ثبت ازدواج
نوشته شده توسط : vakiel

اولین گام برای شروع زندگی مشترک بین زن و مرد ازدواج است. نکاح امری می‌باشد که با آداب و رسوم بسیاری آمیخته گشته است. ازدواج از لحظه برقرار شدن عقد بین زن و مرد اتفاق می‌افتد که عقدی لازم بین زن و مرد است. قواعدی که بر سایر عقود حاکم است در مواردی در خصوص عقد نکاح نیز اجرا می‌شود. در ادامه به بررسی ثبت ازدواج دائم و موقت می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : ثبت ازدواج

 

 

 

 

 

اقسام عقد نکاح

از نظر قانون ایران که برگرفته از قواعد فقه امامیه است عقد ازدواج دو نوع می‌باشد:

1/ ازدواج دائم.

2/ ازدواج موقت.

1/ ازدواج دائم: هنگامی که کلمه عقد نکاح به کار برده می‌شود اولین مفهومی که به ذهن تبادر می‌کند ازدواج دائم است. در ازدواج دائم زن و مرد برای همیشه با یکدیگر پیوند نکاح می‌بندند. در صیغه عقد دائم فرض بر دائمی و ابدی بودن این پیوند است. از جمله آثار این نوع ازدواج می‌توان به وظیفه شوهر به پرداخت نفقه و ارث بردن زوجین از یکدیگر اشاره نمود.

2/ ازدواج موقت: نام دیگر ازدواج موقت، نکاح منقطع است. همان طور که از اسم این نوع ازدواج مشخص است نکاح موقت به معنای عقد ازدواجی است با داشتن محدوده زمانی معین. حتی این امر در صیغه عقد هم ذکر می‌گردد و طرفین برای مدت زمان مشخصی به طور مثال یک ماه یا شش ماه با هم ازدواج می‌کنند. در ازدواج موقت پس از تمام شدن مدت، عقد نیز باطل می‌گردد و در طول نکاح حتی ممکن است رابطه جنسی هم اتفاق نیفتد. عقد موقت از بسیاری جهات به طور مثال عدم تکلیف به پرداخت نفقه و عدم ارث بری طرفین از هم با عقد دائم تفاوت دارد.

ثبت نکاح و ضمانت اجرای عدم ثبت

اگر چه به محض اینکه صیغه عربی چه از سوی طرفین چه از سوی وکیل آن‌ها جاری گردد زن و مرد به هم محرم می‌شوند اما از نظر قانونی دو طرف ملزم به ثبت واقعه ازدواج خود هستند. بر اساس ماده 20 قانون حمایت از خانوداه ازدواج دائم باید در دفاتر اسناد ازدواج ثبت گردد و اگر زوجین در جایی نکاح را جاری سازند که دفتری موجود نباشد به آن‌ها 20 روز مهلت داده شده است تا نزد اولین دفتر اسناد ازدواج عقد نکاح خود را ثبت کنند.

بر اساس قانون عدم ثبت واقعه نکاح دارای مجازات است. برای مردی که ازدواج دائم خود را ثبت نکند تا یک سال حبس در نظر گرفته شده است.

قوانینی که به ثبت ازدواج دائم الزام کرده‌اند در واقع این امر را برای عقد دائم ضروری و لازم می‌دانند نه برای عقد موقت. در نتیجه مرد الزامی برای ثبت عقد موقت ندارد و همین که صیغه عقد موقت بین طرفین جاری گردد برای صحت ازدواج موقت کافی است. اما در برخی از موارد به طور خاص قانون زوج را ملزم می‌کند تا ازدواج موقت را نیز ثبت کند مانند موردی که زوجه باردار شود.

تشریفات ثبت ازدواج

برای ثبت واقعه ازدواج زن و مرد با مدارک شناسایی خود و همچنین مدارک پزشکی اعم از گواهی عدم اعتیاد مرد و عدم ابتلا به بیماری‌های موضوع ماده 23 قانون حمایت از خانواده و اجازه ولی دختر در مواردی که اجازه وی لازم است به دفاتر ثبت ازدواج مراجعه می‌نمایند.

بعد از احراز هویت طرفین از طریق تایید و معرفی دو شخص معتمد، سردفتر به ثبت نکاح در دفاتر مخصوص می‌پردازد. سردفتر سپس سند ازدواج را به رویت طرفین می‌رساند و هر دو طرف آن را امضا می‌کنند. سند ازدواج در دو نسخه تهیه شده و به زوجین تحویل داده می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ثبت ازدواج، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت ازدواج پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع : ثبت ازدواج





:: برچسب‌ها: ثبت ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 529
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 آبان 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: