عده فسخ نکاح
نوشته شده توسط : vakiel

در قانون مدنی کشور ما برای حمایت از جنین و همچنین جلوگیری از اختلاط نسل انسان قوانینی بیان شده است. این قانون مهم برای بعد از فسخ نکاح اجرا می‌شود و زنانی که نکاحشان فسخ می‌شود می‌بایست به این قانون پایبند باشند تا بتوانند با خیال راحت با مرد دیگری ازدواج کنند. شاید برایتان سوال شود که این قانون مهم چیست و چه قواعدی دارد؟ در ادامه به تمام این پرسش‌ها تحت عنوان عده فسخ نکاح پاسخ داده‌ایم، با ما همراه باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

عده فسخ نکاح بر اساس شرایط مختلف زن

عده فسخ نکاح

 

 

 

عده فسخ نکاح چیست ؟

در هر ماه تعداد زیادی مورد ازدواج در محضرها و دفاتر ثبت می‌شود اما گاهی ممکن است زن و شوهر به دلایل مختلف تصمیم به جدایی بگیرند و برای فسخ ازدواج خود اقدام نمایند. برای فسخ ازدواج توسط زوجین می‌بایست تمامی مبانی قانونی آن فراهم باشد.

طبق قانون مدنی جمهوری اسلامی پس از فسخ ازدواج زن نمی‌تواند بلافاصله به عقد مرد دیگری در بیاید و باید مدت زمانی را صبر کند تا عده فسخ او سپری گردد. مدت زمان عد‌ه فسخ ازدواج با توجه به شرایط زن تعیین می‌شود و برای هر فرد متغیر خواهد بود.

چرا در قانون مدنی به عده فسخ ازدواج بسیار توجه شده است ؟

عده فسخ ازدواج از جمله قوانینی است که به آن بسیار توجه شده است و می‌بایست همه زوجین نیز به آن توجه نمایند. مدت زمان عده فسخ نکاح فقط برای طلاق سپری نمی‌شود و اگر شوهر فوت کند زن باز هم موظف به سپری کردن این مدت زمان است تا پس از آن بتواند در صورت تمایل به عقد مرد دیگری در بیاید. فسلفه عده فسخ نکاح بر این مبنی است که در نسل افراد اختلاط به وجود نیاید و از جنین به طور کامل حمایت شود.

مدت زمان عده فسخ نکاح

همانطور که در بالا گفته شد مدت زمان عده فسخ ازدواج با توجه به شرایط هر فرد متغیر خواهد بود، در ادامه مدت زمان عده فسخ برای افراد مختلف را ذکر نموده‌ایم:

قاعده کلی

چنانچه زن باردار و یائسه نباشد می‌بایست تا سه ماه برای سپری کردن عده صبر نماید. این مورد بر این مبناست که زن از سومین عادت ماهانه خود پس از فسخ نکاح پاکیزه شده باشد.

زنان باردار

در ماده ۱۱۵۳ قانون مدنی آمده است که چنانچه زن در حین فسخ نکاح باردار باشد می‌بایست تا زمان وضع حمل خود صبر کند و پس از وضع حمل عد‌ه او به پایان رسیده است.

مدت زمان عده فسخ نکاح زنان یائسه

طبق ماده ۱۱۵۱ قانون مدنی اگر زن در حین فوت همسر یائسه باشد مدت زمان عده برای او سه ماه خواهد بود و پس از سپری شدن این مدت زمان زن می‌تواند مجددا اقدام به ازدواج نماید. در قانون مدنی هیچ مدت زمانی برای عده فسخ زنان یائسه در نظر گرفته نشده است و زنان یائسه فقط در صورت فوت شوهر ملزم به سپری کردن مدت عده خواهند بود.

چه زنانی عده فسخ نکاح ندارند ؟

طبق ماده ۱۱۴۵ قانون مدنی زنانی که باکره باشند و دخول در مدت زمان عقد آن‌ها انجام نشده باشد عده ندارند و قانوگذار هیچ مدت زمانی را به عنوان عده برای آن‌ها تعیین نکرده است.

این به این دلیل است که عدم وقوع رابطه زناشویی در حین عقد امکان بارداری را سلب می‌نماید و زن نیازی به سپری کردن مدت عده فسخ ازدواج نخواهد داشت.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عده فسخ نکاح، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عده فسخ نکاح پاسخ دهند.

 

منبع : عده فسخ نکاح





:: برچسب‌ها: عده فسخ نکاح ,
:: بازدید از این مطلب : 511
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: