دادگاه انقلاب تهران
نوشته شده توسط : vakiel

در حال حاضر در سراسر کشور مراجع قضایی مختلفی تاسیس گردیده‌‌اند، که هرکدام دارای صلاحیت‌های مشخصی می‌باشند. هرکدام از دادگاه‌ها و مراجع قضایی تاسیس شده در کشور به منظور رسیدگی به پرونده‌های به خصوصی تاسیس گردیده‌‌اند. برای مثال دادگاه خانواده یک مرجع قضایی است که تنها به پرونده‌های مربوط به خانواده رسیدگی می‌کند و در خصوص آن‌ها رای قطعی صادر می‌نماید. دادگاه انقلاب نیز یکی از همین مراجع قضایی تاسیس شده در کشور می‌باشد که دارای صلاحیت‌های مختلفی می‌باشد. در ادامه این مقاله قصد داریم در خصوص دادگاه انقلاب تهران و اختیارات و صلاحیت‌های آن توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

منبع: دادگاه انقلاب تهران

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

دادگاه انقلاب چیست و توسط چه کسی تاسیس گردید ؟

دادگاه انقلاب یکی از انواع مراجع قضایی در کشور می‌باشد که معمولا در مراکز استان‌ها تشکیل می‌گردد. این دادگاه تحت نظر قوه قضائیه فعالیت کرده و در صورتی که این نهاد صلاح بداند، دادگاه انقلاب در شهرستان‌ها نیز تشکیل خواهد شد. دادگاه انقلاب برای اولین بار در سال ۵۷ توسط امام خمینی بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران تاسیس گردید.

این دادگاه به منظور رسیدگی به جرایم برخی متهمان انقلاب ۵۷ تاسیس شد. صادق خلخالی اولین فردی بود که مسئولیت تشکیل این دادگاه را بر عهده گرفت. دادگاه‌های انقلاب دارای صلاحیت مشخص شده‌‌ای در قانون می‌باشند و اختیارات به خصوصی دارند.

صلاحیت دادگاه انقلاب تهران و شهرستان‌ها

دادگاه انقلاب مطابق قانون دارای صلاحیت‌های مشخصی است. این صلاحیت‌ها به دادگاه انقلاب این امکان را می‌دهند که در خصوص پرونده‌های مختلف رای صادر نماید. در زیر تمامی‌ موارد تحت صلاحیت دادگاه انقلاب ذکر گردیده است:

  • تمامی امور مربوط به امنیت داخل و خارج از کشور
  • توهین به مقامات و رهبران کشور
  • تمامی جرائم مربوط به قاچاق اسلحه و مهمات
  • محاربه
  • بغی

دادگاه انقلاب تهران حقوقی است یا کیفری ؟

یکی از سوالاتی که در ذهن افراد ایجاد می‌شود این است که دادگاه انقلاب جزو دادگاه‌های حقوقی است یا کیفری؟ که در پاسخ می‌بایست بگوییم ماهیت این دادگاه کیفری است.

یعنی دادگاه انقلاب در واقع یک دادگاه کیفری است و در خصوص جرائمی حکم صادر می‌کند، که قانونگذار برای آن‌ها مجازات مشخصی را در نظر گرفته است. اما نکته حائز اهمیت این که دادگاه انقلاب در برخی موارد خاص در خصوص پرونده‌های حقوقی نیز حکم صادر می‌کند و این کار کاملا با توجه به نظر و صلاحدید رئیس این نوع دادگاه انجام می‌گیرد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دادگاه انقلاب، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دادگاه انقلاب پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

دادگاه انقلاب برای اولین بار در چه سالی تاسیس شد ؟

دادگاه انقلاب برای اولین بار در سال ۱۳۵۷ تاسیس گردید.

دادگاه انقلاب به دستور چه کسی تاسیس شد ؟

دادگاه انقلاب به دستور امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی تاسیس شد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: دادگاه انقلاب تهران





:: برچسب‌ها: دادگاه انقلاب تهران ,
:: بازدید از این مطلب : 191
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 6 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: