بطلان معامله | موارد بطلان و عدم‌ بطلان عقد – شرایط – آثار حقوقی
نوشته شده توسط : vakiel

 

از سال‌‌ها پیش تا‌ کنون هرگاه فردی ‌می‌خواسته مالی را به دست بیاورد معامله‌‌‌ای انجام داده است. هر فرد با توجه به چیزی که نیاز دارد ‌می‌تواند با افراد دیگر معامله کند تا آن چیز را به دست بیاورد. در ادامه قصد داریم در مورد بطلان معامله و قوانین آن توضیحاتی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع:

بطلان معامله

موارد بطلان و عدم‌ بطلان عقد – شرایط – آثار حقوقی

 

 

معامله به چه عملی گفته ‌می‌شود ؟

معامله به عملی گفته ‌می‌شود که طی انجام آن افراد ‌می‌توانند ‌مال یکدیگر را با هم معاوضه کنند. برای مثال دو نفر طی تنظیم‌ قراردادی ذکر ‌می‌کنند که خانه‌‌‌ای را با یکدیگر معامله کنند، یعنی فردی خانه‌ای را به طرف مقابل بدهد و طرف مقابل نیز هزینه خانه را به او پرداخت نماید که در این‌صورت ‌می‌توان گفت معامله صورت گرفته است.

موارد بطلان معامله

از آنجایی که برای انجام معامله قرارداد تنظیم ‌می‌شود در برخی موارد ممکن‌ است آن قرارداد باطل شود که به معنای از میان رفتن آثار معامله ‌می‌باشد. در زیر مواردی که باعث بطلان معامله ‌می‌شوند را نام‌ برده‌‌‌ایم:

  • اگر فردی بخواهد خانه‌اش را بفروشد اما فرد مقابلش قصد اجاره خانه را داشته باشد و میان آن‌ها قراردادی تنظیم شده باشد ‌می‌توان گفت که آن معامله باطل است زیرا آن‌ها در نوع عقد اشتباه کرده‌اند.
  • در صورتی که افراد معامله‌‌‌ای را منعقد کرده باشند ولی در مورد عقد معامله اشتباه فکر کرده باشند نیز معامله باطل خواهد شد. برای مثال اگر فردی بخواهد خودروی پراید خود را بفروشد ولی طرف مقابلش قصد خرید کامیون داشته باشد و با این وجود آن دو با هم معامله کرده باشند آن معامله باطل است.
  • اشتباه در جنس موضوع معامله نیز باعث بطلان آن ‌می‌شود. برای مثال اگر فردی بخواهد گردنبند طلا بخرد اما به اشتباه گردنبند مسی را معامله کرده باشد معامله‌اش باطل خواهد شد.

موارد عدم بطلان معامله

در برخی موارد نیز با وجود اینکه اشتباهات کوچکی رخ داده است اما معامله باطل نخواهد شد. در ادامه موارد عدم ‌بطلان معامله را نام برده‌‌‌ایم:

  • یکی از مواردی که در صورت وجود آن معامله باطل ‌نمی‌شود اشتباه در اوصاف مورد معامله شده ‌می‌باشد. برای مثال اگر فردی تصور کند که فرشی را از شیراز خریداری کرده است اما در واقع آن فرش را از تهران خریده باشد معامله او باطل نخواهد بود.
  • اشتباه در ارزش مورد معامله نیز باعث بطلان معامله ‌نمی‌شود اما به فرد خریدار یا همان مشتری حق فسخ ‌می‌دهد. ‌برای مثال اگر او خانه‌‌‌ای خریده باشد که قیمتش بیشتر از نرخ بازار باشد او ‌می‌تواند معامله را فسخ کند اما‌ اگر این کار را نکند معامله باطل نیست.
  • اشتباه در انگیزه هم باعث بطلان معامله نخواهد شد. اگر فردی چیزی را خریداری کند که با تصوراتش‌ یکسان نباشد معامله باطل ‌نمی‌شود زیرا او فقط در تصورش آن را چیز دیگری دیده است و این موضوع را در معامله شرح نداده است.
  • اگر فردی به جای معامله به آقای…. با آقای… معامله کرده باشد بازهم معامله باطل نیست اما فرد حق فسخ آن ‌را خواهد داشت.

 

سوالات متدوال

معامله به چه عملی گفته ‌می‌شود ؟

معامله به عملی گفته ‌می‌شود که طی انجام آن افراد مال خود را با مال طرف مقابل تعویض نموده و یا چیزی از او خریداری کنند و بهایش را بپردازند.

اگر فرد به جای خرید گردنبند طلا گردنبند مسی بخرد معامله باطل است ؟

بله.

اگر فرد به جای اینکه فرشی را از شیراز بخرد آن را از تهران خریداری کرده باشد معامله باطل ‌می‌شود ؟

خیر.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص بطلا‌ن و عدم بطلا‌ن معامله، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون بطلا‌ن و عدم بطلا‌ن معامله پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

 

منبع:

بطلان معامله

موارد بطلان و عدم‌ بطلان عقد – شرایط – آثار حقوقی

 





:: برچسب‌ها: بطلان معامله | موارد بطلان و عدم‌ بطلان عقد – شرایط – آثار حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 513
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: