آن جرم نیز محکوم می‌گردد.

فالگیری و کلاشی

علاوه بر این که فالگیری را به عنوان کلاهبرداری تلقی می‌کنند و مجازات‌های کلاهبرداری و تحصیل مال نامشروع را برای آن اعمال می‌نماید. ممکن است برای عمل فالگیری عنوان کلاشی نیز در نظر گرفته شود. مجازات کلاشی در قانون مجازات اسلامی و در ماده 712 جرم انگاری شده است.

بر اساس این ماده افرادی که تکدی یا کلاشی را به عنوان شغل و پیشه خود قرار دهد و از این طریق امرار معاش نماید مرتکب جرم شده و به حبس و جزای نقدی محکوم می‌شود. میزان حبس از یک ماه تا سه ماه می‌باشد و چنانچه این افراد با وجود توان مالی اقدام به تکدی و کلاشی نمایند کلیه اموال ایشان که از این راه به دست آورده‌اند مصادره می‌گردد. برخی از محاکم قضایی فالگیری را نیز به عنوان کلاشی محسوب می‌نمایند و با این عنوان مجرمانه مرتکب را مورد تعقیب و پیگیری قانونی انجام می‌دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سؤالات متداول

آیا فالگیری جرم است ؟

بله، فالگیری یک معضل اجتماعی است که در قانون ایران با شرایط خاصی تحت عناوین مجرمانه مختلف قرار می‌گیرد.

عناوین مجرمانه‌ای که به فالگیری اطلاق می‌شود چیست ؟

برای فالگیری عناوین مجرمانه‌ای نظیر کلاهبرداری، تحصیل مال نامشروع، کلاشی و… به کار برده می‌شود.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: جرم فالگیری ، رمالی و دعانویسی





:: برچسب‌ها: جرم فالگیری ، رمالی و دعانویسی ,
:: بازدید از این مطلب : 229
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 تير 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: