نفقه بعد از طلاق
نوشته شده توسط : vakiel

پس از ازدواج و بسته شدن عقد نکاح،‌ حقوق و تکالیفی بر عهده زوجین قرار می‌گیرد. به عنوان مثال زوجه ملزم به تمکین از شوهر خود است و در مقابل زوج موظف است به زن نفقه بپردازد. بر اساس بند اول شروط عقدنامه نیز، چنانچه مردی از پرداخت نفقه به مدت شش ماه، به هر دلیلی خودداری کند و امکان الزام او به پرداخت آن نباشد، زن می‌تواند با مراجعه به دادگاه صالح، طلاق از شوهرش را درخواست کند. حال در این بحث به توضیح اینکه نفقه چیست، آیا بعد از طلاق هم به زن تعلق می‌گیرد و ضمانت اجرای عدم پرداخت آن چگونه است می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : 

نفقه بعد از طلاق

نفقه بعد طلاق

نفقه پس از طلاق

 

 

 

 

نفقه چیست ؟

یکی از حقوقی که زوجه پس از بسته شدن عقد نکاح از آن بهره‌مند می‌شود حق دریافت نفقه است. بر اساس ماده ۱۱۰۷ ق.م نفقه، نیازهای معمول و متداول و همچنین متناسب و در شان زن است؛ مانند مسکن، لباس، غذا، اثاثیه منزل و هزینه‌های مربوط به بهداشت و درمان و همچنین هزینه مستخدمی که به دلیل عرف و عادت و یا به علت نقص و بیماری زن در خانه کار می‌کند.

قانونگذار در ماده ۱۱۰۶ ق.م تنها به لزوم پرداخت نفقه در ازدواج دائم اشاره کرده است؛ بنابراین به عبارتی پرداخت نفقه در ازدواج موقتی الزامی نیست.

پرداخت نفقه بعد از طلاق

همانطور که در مقدمه نیز اشاره شد، پس از ازدواج، زن و مرد حقوق و تکالیف متقابلی خواهند داشت. پرداخت نفقه نیز در مقابل تمکین زن از شوهرش است؛ بنابراین بعد از طلاق و جدا‌ شدن زوجین از یکدیگر و به تبع عدم تمکین زن، زوج دیگر مسئولیتی در قبال پرداخت نفقه به زن نخواهد داشت و تنها به پرداخت نفقه فرزندان خود ملزم خواهد شد.

بر اساس ماده ۱۱۰۹ ق.م مرد در دو صورت بعد از طلاق هم ملزم به پرداخت نفقه است:

۱- زن در عده طلاق رجعیه به سر برد: اگر طلاق از نوع رجعیه باشد و همچنین به علت نشوز زن نیز صورت نگرفته باشد، پرداخت نفقه تا پایان یافتن زمان عده طلاق بر عهده مرد است.

۲- باردار بودن زن: چنانچه پس از طلاق یا فسخ نکاح، زن از همسر خود باردار باشد تا زمان وضع حمل زن، پرداخت نفقه او بر عهده مرد است.

مطابق این ماده در زمان عده فسخ نکاح و طلاق بائن و در صورت باردار نبودن زن در این مدت، هیچ نفقه‌ای به او تعلق نخواهد گرفت.

ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه بعد از طلاق

در صورت عدم پرداخت نفقه ضمانت اجراها و مجازات‌های زیر برای مرد تعیین می‌شود:

۱- الزام و محکوم کردن زوج به پرداخت نفقه: بر اساس ماده ۱۱۱۱ ق.م در صورت استنکاف و خودداری زوج از پرداخت نفقه، زن می‌تواند با مراجعه به دادگاه صالح دریافت نفقه را مطالبه کند. در این حالت دادگاه میزان نفقه را تعیین و شوهر را به پرداخت آن ملزم می‌کند.

۲- اجبار زوج به طلاق: چنانچه دادگاه نتواند زوج را به پرداخت نفقه محکوم کند، بر اساس ماده ۱۱۲۹ ق.م در صورتی که مرد از پرداخت نفقه سرباز زند یا به دلیل نداشتن قدرت مالی قادر به پرداخت آن نباشد، زن می‌تواند با مراجعه به دادگاه درخواست طلاق کند و داداگاه زوج را مجبور به طلاق می‌کند.

۳- حبس زوج: بر اساس ماده ۶۴۲ ق.م.ا چنانچه مردی با داشتن توان مالی و همچنین تمکین همسر، از پرداخت نفقه او خودداری کند، به سه ماه و یک روز تا پنج ماه حبس محکوم می‌شود.

نفقه در طلاق توافقی

با توجه به خلعی بودن طلاق توافقی، در زمان عده نفقه‌ای به زن تعلق نمی‌گیرد؛‌ اما همه چیز به توافق طرفین بستگی دارد و ممکن است زوجین توافق کنند که پس از طلاق نیز زن نفقه دریافت کند.

سوالات متداول

آیا بعد از طلاق هم باید نفقه بدهم ؟

در صورتی که طلاق از نوع رجعی باشد تا پایان عده طلاق، شما ملزم به پرداخت نفقه هستید.

در عده طلاق بائن یا فسخ نکاح حق دریافت نفقه دارم ؟

خیر، در عده فسخ نکاح و همچنین طلاق بائن نفقه‌ای به شما تعلق نمی‌گیرد.

در صورت باردار بودن از همسرم بعد از طلاق نیز حق دریافت نفقه  را دارم ؟

بله؛ تا زمان وضع حمل همسر سابق شما ملزم به پرداخت نفقه است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نفقه زن بعد از طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نفقه زن بعد از طلاق پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع : نفقه بعد از طلاق





:: برچسب‌ها: نفقه بعد از طلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 673
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 16 آبان 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: