ظهر نویسی
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه اشخاص اسناد تجاری زیادی را برای معاملاتشان بین خود رد و بدل می‌کنند که قانونگذار از این اسناد نام برده است و قوانین مربوط به آن‌ها را در قانون جای‌ نهاده است. ظهر نویسی یکی از مواردی است که به این اسناد مربوط می‌شود و در بسیاری از مواقع ممکن است باعث سود طرفین و یا حتی ضرر طرفین بشود. ظهرنویسی در واقع به معنای درج واژه‌های تعهد آور در این اسناد تجاری است که ممکن است به صورت درست و تعهد آور نوشته شود و یا نوشته و جمله‌ای نوشته شود که فاقد اثر و تعهد برای طرفین باشد در این مقاله به این موضوع پرداخته‌ایم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید : 

ظهر نویسی

قوانین عام ظهرنویسی

انواع و اقسام ظهرنویسی

 

 

 

 

تعریف ظهر نویسی

گر چه عبارت ( ظهرنویسی ) به‌معنای لغوی پشت‌نویسی شناخته می‌شود ولی معنای حقوقی آن درج هر عبارت تعهدآور یا موثر در سند تجاری، چه در روی آن و چه در پشت آن، از جانب شخصی غیر از صادرکننده سند تجاری است.

 

اقسام ظهر نویسی

۱. ظهرنویسی انتقالی: انتقال مبلغ سند تجاری توسط دارنده سند تجاری به شخص دیگر را ظهرنویسی انتقالی می‌گویند. پس از انتقال، شخص منتقل‌الیه دارنده سند تجاری می‌شود و شخص ناقل، ظهرنویس می‌شود.

۲. ظهرنویسی وثیقه‌ای: یعنی دارنده سند تجاری آن را ظهرنویسی کند ولی در این حالت به‌واسطه این ظهرنویسی، مبلغ سند تجاری را به دیگری منتقل نکند بلکه فقط سند تجاری را به عنوان وثیقه طلب یکی از طلبکارانش ظهرنویسی می‌کند. بدین منظور که اگر دین خود را به طلبکارش تادیه نکند طلبکارش بتواند از محل وصول مبلغ آن سند تجاری به طلب خود دست پیدا کند.

۳. ظهرنویسی وکالتی: یعنی دارنده سند تجاری آن را ظهرنویسی کند ولی به‌واسطه این ظهرنویسی مبلغ سند تجاری را به دیگری منتقل نکند بلکه فقط به دیگری وکالت در دریافت وجه سند تجاری یا دیگر اعمال مرتبط با سند تجاری مثل دریافت گواهی عدم پرداخت را بدهد.

اوصاف ظهرنویسی جهت انتقال

۱. یک عقد است که بین ظهرنویس و منتقل‌الیه منعقد می‌شود.

۲. از عقود تشریفاتی است زیرا با امضای ظهرنویس به عمل می‌آید.

۳. از عقود عینی است زیرا منوط به قبض سند توسط انتقال‌گیرنده است.

۴. در ظهرنویسی قید تاریخ و اسم منتقل‌الیه الزامی نیست.

۵. در ظهرنویسی صرف امضا کفایت می‌کند.

 اوصاف ظهرنویسی جهت وکالت

۱. ظهرنویسی به عنوان وکالت در صورتی احراز می‌شود که ظهرنویس، وکالت در وصول را در پشت یا روی سند قید کرده باشد یا از شواهد چنین فهمیده شود.

۲. وکیل مزبور حق وصول وجه سند تجاری، اعتراض نکول، اعتراض عدم تادیه و اقامه دعوا را دارد مگر اینکه در ظهرنویسی سند تجاری خلاف آن تصریح شده باشد.

۳. ظهرنویسی وکالتی در موارد سکوت قانون تجارت تابع مقررات وکالت مدنی است.

۴. گر چه سند تجاری در وجه شخص معین قابل ظهرنویسی جهت انتقال نیست اما قابل ظهرنویسی جهت وکالت در وصول می‌باشد.

 

تاریخ ظهرنویسی

۱. در ظهرنویسی درج تاریخ لازم نیست اما اگر ظهرنویسی تاریخ داشته باشد و این تاریخ، تاریخی مقدم بر تاریخ ظهرنویسی قید شود، در این صورت ظهرنویس، جاعل شناخته می‌شود.

۲. اگر در ظهرنویسی تاریخ موخری به عنوان تاریخ ظهرنویسی قید شود بلااشکال است زیرا این امر دلالت بر آن دارد که قصد ظهرنویس آن بوده که منتقل‌الیه از زمانی در آینده مالک سند تجاری شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ظهر نویسی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ظهر نویسی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

منبع : ظهر نویسی





:: برچسب‌ها: ظهر نویسی ,
:: بازدید از این مطلب : 505
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 12 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: