وظایف شوهر نسبت به همسر
نوشته شده توسط : vakiel

زندگی مشترک مقوله‌ای بسیار پیچیده است و طرفین درگیر عقد ازدواج در برابر یکدیگر مسئولیت‌هایی به عهده دارند که برای موفق بودن رابطه زوجیت باید به این وظائف عمل کنند. نکته حائز اهمیت این است که پیش از ازدواج، زوجین باید آشنایی کاملی با این وظائف داشته باشند چرا که در صورت انجام صحیح این گونه از وظائف زناشویی، پایداری و آرامش رابطه زوجیت تأمین می‌شود. این وظائف در قانون و در اخلاق مصادیق متفاوتی دارند که به طور مفصل در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم. در این مقاله تاکید ما بر وظایف اخلاقی و قانونی شوهر در رابطه زوجیت است.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید : 

وظایف شوهر

وظایف شوهر نسبت به همسر

 تکالیف قانونی مرد در زندگی مشترک

 

وظایف قانونی شوهر

نفقه

در قانون مبلغی به عنوان نفقه برای زن پیش‌بینی شده است. میزان این مبلغ متناسب با نیاز زن متغیر می‌باشد. منظور از نیاز این است که او ساکن روستا است یا شهر، تحصیل کرده است یا خیر و … با توجه به این موارد دادگاه صالح برای زن نفقه تعیین می‌کند و مرد ملزم به پرداخت نفقه می‌باشد مگر در مواردی که قانون بیان کرده است.

به بیان دیگر مرد ملزم به برطرف کردن نیاز و احتیاجات زن در حد معمول است. برای مثال نیاز به خوراک پوشاک مسکن و…

دادگاه با توجه به احتیاجات زن و توان مالی مرد این میزان را تعیین می‌نماید. اگر مرد از پرداخت نفقه خودداری کند دادگاه به زن اجازه طلاق می‌دهد.

مهریه

مهر مبلغی است که از معمولا در ابتدای زندگی مشترک تعیین می‌شود و از  طرف مرد به زن پرداخت می‌شود. از دیگر وظائف مرد پرداخت مهریه زن در زمان مطالبه او می‌باشد. زوجه از زمان انعقاد عقد ازدواج مالک مهریه است. تعیین مهریه نیز از چند طریق برای زوجه در نظر گرفته می‌شود: اولین نوع تعیین مهریه در هنگام عقد نکاح است و دیگری بعد از عقد نکاح. به مهریه نوع اول، مهرالمسمی و به مهریه نوع دوم مهرالمثل می‌گویند. از انواع دیگر مهریه می‌توان به مهرالسنة، مهرالمتعه و… اشاره کرد.

نشوز

در قانون جمهوری اسلامی ایران، نشوز بیشتر در خصوص زنان به کار رفته است. نشوز به معنی عدم تمکین است و تمکین به معنای اطاعت می‌باشد. در خصوص مردان به طور صریح، این عنوان بیان نشده است. این در حالی است که هر دو یعنی زن و مرد به طور برابر، از وظایف و تکالیفی برخوردار هستند و در صورت عدم انجام آن‌ها در برابر قانون، مسئول محسوب می‌شوند. به طور مثال در خصوص نپرداختن نفقه در صورتی که مرد استطاعت مالی داشته باشد و زن نیز از او تمکین کند، در این حال زن می‌تواند از دادگاه درخواست کند تا شوهرش را ملزم به پرداخت نفقه کنند و همچنین در حالتی که مرد به دلیل عدم استطاعت مالی نفقه را نپردازد زن می‌تواند از آن به عنوان دلیل طلاق بهره ببرد.

سایر وظایف قانونی

علاوه بر موارد ذکر شده، مرد موظف است با زن رابطه جنسی برقرار نماید و با وی حسن اخلاق و رفتار داشته باشد.

وظایف دینی و اخلاقی شوهر

برای بررسی این عنوان بهترین منبع، روایات و احادیث هستند. در بسیاری از آیات و روایات به حسن معاشرت با همسر تاکید شده است.

با توجه به این احادیث در می‌یابیم که تکریم مقام زن در احادیث و روایات بسیار مورد تاکید واقع شده است. همچنین می‌توان به سایر نکات نیز اشاره کرد از جمله اینکه مرد باید در تمامی موارد خانواده خودش را اولویت قرار دهد و از رفتارهای خشونت‌آمیز به نحوی که خانواده را زیر فشار قرار دهد خودداری کند. وفاداری مرد به خانواده و همسرش از خصوصیات اخلاقی بسیار مهم است که نمی‌توان از اهمیت آن چشم پوشی نمود. این گونه خصوصیات اخلاقی باید از طریق آموزش برای زوج و زوجه نهادینه شوند تا آمار طلاق و جدایی کاهش یابد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص وظایف شوهر در زندگی مشترک، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون وظایف شوهر در زندگی مشترک پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

منبع :‌ وظایف شوهر نسبت به همسر





:: برچسب‌ها: وظایف شوهر نسبت به همسر ,
:: بازدید از این مطلب : 704
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: