شرکت مختلط غیر سهامی
نوشته شده توسط : vakiel

شرکت مختلط غیر سهامی یکی از انواع‌شرکت‌هاست که دارای ضوابط به خصوصی است. مطابق با قانون تجارت ایران شرکت‌های تجاری به 7 نوع تقسیم شده‌اند. این هفت نوع شرکت‌ تجاری شامل شرکت‌های سهامی، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت مختلط غیر سهامی، شرکت مختلط سهامی، شرکت نسبی، شرکت تعاونی تولید و مصرف می‌گردند. تمامی این شرکت‌های نامبرده جهت انجام امور تجاری و کسب سود شرکای خود تشکیل می‌شوند. در ادامه مطلب قصد داریم به معرفی شرکت‌های‌مختلط غیرسهامی به عنوان یکی از 7 نوع شرکت‌های تجاری بپردازیم. برای انجام امور ثبت شرکت ها کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: شرکت مختلط غیر سهامی

شرکت مختلط غیر سهامی

شرکت‌مختلط غیرسهامی در قانون تجارت به عنوان یکی از انواع شرکت‌های تجاری معرفی شده است. شرکت‌های تجاری بر اساس تعریف ارائه شده از آن‌ها در قانون تجارت جهت انجام فعالیت‌های تجاری و کسب منفعت اقتصادی و تقسیم آن میان شرکا به وجود می‌آیند. شرکت مختلط غیر سهامی نیز از این قاعده مستثنا نیست.

ماده 141 قانون تجارت در باب سوم آن و بخش شرکت‌های تجارتی، به تعریف قانونی از شرکت مختلط غیرسهامی می‌پردازد. در تعریف قانونی از شرکت مختلط غیر سهامی آمده است که « شرکت مختلط غیرسهامی شرکتی است که برای امور تجارتی تحت اسم مخصوصی بین یک یا چند نفر شریک ضامن و یک یا چند نفر شریک با مسئولیت محدود بدون انتشار سهام تشکیل می‌شود.

شریک ضامن مسئول کلیه قروضی است که ممکن است علاوه بر دارایی شرکت پیدا شود. شریک با مسئولیت محدود کسی است که مسئولیت او فقط تا میزان سرمایه است که در شرکت گذارده و یا بایستی بگذارد. در اسم شرکت باید عبارت (‌شرکت مختلط) و لااقل اسم یکی از شرکاء ضامن قید شود.»

با این اوصاف می‌توان گفت شرکت‌های مختلط غیر سهامی ترکیبی از شرکت‌های تضامنی و شرکت‌های با مسئولیت محدود است. که برخی از شرکای آن به صورت تضامنی، ضامن کلیه قروض شرکت مختلط غیر سهامی هستند و برخی از شرکا نیز به صورت مسئولیت محدود، در قبال قروض تنها تا میزان سرمایه خود مسئولیت دارند. نکته مهم این است در این شرکت تقسیم و انتشار سهام صورت نمی‌پذیرد.

نحوه اداره و انحلال شرکت مختلط غیر سهامی چگونه است ؟

نحوه اداره و مدیرت شرکت‌های مختلط غیرسهامی و امور مهم دیگری از این دست، نظیر روابط بین شرکا در این شرکت و حتی نحوه انحلال شرکت در شرکت‌نامه تعیین می‌گردد. شرکت مختلط غیرسهامی نیاز به اساسنامه ندارد و تقریر شرکت‌نامه برای تشکیل این شرکت و مشخص کردن امور مهم آن کافی است. در ادامه به برخی از موارد مهمی که باید در تقریر شرکت‌نامه شرکت مختلط غیرسهامی به آن توجه گردد، می‌پردازیم.

برای آشنایی بیشتر با سایر انواع شرکت ها کلیک کنید.

موارد لازم برای درج در شرکت‌نامه

  • درج نام شرکت، که باید در تمام آگهی‌ها و اطلاعیه‌ها نیز آورده شود.
  • تعیین نوع شرکت در شرکت‌نامه، یعنی عبارت مختلط غیر سهامی در آن درج شود.
  • موضوع شرکت به این معنی که شرکت در حیطه‌ای فعالیت می‌کند نیز باید در شرکت‌نامه تحریر شود.
  • آدرس صحیح شرکت و مرکز اصلی آن نیز باید در شرکت‌نامه آورده شود. همچنین اگر شرکت شعب متعددی دارد باید محل آن شعب نیز درج گردد.
  • نام موسسان یا شرکای شرکت و مشخصات شناسنامه‌ای آن‌ها به صورت کامل نوشته شود.
  • شرکت‌ها نیز به عنوان شخصیت‌های حقوقی تابعیت دارند و این تابعیت باید در شرکت‌نامه درج گردد. در هر کشوری که مرکز اصلی یک شرکت تشکیل در آن شده باشد، شرکت نیز تابع همان کشور در نظر گرفته می‌شود.
  • مبدا تشکیل شرکت و همچنین مدت شرکت باید تعیین گردد. شرکت‌های تجاری ممکن است برای زمان محدود و یا به صورت نامحدود تشکیل شوند پس تعیین مدت شرکت نیز اهمیت دارد.
  • تمام سرمایه نقدی و غیرنقدی شرکت باید درج شود. تشکیل شرکت مختلط غیرسهامی مشروط به پرداخت کلیه سرمایه نقدی و قیمت‌گذاری و تحویل سرمایه غیر نقدی می‌باشد.
  • از دیگر نکات مهم و قابل درج در شرکت‌نامه میزان سهم‌الشرکه هر شریک می‌باشد. به ویژه این که در شرکت‌های مختلط غیر سهامی شرکا بر اساس نوع شراکت خود یعنی تضامنی و یا مسئولیت محدود بودن در قبال طلبکاران شرکت مسئول خواهند بود.
  • تعیین مدیران شرکت مختلط غیرسهامی، تعیین حدود وظایف و اختیارات آن‌ها و پیش‌بینی نحوه اداره شرکت بر اساس تصریحات قانون لازم است.
  • سال مالی یا زمان رسیدگی به حساب و تقسیم سود و زیان نیز باید مشخص شود.
  • برای نظارت در امور شرکت بازرسان شرکت نیز باید در شرکت‌نامه تعیین گردند.
  • شرایط انحلال یا فسخ شرکت و نحوه انجام آن.
  • ذکر سایر شروط قانونی به خصوص در زمینه رابطه شرکا.

سؤالات متداول

شرکت‌های مختلط غیر سهامی به چه شرکت‌هایی گفته می‌شود ؟

شرکت‌های مختلط غیر سهامی ترکیبی از شرکت‌های تضامنی و شرکت‌های با مسئولیت محدود است که توصیف کامل آن در متن مقاله آمده است.

نحوه مدیریت و امور مهم شرکت‌های مختلط غیر سهامی چگونه تعیین می‌شود ؟

نحوه اداره و مدیرت شرکت‌های مختلط غیر سهامی و امور مهم دیگری از این دست، نظیر روابط بین شرکا در این شرکت و حتی نحوه انحلال شرکت در شرکت‌نامه تعیین می‌گردد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: شرکت مختلط غیر سهامی





:: برچسب‌ها: شرکت مختلط غیر سهامی ,
:: بازدید از این مطلب : 186
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 مرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: