اجرا مهریه | راه‌های به اجرا گذاشتن مهریه – شرایط و مراحل – تفاوت اقدام از طریق دادگاه یا ثبت
نوشته شده توسط : vakiel

 

زنان پس از ازدواج دارای حق و حقوقی هستند که مرد موظف به پرداخت آن‌ها خواهد بود. برای مثال مرد موظف است نفقه زن را بپردازد و او را از نظر مالی تامین نماید. یکی از حقوق زن پس از ازدواج مهریه است که قانونگذار مرد را موظف به پرداخت آن نموده است. در ادامه قصد داریم توضیحاتی را درمورد به اجرا گذاشتن مهریه برایتان بیان نماییم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

 

منبع:

اجرا مهریه

راه‌های به اجرا گذاشتن مهریه

  شرایط و مراحل

 تفاوت اقدام از طریق دادگاه یا ثبت

 

 

 

 

 

 

مهریه و به اجرا گذاشتن آن به چه معناست‌‌ ؟

مهریه یکی از حقوقی است  که پس از خوانده شدن عقد نکاح به زن تعلق گرفته و قانون مرد را مکلف ‌‌می‌کند که آن را با توجه به شرایطی که زن دارد پرداخت کند. به اجرا گذاشتن مهریه به‌‌‌ این معناست که زن با مراجعه به دادگاه خواهان وصول مهریه‌‌‌اش شود و از دادگاه درخواست نماید که مهریه را از طریق اموال مرد به او پرداخت نماید.

اجرا گذاشتن مهریه به چند طریق امکانپذیز است‌‌ ؟

مهریه ‌‌می‌بایست با توجه به قوانینی که دارد به اجرا گذاشته شود. زن ‌‌می‌تواند با مراجعه به دفتر ثبت اسناد یا دادگاه برای به اجرا گذاشتن مهریه‌‌‌اش اقدام کند که هر دو مورد را در زیر به طور کامل شرح داده‌‌ایم:

به اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه

در‌‌‌ این مورد زن ‌‌می‌تواند به دادگاه مراجعه نماید و با ارائه دادخواستی مهریه خود را به اجرا بگذارد. سپس دادگاه طی ارسال یک ابلاغیه مرد را از مطالبه مهریه توسط زن آگاه نموده و به او مهلت ‌‌می‌دهد تا در دادگاه حاضر شود و برای پرداخت مهریه اقدام نماید. در‌‌‌ این مورد مرد یک ماه فرصت دارد که در دادگاه حضور پیدا کند و توانا بودن یا عدم توانایی خود را از پرداخت مهریه اعلام نماید. چنانچه پس از گذشت یک ماه مرد هیچ گونه اقدا‌‌می نکند دادگاه او را بازداشت کرده و با توقیف اموالش مهریه زن را وصول خواهد کرد. حتی اگر مرد توانایی پرداخت مهریه را به صورت یکجا نداشته باشد ‌‌می‌بایست آن را به صورت قسطی به زن پرداخت کند و هیچ راهی برای فرار از پرداخت مهریه توسط مردان وجود ندارد.

به اجرا گذاشتن مهریه از طریق ثبت

در‌‌‌ این مورد زن ‌‌می‌بایست به دفتری که در آن ازدواج خود را ثبت نموده است مراجعه کند و خواهان به اجرا گذاشتن مهریه خود شود. زن ‌‌می‌بایست فر‌‌می را مبنی بر وصول مهریه پر کند و به دفتردار تحویل دهد. سپس دفتردار به مرد ده روز مهلت ‌‌می‌دهد تا برای پرداخت مهریه اقدام نماید و چنانچه اقدا‌‌می از سوی مرد صورت نگیرد اموال او مصادره ‌‌می‌شود و یا حتی ممکن است حکم جلب نیز برای او صادر شود.

تفاوت‌های به اجرا گذاشتن مهریه از طریق دفاتر ثبت اسناد و دادگاه

به اجرا گذاشتن مهریه از طریق دفاتر ثبت اسناد و دادگاه تفاوت‌هایی دارد که در زیر بیان شده است:

بررسی سریع‌‌‌‌تر

دفاتر ثبت اسناد برای وصول مهریه سریع‌‌‌‌تر از دادگاه عمل ‌‌می‌کنند و زودتر مهریه را وصول خواهند کرد.

ممنوع الخروج کردن مرد

در به اجرا گذاشتن مهریه از طریق ثبت ‌‌می‌توان مرد را ممنوع الخروج نمود اما در دادگاه امکان انجام‌‌‌ این کار تا زمان محکومیت او وجود ندارد.

ضرر کردن زن

دفاتر ثبت اسناد در حین بررسی و وصول مهریه به بالا رفتن قیمت سکه توجهی ‌‌‌‌نمی‌کنند و چنانچه قیمت سکه بالا برود زن ضرر ‌‌می‌کند اما در دادگاه مهریه با توجه به قیمت لحظه‌‌ای سکه محاسبه خواهد شد. مگر اینکه عین تعداد سکه را از اجرای ثبت درخواست کنید. برای مثال مهریه شما پنجاه سکه است و هر پنجاه‌تای آن را مطالبه نمایید.

سوالات متدوال

آیا ‌‌می‌توان مهریه را به اجرا گذاشت‌‌ ؟

بله زن ‌‌می‌تواند هرگاه که بخواهد مهریه‌‌‌اش را به اجرا بگذارد.

دادخواست به اجرا گذاشتن مهریه در دفاتر ثبت زودتر بررسی ‌‌می‌شود یا دادگاه‌‌ ؟

دفاتر ثبت اسناد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ا‌جرا مهریه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ا‌جرا مهریه پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

شماره تماس وکیل دات کام

 

منبع:

اجرا مهریه

راه‌های به اجرا گذاشتن مهریه

  شرایط و مراحل

 تفاوت اقدام از طریق دادگاه یا ثبت





:: برچسب‌ها: اجرا مهریه ,
:: بازدید از این مطلب : 556
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: