سند ازدواج
نوشته شده توسط : vakiel

سند ازدواج اهمیت بسیار زیادی داردِ چرا که ثابت‌کننده وقوع عقد نکاح و تمامی توافقات طرفین عقد می‌باشد. در صورتی که طرفین عقد دچار مشکل شوند. و قصد طرح دعوای خانواده در دادگاه را داشته باشند، داشتن سندازدواج به‌عنوان یکی از مدارک و مستندات قانونی الزامی است. در ادامه علت اهمیت و مواردی که می‌توان در سند ازدواج درج کرد را شرح داده ایم. برای آشنایی با نحوه ثبت ازدواج کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

منبع: سند ازدواج

سند ازدواج

سند ازدواج یک سند رسمی است که نشان‌دهنده وقوع عقد ازدواج دائم یا موقت میان زوجین است. سندازدواج، گاهی قباله ازدواج یا برگه ازدواج نیز نامیده می‌شود. یکی از نکات مهم در مورد تنظیم سند ازدواج این است که تمامی توافقات طرفین باید به صورت دقیق در این سند درج شود.

از آنجایی که سندازدواج یک سند رسمی می‌باشد در تمامی محاکم و دادگاه‌ها قابل استناد است. طرفین عقد ازدواج یا همان زوجین جهت طرح دعاوی خانوادگی ملزم به ارائه سند ازدواج به دادگاه می‌باشند. دعاوی خانوادگی شامل اخذ مهریه، دریافت شناسنامه برای فرزند، ملزم نمودن زن به تمکین و… می‌شود. اگر سندازدواج وجود نداشته نباشد. اثبات وقوع عقد نکاح خواه به صورت دائم باشد خواه موقت بسیار زمان‌بر و دشوار است. برای دریافت مشاوره از وکیل خانواده کلیک کنید.

تنظیم سند ازدواج در یک نسخه

سندازدواج به صورت رسمی و توسط دفاتر ازدواج تنظیم می‌گردد. این سند که نشان‌دهنده وقوع عقد نکاح میان زوجین است. اگر هنگام تنظیم سندازدواج در خود سند و یا در ثبت الکترونیک آن اشتباهی رخ دهد. و یا در اسناد هویتی یکی از طرفین اطلاعات نادرست ثبت شود. امکان اصلاح سند ازدواج و مدارک هویتی زوجین وجود دارد.

برخلاف سایر اسناد، سندازدواج تنها در یک نسخه تنظیم می‌شود. معمولاً سایر اسناد در دو یا چند نسخه تنظیم‌شده و به طرفین قراردادها تحویل داده می‌شود. اما سند ازدواج تنها در یک نمونه تنظیم‌شده و به زوجین تحویل می‌گردد.

شاید این پرسش به وجود بیاید که پس از عقد نکاح سند ازدواج به چه کسی تعلق خواهد داشت؟ در قانون به این موضوع که سندازدواج متعلق به چه کسی باشد هیچ اشاره‌ای نشده است. به‌طور طبیعی سندی که تنظیم می‌گردد متعلق به طرفین قرارداد خواهد بود. البته به‌طور عرفی نگهداری از سندازدواج حقوق زن و خانواده او می‌باشد.

حق نگهداری از سند ازدواج

همان‌طور که گفتیم سندازدواج متعلق به طرفین یعنی زن و شوهر است. بنابراین هردوی آن‌ها نسبت به سندازدواج حق خواهند داشت. اما این پرسش وجود دارد که حق نگهداری از سندازدواج با کیست؟
در متن قانون به این موضوع هیچ اشاره‌ای نشده است. اما در عرف جامعه حق نگهداری از سندازدواج به زن و خانواده او داده می‌شود. چراکه جهت دریافت مهریه ارائه سندازدواج ضروری است. همچنین اگر یک مرد همسرش را ترک کند و زن باردار بوده، برای دریافت شناسنامه فرزند نیازمند ارائه سندازدواج خواهد بود.

باید اشاره کرد که هرچند ازنظر عرف حق نگهداری سند ازدواج به زن داده شده است. اما مرد نیز می‌تواند با مراجعه به دفترخانه‌ای که سند ازدواج را تنظیم کرده رونوشتی از آن سند دریافت کند.

شروط درج‌شده در سند ازدواج

مطابق با قانون مدنی طرفین عقد ازدواج می‌توانند هر شرطی که لازم می‌دانند در صورتی که مخالف با مقتضای عقد نکاح نباشد در ضمن عقد ذکر کنند. اما علاوه بر آن برخی شروط در سند ازدواج درج‌شده است. که لازم است پیش از ازدواج به طرفین عقد اطلاع داده شود. شروطی نظیر شرط تصنیف اموال و شروط دوازده‌گانه وکالت در طلاق به زن که در سند ازدواج نوشته‌شده است. برای آشنایی با شروط ضمن عقد کلیک کنید.

شرط تصنیف اموال

این شرط به این موضوع اشاره دارد که شوهر متعهد می‌گردد در صورتی که طلاق به خواسته وی باشد. نیمی از اموالی که در زمان ازدواج به دست آورده است اعم از اموال منقول یا غیرمنقول را به همسرش انتقال دهد. البته باید توجه داشت که در صورتی که درخواست طلاق از جانب مرد به علت ترک نمودن زندگی توسط زن باشد این شرط اجرا نخواهد شد.

شروط دوازده‌گانه وکالت در طلاق

مطابق با این شرط مرد به همسرش وکالت می‌دهد. تا زن در صورت وجود برخی از شرایط مثل جنون مرد یا عدم توانایی مرد در ایجاد رابطه، طلاق خود را از زوج بگیرد. استفاده از این وکالت می‌تواند با دریافت مهریه و یا بخشش مهریه اتفاق بیفتد.

شروط دوازده‌گانه وکالت در طلاق شامل موارد زیر می‌شود:

  • در صورتی که شوهر از دادن نفقه به همسرش به مدت ۶ ماه خودداری کند. و یا به مدت ۶ ماه مرد از انجام سایر حقوق واجبِ زن سر باز زند.
  • رفتار نامناسب یا سوء معاشرت مرد در حدی که امکان ادامه زندگی برای زن وجود نداشته باشد.
  • اگر مرد به مریضی‌های غیرقابل درمان مبتلا شود به‌طوری که دوام زناشویی برای زن خطرآفرین شود.
  • جنون مرد که به صورت دوره‌ای اتفاق می‌افتد و امکان فسخ نکاح شرعاً وجود نداشته باشد.
  • رعایت نکردن دستور دادگاه در مورد اشتغال مرد به حرفه‌هایی که مطابق با نظر دادگاه با مصالح خانوادگی و حیثیت زن منافات دارد.
  • اگر مرد با حکم قطعی دادگاه به پنج سال حبس یا بیشتر از آن محکوم گردد. و یا به مجازات نقدی که نتیجه آن ۵ سال بازداشت یا بیشتر باشد. و این حکم مجازات در حال اجرا باشد.
  • در صورتی که مرد اعتیاد داشته باشد و با تشخیص محاکم قضایی این اعتیاد به زندگی خانوادگی خلل وارد نماید. و ادامه زندگی برای زن دشوار باشد.
  • مرد بدون عذر موجه زندگی خانوادگی خود را ترک نماید و یا شش ماه متوالی بدون عذر موجه غائب شود. تشخیص ترک زندگی خانوادگی و عذر موجه بر عهده دادگاه می‌باشد.
  • محکومیت قطعی مرد که مجازاتی اعم از حد و تعزیر برای مرد اعمال گردد. و این مجازات مغایر باحیثیت خانوادگی و شأن زن باشد. تعیین این که مجازات مغایر باحیثیت خانوادگی زن و عرف و سایر موازین توسط دادگاه انجام می‌گیرد.
  • درصورتی که زن بعد از ۵ سال به علت عقیم بودن یا عوارض جسمی شوهر صاحب فرزند نشود.
  • اگر مرد مفقودالاثر گردد و بعد از مراجعه زن به دادگاه و طی مدت شش ماه پیدا نگردد.
  • هنگامی که مرد بدون رضایت زن، مجدداً ازدواج کند. یا مرد چند زنه به تشخیص دادگاه بین همسران خود عدالت کافی را رعایت ننماید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

سند ازدواج چیست ؟
سند ازدواج یک سند رسمی است که نشان‌دهنده وقوع عقد ازدواج دائم یا موقت میان زوجین است.

آیا امکان درج هر شرطی از طرف زوجین در سند ازدواج وجود دارد ؟
بله طرفین عقد ازدواج می‌توانند هر شرطی که لازم می‌دانند در صورتی که مخالف با مقتضای عقد نکاح نباشد در ضمن عقد ذکر کنند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: سند ازدواج





:: برچسب‌ها: سند ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 203
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 مرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: