مدت غیبت شوهر برای طلاق در قانون مدنی | عده زن – شروط ضمن عقد در خصوص غیبت مرد
نوشته شده توسط : vakiel

 

وقتی اسم طلاق و جدایی زن و مرد به میان ‌‌‌می‌آید افراد تصور ‌‌‌می‌کنند که تمام طلاق‌‌‌‌ها به علت عدم سازش زوجین با یکدیگر صورت می‌گیرد که در‌ این باره باید بگوییم برخی از طلاق‌‌‌‌ها به علت عدم سازش زوجین اتفاق ‌‌‌نمی‌افتند و دلایل خاص خود را دارند. در ادامه قصد داریم توضیحاتی را در مورد مدت غیبت شوهر که موجب ایجاد حق طلاق برای زن می‌گردد خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع:

مدت غیبت شوهر برای طلاق در قانون مدنی

 عده زن 

شروط ضمن عقد در خصوص غیبت مرد

 

تعریف طلاق

طلاق به جدا شدن زوجین از همدیگر گفته ‌‌‌می‌شود و به عنوان یک عامل آسیب زا در جامعه محسوب ‌‌‌می‌شود. در واقع هر گاه زوجین متوجه شوند که ‌‌‌نمی‌توانند با یکدیگر سازش نمایند دادگاه به آن‌ها اجازه طلاق ‌‌‌می‌دهد تا بتوانند از یکدیگر جدا شوند و در آرامش بیشتری زندگی کنند.

مدت غیبت شوهر برای طلاق

یکی از عواملی که ‌‌‌می‌تواند منجر به طلاق شود غیبت شوهر ‌‌‌می‌باشد، طبق ماده ۱۰۲۳ قانون مدنی چنانچه شوهر مدت زمان زیادی غایب باشد زن ‌‌‌می‌تواند طلاق خود را ثبت نماید. اما‌ این نوع طلاق شرایط خاصی دارد که ‌‌‌می‌بایست حتما به آن توجه شود. اگر مرد به مدت چهار سال غایب باشد و هیچ اثری از او وجود نداشته باشد و‌ زن نداند‌ که او زنده است است یا خیر دادگاه به او حق طلاق خواهد داد. زیرا طبق قانون مردی که چهار سال غایب است در واقع یک فرد فوت شده به شمار می‌رود و زن ‌‌‌می‌تواند درخواست طلاق کند.

اما مدت زمان چهار سال غیبت مرد به تنهایی برای طلاق کافی نیست و ‌‌‌می‌بایست یک مورد دیگر نیز رعایت شود. دادگاه پس از چهار سال غیبت موظف است که سه بار مشخصات مرد را در یک آگهی ذکر کند و از کسانی که او را دیده‌اند یا ‌‌‌می‌شناسند بخواهد که از او خبری به دادگاه ارائه نمایند. اگر یک سال از انتشار آگهی‌‌‌‌ها گذشته باشد و خبری از زنده بودن مرد نشود دادگاه صیغه طلاق را خواهد خواند و زن ‌‌‌می‌تواند طلاق بگیرد.

شروط ضمن عقد مربوط به غیبت شوهر

اگر زوجین در عقدنامه خود قسمت مربوط به غیبت شوهر را امضا نموده باشند دیگر نیازی نیست تا زن چهار سال برای طلاق صبر کند بلکه اگر مرد شش ماه به صورت پشت سر هم یا نه ماه به صورت تناوبی غیبت نماید ( نه ماه پشت هم نباشد و در میان آن مرد بازگردد) زن می‌تواند درخواست طلاق خود را به دادگاه تقدیم نماید.

اگر غیبت مرد باعث طلاق شود زن باید عده نگه دارد ؟

در صورتی که غیبت مرد باعث طلاق شده باشد زن موظف است که عده وفات را نگه دارد.‌ او ‌‌‌می‌بایست پس از طلاق به مدت چهار ماه و ده روز صبر کند تا عده وفات او تمام شود.

اگر پس از گذشت مدت طولانی غیبت شوهر زن برای طلاق اقدام کند و سپس مرد بازگردد تکلیف چیست ؟

اگر پس از غیبت طولانی مرد زن طلاق بگیرد و مرد بازگردد طبق قانون دیگر به همسر خود محرم نیست مگر‌ اینکه در مدت زمان عده وفات بازگشته باشد و در غیر‌ این صورت ‌‌‌می‌بایست دوباره با همسر خود عقد کند تا بتواند زندگی مشترک را با او ادامه دهد.

سوالات متدوال

طلاق چیست ؟

به جدایی زن و مرد از یکدیگر طلاق گفته ‌‌‌می‌شود که‌ این جدایی ‌‌‌می‌تواند به هر دلیلی اتفاق بیفتد که دلایل آن برای هر زوج متفاوت خواهد بود.

چه مدت زمان لازم است که زن بتواند به علت غیبت مرد طلاق بگیرد ؟

‌‌‌می‌بایست از مدت غیبت مرد چهار سال بگذرد تا زن بتواند درخواست طلاق خود را ثبت کند.

اگر پس از طلاق زن به علت غیبت مرد بازگردد تکلیف چیست ؟

آن‌ها دیگر از لحاظ قانونی و شرعی زن و شوهر نیستند و به هم محرم نخواهند بود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در‌ این زمینه به سایت وکیل دات کام مراجعه نمایید و از خدمات ویژه‌ این سایت بهره مند گردید. مرکز وکیل دات کام شما را در حل پرونده‌‌‌‌های حقوقی خود یاری ‌‌‌می‌نماید، از خدمات ویژه‌ این مرکز ‌‌‌می‌توان به حل انواع پرونده‌‌‌‌های حقوقی و ارائه مشاوره حضوری و تلفنی اشاره نمود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مدت غیبت شوهر برای طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مدت غیبت شوهر برای طلاق پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

منبع:

مدت غیبت شوهر برای طلاق در قانون مدنی

 عده زن 

شروط ضمن عقد در خصوص غیبت مرد

 





:: برچسب‌ها: مدت غیبت شوهر برای طلاق در قانون مدنی ,
:: بازدید از این مطلب : 474
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: