تهدید و مجازات تهدید
نوشته شده توسط : vakiel

گاها می‌بینیم که به سادگی اشخاصی به تهدید افراد دیگری می‌پردازند و شاید گمان کنیم که این امر مجازاتی را در پی نخواهد داشت اما تهدید یک جرم است و برای آن در قانون، مجازات کیفری مقرر شده است و دلیل اینکه بسیاری به راحتی به تهدید اشخاص می‌پردازند این است که افراد به راحتی از حقوق خود می‌گذرند و از ضمانت اجرای کیفری چشم‌پوشی می‌کنند. اما اگر در صورت وقوع این جرم، خواستار مجازات اشخاص تهدیدکننده علیه خودمان و یا بستگانمان شویم این جرم کمتر تحقق پیدا می‌کند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع » تهدید و مجازات تهدید

 

تعریف جرم

در میثاق بین‌المللی و حقوق مدنی و سیاسی، حق آزاد بودن از هر ترس و تهدیدی مورد تاکید قرار گرفته است.

جهانی که مورد تایید همه جهانیان است و مورد حمایت تمام سازمان‌ها است جهانی است که افراد بدون هیچ ترس و واهمه‌ای در آن زندگی کنند و آزاد باشند. در حقوق جزا تهدید کردن اشخاص جرم محسوب می‌شود که در ماده ۶۶۸ و ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی بدان پرداخته شده است که به آن می‌پردازیم.

تهدید به قتل یا ضرر‌های دیگر

در ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی چنین گفته شده است که هر گاه شخصی دیگری را تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا مالی یا شرفی بکند و از این طریق در خواست مال یا انجام عمل یا ترک عملی بکند و یا هیچ کدام را انجام ندهد و صرفاً تهدید کند به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان از ۲ ماه تا ۲ سال محکوم می‌شود.

شرایط تحقق جرم تهدید

زمانی این جرم اتفاق می‌افتد که شخص با تهدیدی که شده است بترسد و بیم ضرر زیان‌بار و ناخوشایندی را داشته باشد.

این تهدید‌ها باید نسبت به شخص یا بستگان او انجام شود. منظور از بستگان خویشاوندان نزدیک سببی یا نسبی فرد است که ورود ضرر به آن‌ها برای فرد نگرانی جدی ایجاد کند.

اگر ضرر بنابر قضاوت او کوچک و قابل اغماض باشد این جرم محقق نمی‌شود مثل اینکه مغازه‌داری مشتری را تهدید به گران فروختن اجناس به وی کند.

ضرر نفسی

ضرر نفسی ضرری است که متوجه جسم طرف مقابل باشد مثل اینکه او را تهدید به کتک زدن یا بریدن اعضای بدن کند.

ضرر شرفی

ضرر شرفی ضرری است که متوجه آبروی طرف باشد مثل اینکه فردی تهدید نماید که شایعاتی در مورد چند همسری شخصی پخش خواهد کرد.

ضرر مالی

ضرر مالی متوجه حقوق مالی شخص می‌باشد مثل تهدید به آتش زدن خودروی شخص.

افشای سر

افشای چیزی است که طرف مقابل برای مکتوم و پنهان بودن آن اصرار دارد. مثل داشتن سوء پیشینه کیفری.

 

عناصر جرم

خواسته تهدیدکننده اصلا مهم نیست ممکن است مجرم در مقابل تهدید درخواست خاصی داشته باشد و یا اینکه اصلا هیچ خواسته‌ای از طرف مقابل نداشته باشد. این جرم یک جرم مطلق است و نیازی به نتیجه جرم ندارد اما باید عمد در تهدید کردن داشته باشد و تهدیدکننده آگاه باشد که با تهدید او شخص دچار آشفتگی و نگرانی می‌شود اما انگیزه تهدیدکننده هیچ اهمیتی ندارد.

طرق وقوع جرم

تهدید کردن طریقیت ندارد بلکه ممکن است به صورت شفاهی یا مکتوب یا با ارسال ایمیل یا پیامک یا نظایر آن باشد.

این جرم می‌تواند به صورت غیرمستقیم اتفاق افتد. مثلاً فردی یک مطلب تهدیدآمیز به الف می‌گوید با علم به این‌که می‌داند او به شخص ب می‌گوید.

شخصی که قربانی جرم است باید این تهدید به گوش او رسیده باشد در غیر این صورت جرم محقق نمی‌شود.

انواع تهدید 

تهدید مشروط

به این معنا که مجرم ضمن تهدید شخص، عملی نمودن آن را مشروط بر تحقق یا عدم تحقق واقعه‌ای در عالم خارج نماید. به طور مثال شخصی بگوید که اگر فردا باران ببارد تو را خواهم کشت. با این نوع، همانند تهدید ساده رفتار می‌شود و به مجازات آن محکوم خواهد شد و مشروط بودن یا نبودن تأثیری در مجازات آن ندارد.

 تهدید با گرفتن سند یا نوشته

مطابق ماده ۶۶۸ قانون تعزیرات اگر کسی شخصی را با اکراه و یا اجبار و قهر تهدید به انجام کاری که مستلزم دادن نوشته یا سند یا امضا یا مهر است که نماید یا اسناد نوشته‌هایی که نزد اوست به اجبار و اکراه از او بگیرد به حبس از سه ماه تا ۲ سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود. این جرم بنابر تصریح ماده، هم در حالتی که زور و خشونت فیزیکی برای گرفتن سند رخ داده باشد و چه صرفاً با ترساندن کلامی رخ داده باشد را شامل می‌شود.

اما برای اینکه شخصی به مجازات این جرم محکوم شود باید حتماً مرتکب موفق به اخذ نوشته یا سند از دیگری شود ولی گرفتن اموال از شمول این ماده خارج است.

بنابراین این جرم بر خلاف جرم ماده ۶۶۹ یک جرم مقید است یعنی باید نتیجه به وقوع بپیوندد و از لحاظ عنصر روانی عمد در جبر و اکراه و نیز وجود قصد خاص اخذ نوشته یا سند در مرتکب ضروری است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تهدید، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تهدید پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع » تهدید و مجازات تهدید





:: برچسب‌ها: تهدید و مجازات تهدید ,
:: بازدید از این مطلب : 546
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 شهريور 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: