ورشکستگی به تقصیر و تقلب
نوشته شده توسط : vakiel

بحث ورشکستگی تاجر جنبه‌های متعددی دارد که یکی از آنان تاثیراتی است که بر جامعه می‌گذارد که به نوع خود تاثیر مهمی محسوب می‌شود. به عنوان مثال باید در نظر بگیریم که کار تجاری تاجر بر نظم اقتصادی جامعه بسیار اثرگذار است و وقتی تاجر ورشکسته می‌شود این نظم در جامعه مختل می‌شود. این اخلال به میزانی اهمیت دارد که تحت شرایطی مستوجب مجازات در نظر گرفته شده است. لازم است بدانیم که حقوقدانان در خصوص انواع ورشکستگی تقسیم‌بندی‌هایی ارائه کرده‌اند: ورشکستگی عادی، ورشکستگی به تقلب و به تقصیر. باید بدانیم که امور مدنی و پروسه تصفیه در سه نوع نام برده شده مشابه است و همچنین فراموش نکنید که هر دو نوع ورشکستگی به تقلب و تقصیر جرم هستند. در ادامه به بررسی دقیق‌تر نکات این بحث می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : ورشکستگی به تقصیر و تقلب

 

بررسی نکات مربوط به ورشکستگی به تقصیر

ابتدا و پیش از هر نکته‌ای باید بدانیم که ورشکستگی به تقصیر خفیف‌تر از ورشکستگی به تقلب است و بالطبع به میزان کمتری نظم جامعه را مختل می‌کند.
ورشکستگی به تقصیر تقسیم می‌شود به دو گروه تقصیر امکانی و تقصیر اجباری. تفاوتی که موجب این تفکیک و تمایز شده است از این قرار است که در ورشکستگی به تقصیر امکانی مطابق ماده ۵۴۲ قانون تجارت، قاضی از سوی قانونگذار صاحب این اختیار شده است که ورشکسته را مجازات کند یا نکند، اما در ورشکستگی به تقصیر اجباری مطابق ماده ۵۴۱ قانون تجارت قاضی نسبت به مجازات کردن تاجر ورشکسته تکلیف دارد و مکلف است که این کار را انجام دهد و به هیچ وجه اثری از اختیار قاضی در این خصوص نیست.

ورشکستگی به تقصیر اجباری

در صورت تحقق مواردی، قانون تاجر را ورشکسته به تقصیر اجباری می‌داند. به عنوان مثال زمانی که تاجر پول نزول می‌کند یا زمانی که اصل تساوی میان طلبکارانش را رعایت نمی‌کند. همچنین این امکان وجود دارد که تاجر اقدام به انعقاد قراردادها و یا انجام معاملاتی بکند که موهوم و یا غیر متعارف باشند آن هم در حالتی که سود آن‌ها کاملا احتمالی می‌باشد.

تقصیر امکانی

در ذیل این عنوان ما مواردی را بررسی می‌کنیم که در صورت تحقق آن‌ها فرد ورشکسته به تقصیر امکانی تلقی می‌شود. به عنوان مثال ممکن است تاجر به طور بلاعوض ضامن شخص دیگری شده باشد. همچنین این امکان نیز وجود دارد که در فرصت معین شده خود را به دادگاه معرفی نکند و دفتر خود را ارائه ندهد و یا حتی اسناد و مدارک را هم ارائه نکند. لازم ذکر کنیم که این مدت معین ۳۰ روز می‌باشد.

بررسی نکات مربوط به ورشکستگی به تقلب

تفاوتی که میان تقصیر و تقلب وجود دارد همانطور که پیشتر اشاره شد موجب می‌شود که ورشکسته به تقصیر مجازات خفیف‌تری نسبت به ورشکسته به تقلب تحمل نماید. در ادامه مواردی را بررسی می‌کنیم که در صورت تحقق آن‌ها تاجر ورشکسته به تقلب شناخته می‌شود. به عنوان مثال ممکن که تاجر دفتر خود را مفقود کرده باشد و یا این که دارایی خود را مخفی نموده باشد و یا حتی این مورد نیز امکان دارد که از طریق انجام معاملات صوری اموال خود را به بستگانش منتقل کرده باشد. در مواردی نیز مشاهده شده است که تاجر خود را به میزانی که مدیون نیست مدیون تلقی کرده باشد.

افراد دیگری که می‌توانند علاوه بر تاجر ورشکسته مجرم تلقی شوند

تحت این عنوان نکاتی را در خصوص افرادی غیر از تاجر بیان می‌کنیم که با تاجر ورشکسته تبانی می‌کنند تا به طلبکاران ضرر برسانند و جرمشان را به شکل اجمالی مورد بررسی قرار می‌دهیم. به عنوان مثال اشخاصی ممکن است به نفع تاجر ورشکسته تمام دارایی منقول یا غیرمنقول تاجر و یا قسمتی از آن را از بین ببرند و یا مخفی کنند و یا این که پیش خودشان نگه دارند و این نکته را در نظر بگیرید که آن‌ها عالما به نفع تاجر چنین کاری را انجام می‌دهند. همچنین ممکن است که اشخاصی با اسم شخص دیگری تجارت کنند و در نهایت تجارت آنها منتهی به ورشکستگی به تقلب شود که این مورد هم در قانون جرم انگاری شده است و مواردی از این قبیل که قانون آن‌ها را مورد توجه خود قرار داده است.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ورشکستگی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ورشکستگی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع : ورشکستگی به تقصیر و تقلب





:: برچسب‌ها: ورشکستگی به تقصیر و تقلب ,
:: بازدید از این مطلب : 534
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 شهريور 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: