انواع تمکین | حالت های مختلف تمکین از جمله خاص و عام
نوشته شده توسط : vakiel

 

1-تمکین عام| انواع تمکین

اگر بخواهیم به معنا و مفهوم کلی تمکین عام اشاره کنیم باید این نوع از تمکین را اطاعت کردن زن از شوهر در نظر بگیریم در واقع در تمکین عام زوجه یعنی زن ریاست شوهرش بر خانواده را می پذیرد و در این صورت زن می بایست وظائف خود را در حدود قانون و عرف نسبت به همسر خود انجام دهد. از این تعریف در می یابیم که اگر مرد درخواست هایی از همسر خود داشته باشد که برخلاف قانون و عرف باشند در این صورت زن تکلیفی برای اطاعت از شوهر خود نخواهد داشت. در قانون مدنی به طور صریح به مسئله تمکین اشاره نشده است اما از مواد آن می توان احکام قانونی در خصوص تمکین را استنباط کرد.

به عنوان مثال متن ماده 1108 قانون مدنی به این شرح است که (هرگاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظائف زوجیت امتناع کند مستحق  دریافت نفقه نخواهد بود.) این ماده دلالت بر نشوز ( عدم تمکین ) دارد. هم چنین در ماده 1105 قانون مدنی بیان شده است که در (روابط بین زوجین ریاست خانواده از خصایص شوهر است.)  لازم است که اشاره کنیم به مصداق تمکین عام که در قانون از آن یاد شده است: (زن باید در منزلی که شوهر تعیین می کند سکنی نماید مگر آنکه اختیار تعیین منزل به زن اعطاء شده باشد.)

2-تمکین خاص| انواع تمکین

مسئله ای که در تمکین خاص مطرح است اطاعت کردن زوجه از زوج در مسائل زناشویی و جنسی است و زن تنها در مواردی می تواند نسبت به این  نوع از تمکین ممناعت کند که مانع شرعی و موجهی برای عدم تمکین داشته باشد و یا اینکه این نوع از تمکین موجب زیان شود .

3-ضمانت اجرای عدم تمکین| انواع تمکین

در ماده 1108 قانون مدنی بیان شده است که اگر زن از انجام وضائف زوجیت امتناع کند استحقاق دریافت نفقه را ندارد. این نکته حائز اهمیت است که اگر زن در صورت امتناع عذر موجهی داشته باشد در این حالت هم چنان مستحق دریافت نفقه می ماند. ضمانت اجرای دیگر الزام زوجه به تمکین است و این الزام زمانی تحقق می یابد که زوجه برای عدم تمکین دلیل موجه نداشته باشد. ضمانت اجرای بعدی اجازه ازدواج دوم به مرد است و ضمانت اجرای چهارم محدود کردن زوجه از دریافت اجرت المثل است. اجرت المثل به این معنا می باشد که اگر شرع انجام کارهایی را بر عهده زن نگذاشته باشد و هم چنین در عرف برای انجام این کارها اجرت تعیین نشده باشد در این صورت اجرت المثل در نظر گرفته می شود.

مفهوم حق حبس

در خصوص مبحث انواع تمکین باید اشاره کنیم  به موقعیتی که در آن زن می تواند از حق حبس استفاده کند به عبارت دیگر زن این حق را دارد که بگوید تا مهریه دریافت نکند، وظائف خود را نسبت به شوهرش انجام نمی دهد. در این مورد اگر زنی از حق حبس استفاده کرده باشد و تمکین نکند، این امر مانع از استحقاق او برای دریافت نفقه نمی باشد. استفاده از حق حبس برای زنانی قابل اعمال است که باکره باشند.

دلایل موجه برای عدم تمکین زوجه

همچنین در خصوص موضوع  انواع تمکین لازم است اشاره کنیم که در مواردی عدم تمکین با دلایل موجه بلامانع است که در ادامه به این موارداشاره می کنیم.

1-زن در دوره عادت ماهانه باشد یا در دوره نفاس. دوره نفاس 6-4هفته بعد از زایمان است. 2-طبق ماده 1127 قانون مدنی، مرد بیماری های مقاربتی داشته باشد. 3-زن از حق حبس استفاده کرده باشد و این حق حبس در صورتی قابل اعمال است که زوجه باکره باشد. 4– ثابت شود که سکونت زن در منزل شوهر ضرر و زیان مالی، شرافتی و بدنی دارد. 5 زن ثابت کند منزلی که شوهرش برای او تعیین کرده است مناسب شأن او نیست.

با مطالعه مطالبی که در این مقاله در خصوص انواع تمکین بیان شد و بهره بردن از مشاوره های حقوقی می توانید به اطلاعات مفیدی درباره این موضوع دست پیدا کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی وکیل دات کام می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : انواع تمکین




:: برچسب‌ها: انواع تمکین ,
:: بازدید از این مطلب : 585
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: