خرید گوشی سرقتی
نوشته شده توسط : vakiel

خرید گوشی سرقتی هم جرم است؟ امروزه به علت مشکلات اقتصادی افراد زیادی اقدام به سرقت مخصوصاً سرقت گوشی می‌کنند. سرقت در قانون یک جرم تلقی می‌شود که سرقت گوشی نیز از انواع این جرم است. قانون برای سارقین مجازات تعیین کرده است. پرسش این است که اگر فردی اقدام به خرید گوشی سرقتی نماید آیا مرتکب جرم شده و این کار مجازات به همراه دارد؟ در ادامه مطلب به خرید گوشی سرقتی می‌پردازیم. برای آشنایی بیشتر با جرم سرقت کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

منبع: خرید گوشی سرقتی

خرید گوشی سرقتی

با توجه به اینکه قیمت تلفن همراه این روزها بسیار افزایش پیدا کرده خیلی از افراد توانایی خرید تلفن همراه نو را ندارد. بنابراین ترجیح می‌دهند که تلفن‌های همراه دست‌دوم بخرند. پس گاهی ممکن است که خواسته یا ناخواسته گوشی‌های سرقت شده را خرید کنید.

علاوه بر اینکه قانون‌گذار عدم دقت را جرم شناخته است جهت حمایت از اشخاص خسارت‌دیده خریدوفروش اموال ربوده‌شده را نیز جرم تلقی می‌کند و برای آن مجازات تعیین نموده است. ماده ۶۶۲ قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیرات در مورد خریدوفروش گوشی‌های به سرقت رفته این‌طور بیان می‌کند: «هر فردی با دانش و آگاهی یا با وجود علائم اطمینان آور مبنی بر اینکه کالا دزدی است اقدام به تحصیل، پنهان کردن یا معامله کالا کند، برحسب قانون مجازات اسلامی مجرم دانسته شده و محکوم‌به حبس از شش ماه تا سه سال و تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.»

بنابر این ماده افراد زیان‌دیده که گوشی همراهشان به سرقت رفته، می‌توانند از افرادی که اقدام به خریداری گوشی سرقتی نموده‌اند شکایت کنند. َبرای آشنایی با روند شکایت سرقت گوشی کلیک کنید.

شرایط مجرم دانستن خریداران گوشی دزدی

برای مجرم شناخته شدن و مجازات خریدار گوشی سرقتی با توجه به ماده ۶۶۲ قانون مجازات اسلامی، وجود دو شرط الزامی است. این دو شرط به شرح زیر هستند.

  • وقتی خریدار موبایل می‌داند که گوشی سرقتی است و با وجود این آگاهی باز هم به خرید گوشی سرقت شده اقدام می‌نماید.
  • شخص ممکن است نداند که گوشی سرقت شده است اما محلی که از آن گوشی موبایل را خریداری می‌کند محلی باشد که معمولاً در آن اموال به سرقت رفته، خریدوفروش می‌شوند. مثلاً شما بدانید که محل خرید موبایل و یا فروشنده آن موبایل معمولاً گوشی موبایل سرقت شده را به عنوان دست‌دوم به فروش می‌رساند. با توجه به اینکه این موضوع را می‌دانید بازهم اقدام به خرید گوشی موبایل نمایید در این صورت مجرم تلقی می‌شوید.

آیا خرید گوشی بدون اطلاع از سرقتی بودن آن جرم محسوب می‌شود ؟

آیا خرید گوشی سرقتی در هر شرایطی حتی بدون اطلاع از سرقت جرم محسوب می‌گردد؟ خرید مبارزه قطعی ممکن است برحسب ماده ۶۶۲ قانون مجازات اسلامی جرم باشد و مجازات داشته باشد. و در مواردی نیز امکان دارد که جرم تشخیص داده نشود و مجازاتی برای خریدار در نظر گرفته نشود.

افرادی که اقدام به خریداری موبایل سرقتی می‌کنند اما هیچ اطلاعی از سرقتی بودن موبایل ندارند و همین‌طور اگر بتوانند این عدم اطلاع خود را با دلیل و مدرک یا قرائن (مثلاً از بازار سیاه نخریده باشند) به قاضی یا بازپرس اثبات کنند مجرم تلقی نمی‌شوند. چرا که این افراد سوءنیت نداشته‌اند. اما موظف خواهند بود که گوشی موبایل را به مالک اصلی آن بازگرداند و برای دریافت پول خود علیه فروشنده شکایت کنند.

اما اگر علیه خریدار مدارک معتبری وجود داشته باشد که وی با آگاهی از سرقتی بودن موبایل اقدام به خریداری آن نموده است. مثلاً اینکه برای خرید گوشی سرقتی به یک محل خاصی مراجعه کرده یا می‌دانسته که گوشی سرقت شده است و از یک فرد بخش خصوصی که معمولاً اموال سرقتی می‌فروشد خریده باشد. این شخص مطابق با ماده ۶۶۲ قانون مجازات اسلامی مجرم تلقی می‌شود. مثلاً فرض کنید که فرد موبایل را از شخص معتاد و غیرقابل اعتماد خریداری کرده باشد. و مبلغ پرداختی بسیار اندک است؛ با این وجود به هیچ کدام از این نشانه‌ها توجهی نکرده و موبایل را بخرد در این صورت مرتکب دو جرم شده و مجرم شناخته می‌شود.

برای آشنایی با شرایط استرداد اموال سرقت شده کلیک کنید.

پیشگیری از خرید گوشی موبایل سرقتی

با توجه به مطالبی که راجع به خریدوفروش گوشی‌های سرقتی گفتیم بهترین کار این است که پیش از خرید یک گوشی موبایل و برای پیشگیری از اتفاقات آینده اقداماتی انجام دهیم.

  • در مرحله اول برای خرید یک گوشی موبایل نمایندگی‌های فروش هر برند خاص و همین‌طور از مراکز خرید معتبر اقدام کنیم.
  • وقتی که قصد خرید گوشی موبایل داریم برای مطمئن شدن از رجیستر بودن آن و مسروقه نبودنش کد ۱۵ رقمی IMEI روی جعبه موبایل را در سامانه همیاب ۲۴ وارد کنیم و استعلام بگیریم.
  • پس از اینکه مطمئن شدیم گوشی خریداری شده دزدی نیست باید گوشی موبایل را در سامانه همتا فعال نماییم.

اگر اقدام به خرید یک گوشی موبایل دست‌دوم نمودید هم باید تمام مراحل انتقال مالکیت به اسم خود را به همین روشی که گفتیم انجام دهید. در صورتی که انتقال مالکیت را انجام ندهید و سیم کارت خود را در گوشی موبایل بگذارید موبایل خریداری شده پس از گذشت یک ماه غیرفعال می‌شود. برای آشنایی بیشتر با مجازات سرقت گوشی کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سؤالات متداول

آیا خرید گوشی سرقتی جرم است ؟
بله قانون جهت حمایت از اشخاص خسارت دیده خریدوفروش اموال ربوده شده را نیز جرم تلقی می‌کند و برای آن مجازات تعیین نموده است.

در چه صورتی خرید گوشی سرقتی جرم تلقی نمی‌شود ؟
خریدار گوشی که هیچ اطلاعی از سرقتی بودن موبایل ندارند و همین‌طور بتوانند این عدم اطلاع خود را با دلیل و مدرک یا قرائن به قاضی یا بازپرس اثبات کنند مجرم تلقی نمی‌شوند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: خرید گوشی سرقتی





:: برچسب‌ها: خرید گوشی سرقتی ,
:: بازدید از این مطلب : 160
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 شهريور 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: