قوق و مزایای کارمندان
نوشته شده توسط : vakiel

منظور از حقوق آن دسته از امتیازاتی است کارمند مستحق دریافت آن می‌شود در صورتی که وظیفه خود را انجام دهد. حقوق کارمندان شامل حقوق و مزایای مادی و حقوق و مزایای غیر مادی می‌شود. حقوق و مزایای مادی در طول دوران خدمت یک کارمند به طور مستمر و منظم یا به طور نامنظم به او تعلق می‌گیرد. حقوق و مزایای غیر مادی شامل تامین رفاه حق استراحت و برخورداری از اوقات فراغت همچنین مرخصی‌ها می‌باشد که در ادامه به بررسی مفصل این مباحث می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید : 

حقوق و مزایای کارمندان

انواع مزایای قانونی کارمندان

مرخصی قانونی کارمندان

 

 

 

حقوق و مزایای مادی کارمندان

از جمله حقوق و مزایای مادی حقوق ماهانه‌ای است که به مستخدم تعلق دارد. کسر کردن حقوق و یا قطع کردن آن جز در مواردی که حکم قانونی یا تشخیص مرجع صالح وجود دارد ممنوع می‌باشد. آن چیزی که حقوق کارمندان را تعیین می‌کند تنها قانون می‌باشد. بنابراین کوچکترین تغییری در میزان حقوق بر عهده قانون‌گذار است و رضایت یا عدم رضایت مستخدم هیچ تاثیری در میزان حقوق ندارد. آن چیزی که ممکن است موجب افزایش حقوق شود اضافه کاری می‌باشد و نکته‌ای که همواره باید در تعیین میزان حقوق به آن توجه داشت این است که حقوق باید به اندازه کافی باشد که به حداقل نیازهای کارمند پاسخ دهد. حقوق کارمندان متناسب با پست سازمانی و وظایف و مسئولیت آن‌ها متفاوت است.

حقوق و مزایای غیر مادی کارمندان

هر کارمند به عنوان یک شخص و انسان مشمول حقوق مادی و معنوی می‌شود. در ادامه به بررسی پاره‌ای از حقوق معنوی می‌پردازیم. منظور از حقوق معنوی کرامت انسانی حرمت انسان و مواردی از این قبیل می‌باشد. نیازهای معنوی شخص در جایگاه و سمت کارمند می‌بایست مورد توجه کافی واقع شود. به عبارت دیگر یک کارمند باید در شغل خود امنیت شغلی داشته باشد و همچنین بتواند از حقوق شغلی خود دفاع کند. در این صورت می‌توان گفت که نیازهای غیر مادی او نیز مورد توجه واقع شده است. در ادامه به بررسی انواع حقوق غیر مادی مستخدم می‌پردازیم.

مرخصی‌ها

فلسفه ورود مرخصی در نهادهای اداری تمدید هوای کارمندان آن نهاد است و انواع متعددی را نیز در بر می‌گیرد که به شرح زیر می‌باشد.

مرخصی استحقاقی (سالیانه)

مطابق قانون، کارمندان در هر سال ۳۰ روز حق مرخصی دارند و در این مدت  از حقوق و مزایای مربوطه برخوردار می‌شوند و این مرخصی از اولین ماه خدمت آن‌ها به ایشان تعلق می‌گیرد و استفاده از آن منوط است به تقاضای کتبی کارمند و اعلام موافقت از سوی رئیس نهاد اداری. اگر رئیس نهاد اداری با درخواست مرخصی کارمند موافقت نکند موافقت با آن را موکول به زمان دیگری می‌کند و این عمل با توافق کارمند صورت می‌گیرد. این نکته حائز اهمیت است که نباید بیش از شش ماه فاصله وجود داشته باشد. اگر کارمند نتواند از این مرخصی استفاده کند این مرخصی برای او ذخیره می‌شود که در اینجا باید به این نکته اشاره کرد که در هر سال بیش از ۱۵ روز از مرخصی استحقاقی سالانه را نمی‌توان ذخیره نمود.

مرخصی استعلاجی

کارمندان می‌توانند در یک دستگاه اجرایی از طریق گواهی و تایید پزشک معتمد حداکثر از چهار ماه مرخصی استعلاجی در سال استفاده کنند اما در خصوص بیماری‌های صعب‌العلاج با تشخیص وزارت بهداشت حداکثر آن ۶ ماه قابل تمدید است. در خصوص مستخدمین زن موضوع مرخصی‌های بارداری مطرح می‌شود و مطابق قانون ترویج تغذیه شیر مادر و حمایت از مادران در دوران شیر‌دهی که مصوب سال ۱۳۷۴ است مرخصی بار‌داری و زایمان تا ۳ فرزند ۶ ماه می‌باشد. این نکته حائز اهمیت است که مطابق آیین‌نامه به خانم‌های کار‌مندی که در حال استفاده از مرخصی بدون حقوق هستند مرخصی بار‌داری تعلق نمی‌گیرد.

مرخصی بدون حقوق

کارمندان در نهاد اداری مطابق قانون می‌توانند حداکثر سه سال از مرخصی بدون حقوق استفاده کنند که این امر منوط است به موافقت دستگاه مربوطه. همچنین به این نکته باید اشاره شود که اگر درخواست مرخصی بدون حقوق برای ادامه تحصیل و کسب تخصص در رشته بود که ارتباط با شغل کارمند داشت این مدت تا دو سال افزایش می‌یابد. مرخصی بدون حقوق در مبحث بازنشستگی جزو سوابق خدمت محسوب نخواهد شد. همچنین الزامی وجود ندارد که پست کارمند فوق‌الذکر در زمانی که از مرخصی بدون حقوق خود استفاده می‌کند حفظ شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حقوق و مزایای کارمند، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حقوق و مزایای کارمند پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

منبع : حقوق و مزایای کارمندان





:: برچسب‌ها: حقوق و مزایای کارمندان ,
:: بازدید از این مطلب : 479
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: