نفقه زن در حق حبس
نوشته شده توسط : vakiel

می‌دانیم که پس از برقراری هر نوع قراردادی طرفین عقد یا یکی از آن‌ها متعهد به انجام وظایف و تکالیفی می‌شوند. حال می‌خواهیم بدانیم آیا می‌شود یک طرف عقد به وظیفه خود عمل نکند؟ قانون تا چه زمانی به او اجازه امتناع از انجام تعهد خود می‌دهد و او را ملزم به اجرای وظایف خود نمی‌کند؟ در عقد نکاح که بین زوجین وظایف متقابلی ایجاد می‌شود نیز می‌توان از انجام آن وظایف خودداری کرد؟ اگر زن حق حبس خود را اعمال نماید آیا از مهریه و نفقه که جزو حقوق وی به شمار می‌روند بهره مند خواهد شد یا خیر؟

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

نفقه زن در حق حبس

وضعیت نفقه در دوران اعمال حق حبس زوجه

 

 

 

 

حق حبس چیست ؟

حق حبس یک اصطلاح فقهی و حقوقی است که عبارت است از اجازه امتناع از انجام تعهدات یکی از طرفین عقد تا موقعی که طرف دیگر به تعهداتش عمل کند. پس اگر دو شخص طی یک عقد و قرارداد ملزم به اجرای تعهداتی باشند یکی از آن دو تا زمان انجام تعهدات طرف مقابل می‌تواند از اجرای وظایف خود پرهیز کند.

حق حبس زوجه

در قانون مدنی ما آمده است که زن می‌تواند تا زمانی که مهریه را از همسرش دریافت نکرده است از تمکین در برابر او (چه تمکین عام و چه تمکین خاص) خودداری کند به شرط آن که مهریه‌اش حال باشد و برای پرداخت آن زمانی مشخص نشده باشد و به قدرت و استطاعت مرد نیز بستگی نداشته باشد. به عبارتی مهریه عندالمطالبه بوده و هر زمان که زوجه بخواهد بتواند دریافت آن را درخواست کند.

این موضوع در ماده ۱۰۸۵ ق.م بیان شده است و ماده بعد از آن بیان می‌کند که چنانچه زن پیش از دریافت مهریه به میل و اختیار خودش در برابر شوهرش تمکین کند دیگر مستحق اعمال حق حبس نخواهد بود. منظور اصلی تمکین در این دو ماده ادای وظایف زوجیت و بالاخص انجام رابطه زناشویی است. پس برقراری رابطه زناشویی حتی یک بار موجب سقوط حق حبس می‌شود و دیگر این حق به زوجه تعلق نخواهد گرفت.

نفقه زن در دوران حق حبس

سوالی که در این بحث ممکن است مطرح شود این است که آیا در زمان استفاده زوجه از حق حبس خود و عدم تمکین در مقابل شوهرش باز هم زوج ملزم به پرداخت نفقه به زن خواهد بود یا خیر؟

در ادامه ماده ۱۰۸۵ ق.م آمده است که امتناع زن از تمکین در ایام استفاده‌اش از حق حبس موجب سقوط حق دیگر او یعنی نفقه نمی‌شود. یعنی با وجود عدم تمکین او و حتی سکونت نداشتن در منزل زوج او می‌تواند در این ایام هم مهریه و هم نفقه خود را مطالبه نماید و زوج نیز موظف به پرداخت آن می‌باشد.

‍برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نفقه زن در دوران حق حبس، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نفقه زن در دوران حق حبس پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع : نفقه زن در حق حبس





:: برچسب‌ها: نفقه زن در حق حبس ,
:: بازدید از این مطلب : 532
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: