درخواست طلاق
نوشته شده توسط : vakiel

در این مقاله قصد داریم در خصوص طلاق و مراحل آن صحبت کنیم. بر اساس مقرراتی که در فقه آمده است و همچنین مواد قانون مدنی اختیار طلاق یا به عبارت دیگر حق طلاق به مرد تعلق دارد و مرد می‌تواند با رعایت شرایطی زن را طلاق دهد منظور از رعایت شرایط، پرداخت حقوق مالی زوجه و طی کردن مراحل قانونی طلاق است و در این راستا تفاوتی نمی‌کند که زن موافق طلاق باشد یا خیر. زن نیز در صورتی که برای طلاق گرفتن دلیل موجهی داشته باشد و بتواند آن دلیل را در محضر دادگاه ثابت کند می‌تواند از همسر خود جدا شود. در مواردی نیز طلاق به صورت توافقی صورت می‌گیرد. همچنین این امکان وجود دارد که زن از حق طلاق برخوردار باشد. در ادامه به بررسی مراحل درخواست طلاق می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

درخواست طلاق

مراحل درخواست طلاق

فرایند درخواست طلاق

 

 

 

 

 مراحل درخواست‌ طلاق از سوی زوجه

زوجه و یا وکیل او باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنند و دادخواست مربوطه را ثبت نمایند. دادگاه صالح به رسیدگی دادگاه خانواده است زوجه می‌تواند به دادگاه محل سکونت خود و یا محل اقامت همسرش مراجعه کند.

بعد از ارائه دادخواست به دادگاه، دادگاه اول یا همان دادگاه بدوی حکمی را صادر می‌کند که ممکن است مورد اعتراض زوج و یا زوجه قرار گیرد. در این صورت هر دو آن‌ها ظرف مدت بیست روز می‌توانند تجدیدنظرخواهی کنند و در این حالت در مرحله دوم پرونده آن‌ها به دادگاه تجدیدنظرخواهی استان فرستاده می‌شود. بعد از صادر شدن رای از سوی دادگاه تجدیدنظر هر کدام از زوج و یا زوجه این امکان را دارند که ظرف مدت ۲۰ روز فرجام خواهی کنند. در صورتی که این درخواست از سوی آن‌ها مطرح شود پرونده به منظور فرجام خواهی به دیوان عالی کشور ارسال می‌گردد.

با توجه به اینکه این نوع از دعاوی خانوادگی پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و نیازمند اطلاعات کافی و آشنایی با رویه دادگاه‌ها می‌باشد بهتر است که در این مسیر از تجارب یک وکیل متخصص استفاده شود.

مراحل درخواست طلاق از سوی زوج

مطابق مقررات فقهی و مواد قانون مدنی حق طلاق با مرد است و رضایت و یا عدم رضایت زن تاثیری در نتیجه نخواهد داشت. همچنین مراحل طلاق در صورت درخواست زوج مانند مراحل طلاق در صورت درخواست زوجه می‌باشد. به عبارت دیگر سه مرحله را باید در نظر بگیریم مرحله بدوی، مرحله تجدیدنظر و مرحله فرجام خواهی در دیوان.

در صورتی که زن رضایت نداشته باشد همان طور که گفته شد تاثیری در نتیجه نخواهد داشت اما ممکن است سبب طولانی شدن این فرایند شود.

بعد از پایان مراحل ذکر شده، دادگاه صالح رأی‌ای را تحت عنوان گواهی عدم امکان سازش صادر می‌کند.

زوج به مدت سه ماه فرصت دارد تا بر اساس گواهی عدم امکان سازش به دفترخانه رسمی طلاق مراجعه کند و رای دادگاه را اجرا نماید و در صورتی که رای دادگاه در این مدت اجرا نشود دیگر اعتبار نخواهد داشت.

طلاق رجعی و بائن

زمانی که مرد درخواست طلاق را مطرح می‌کند نوع طلاقی که با آن روبه‌رو هستیم طلاق رجعی نام دارد. به عبارت دیگر اگر مرد در مدت سه ماه به زوجه رجوع کند در این صورت طلاق منتفی می‌شود. اما در صورتی که زوجه یائسه و یا باکره باشد نوع طلاق، طلاق بائن است و در این نوع از طلاق  دیگر امکان رجوع به زوجه وجود ندارد.

در خصوص مهریه لازم است به این نکته اشاره کنیم که صرف نظر از اینکه درخواست طلاق از سوی مرد باشد یا زن، مهریه از بین نمی‌رود تنها در صورتی که رابطه زناشویی بین زوج و زوجه برقرار نشده باشد یک دوم مهریه برای زوجه در نظر گرفته می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص درخواست طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون درخواست طلاق پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع : درخواست طلاق

 




:: برچسب‌ها: درخواست طلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 626
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 4 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: