اجرت المثل زن در طلاق توافقی
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه علی رغم تبلیغات گسترده و توصیه خانواده‌ها مبنی بر تشکیل خانواده و ازدواج نه تنها آمار ازدواج افزایش نیافته است بلکه با افزایش طلاق روبه‌رو هستیم. جدا شدن زوجین از یکدیگر هر چقدر با رضایت طرفین و توافق آن‌ها نیز صورت بگیرد باز هم بار منفی را بر روی روح و روان آن‌ها بر جای می‌گذارد. در اینجا قانونگذار حقوقی را برای طرفین به خصوص زن که پس از جدایی ممکن است پشتوانه مالی نداشته باشد در نظر می‌گیرد تا مشکلات اقتصادی علاوه بر فشار روانی ناشی از طلاق به او تحمیل نشود. یکی از این حقوق اجرت المثل است که در این مطلب به توضیح اجرت المثل طلاق توافقی می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

اجرت المثل زن در طلاق توافقی

اجرت المثل در طلاق توافقی

نحوه محاسبه اجرت المثل در طلاق توافقی

اجرت المثل طلاق توافقی

 

 

 

 

 

 

اجرت المثل چیست ؟

اجرت المثل یعنی تعیین اجرت و دستمزد یک عمل با توجه به دستمزدی که دیگران از انجام همان کار می‌گیرند. به عنوان مثال برای تعیین مزد فردی که در روز دو وعده غذا می‌پزد همان مبلغی که یک آشپز در صورت پخت دو وعده غذا در روز می‌گیرد را در نظر می‌گیرند. اما در چه صورت اجرت المثل به انجام دهنده کار تعلق می‌گیرد؟

۱ـ آن کار را مجانی و رایگان انجام نداده باشد.

۲ـ آن کار را برای رضای خداوند و به قصد تبرع انجام نداده باشد.

اجرت المثل ایام زوجیت | اجرت المثل زن در طلاق توافقی

اجرت المثل ایام زوجیت مبلغی است که مرد به زوجه (زن) بابت کارهایی که قانونا به عهده نداشته ولی انجام داده پرداخت می‌کند. این کارها کارهایی مانند آشپزی کردن نظافت منزل و… از این قبیل هستند.

مبلغ ثابت و معینی برای اجرت المثل وجود ندارد و کارشناس دادگاه با توجه به میزان کار زوجه سطح تحصیلات او اشتغالش و… مبلغ اجرت المثل را تعیین می‌کند. البته باید توجه داشت مواردی که قانونگذار از آن‌ها به عنوان تمکین یاد کرده است جزو وظایف شرعی و اصلی زوجه هستند و مستحق دریافت اجرت المثل نمی‌باشند بلکه خودداری از انجام آن‌ها و عدم تمکین ضمانت اجرای قانونی به دنبال دارد. مواردی مانند حسن معاشرت تربیت فرزندان انجام وظایف زناشویی و… جزو وظایف اصلی زوجه محسوب می‌شوند.

نحوه دریافت اجرت المثل از دادگاه

زوجه پس از مراجعه به دادگاه و نوشتن دادخواست مبنی بر دریافت اجرت المثل باید اثبات نماید که انجام کارهای منزل به دستور و درخواست همسرش بوده است و هیچ قصد تبرعی از انجام آن‌ها نداشته است. البته در این مرحله قانونگذار سختگیر نیست و تنها شهادت زن را برای اثبات کافی می‌داند. پس از شهادت زن قاضی دادگاه یک کارشناس رسمی دادگستری را مامور محاسبه میزان اجرت المثل او تعیین می‌کند. بعد از محاسبه مبلغ اجرت المثل دادگاه زوج را مسئول پرداخت آن محسوب می‌کند و زوج موظف می‌شود آن را به طور نقد یا در مواردی با رضایت قانونگذار به صورت قسطی بپردازد.

نحوه محاسبه اجرت المثل زن در طلاق توافقی

تا چند سال پیش اجر‌ت المثل تنها زمانی به زوجه تعلق می‌گرفت که زوجین در حال جدا شدن و طلاق بودند و حتما می‌بایست این درخواست طلاق از سوی زوج می‌بود. اما با توجه به قانون جدید زن هر زمان که بخواهد چه طلاق از سوی خودش باشد چه شوهرش و حتی در ایام زندگی مشترک با شوهرش نیز می‌تواند دریافت اجرت المثل را از دادگاه بخواهد.

درباره طلاق توافقی دادگاه تعیین مبلغ اجرت المثل را به عهده طرفین و توافق آن‌ها گذاشته است و زوجین می‌توانند با موافت یکدیگر هر مبلغی را در نظر بگیرند و در اینجا قانونگذار موظف است تصمیم آن‌ها را محترم بشمارد و از آن تبعیت کند. در صورتی که زوجین در طلاق توافقی با یکدیگر اتفاق نظر نداشته باشند و یا زوج بخواهد از پرداخت اجرت المثل سرباز زند دادگاه می‌تواند با درخواست زوجه وارد عمل شده و میزان آن را تعیین کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اجرت المثل زن در طلاق توافقی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اجرت المثل زن در طلاق توافقی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع :‌ اجرت المثل طلاق توافقی





:: برچسب‌ها: اجرت المثل زن در طلاق توافقی ,
:: بازدید از این مطلب : 553
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: