تفاوت تصرف عدوانی حقوقی و کیفری
نوشته شده توسط : vakiel

معمولا اکثر افراد دارای اموالی مثل خانه، ماشین و… می‌باشند که متعلق به خودشان است و هر منفعتی که از این اموال حاصل شود نیز به آن‌ها تعلق خواهد داشت. اما در برخی موارد دیده می‌شود که فردی سعی می‌کند با سوء استفاده از اموال دیگران به سود و منفعتی برسد که این ‌کار از نظر قانونی اشکال دارد. در ادامه قصد داریم در مورد تفاوت تصرف عدوانی حقوقی و کیفری توضیحات مفیدی را خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : تفاوت تصرف عدوانی حقوقی و کیفری

تصرف عدوانی حقوقی و کیفری چیست ؟

تصرف عدوانی به معنای استفاده از اموال دیگران‌ بدون‌ اجازه آن‌ها می‌باشد که از نظر قانونی اشکال دارد. برای مثال فردی در خانه‌‌ای ساکن می‌شود و از صاحبش برای ساکن شدن در خانه اجازه نمی‌گیرد که در این مورد تصرف عدوانی صورت گرفته است و صاحب خانه می‌تواند با مراجعه به مراکز قانونی از فرد شکایت کند.

اگر صاحب خانه دعوای تصرف عدوانی را به صورت حقوقی اقامه کند به آن تصرف عدوانی حقوقی و اگر به صورت کیفری طرح دعوا نماید به آن تصرف عدوانی کیفری گفته می‌شود که این دو دارای تفاوت‌های زیادی با یکدیگر می‌باشند.

تفاوت تصرف عدوانی کیفری و حقوقی

همانطور که در بالا گفته شد تصرف عدوانی حقوقی و کیفری تفاوت‌های زیادی با هم دارند که در زیر شرح داده شده‌‌اند:

  • برای تحقق جرم تصرف عدوانی کیفری می‌بایست نیت فرد مشخص شود و او باید با وجود اینکه ‌می‌دانسته از مال دیگران سوء استفاده می‌شود دست به انجام چنین کاری زده باشد ولی در تصرف عدوانی حقوقی مهم نیست که فرد می‌دانسته کارش جرم است یا نه و یا اینکه چه نیتی داشته است.
  • در تصرف عدوانی کیفری می‌بایست حتما مالک مال مانند صاحب یک خانه اقدام به شکایت از فرد سوء استفاده گر کند ولی در تصرف عدوانی فردی که موقتا مالک مال بوده نیز می‌تواند شکایت کند. برای مثال مستاجر یک خانه نیز می‌تواند در تصرف عدوانی حقوقی اقدام به شکایت از فردی که مرتکب این جرم‌ شده است کند.
  • از دیگر تفاوت‌‌های تصرف عدوانی حقوقی و کیفری مرجع رسیدگی کننده به پرونده می‌باشد. برای شکایت تصرف عدوانی کیفری می‌بایست به دادسرای حوزه وقوع مال مراجعه کرد ولی برای شکایت مبنی بر تصرف عدوانی حقوقی می‌بایست به دادگاه حقوقی حوزه وقوع مال مراجعه نمود.

اگر تصرف عدوانی به علت بدهی فرد شاکی انجام شده باشد تکلیف چیست ؟

اگر فرد شاکی به کسی بدهکار باشد و فرد مجرم تصرف عدوانی حقوقی یا کیفری را برای وصول طلبش انجام داده باشد باز هم جرم است و می‌بایست قبل از انجام این کار برای دریافت طلبش به دادگاه مراجعه می‌کرده است.

در صورت وقوع جرم تصرف عد‌وانی کیفری و حقوقی چه باید کرد ؟

در صورت وقوع این جرم فرد می‌بایست ابتدا به دادگاه مراجعه نماید و با توجه به نوع تصرف عدوانی اقامه دعوای کیفری یا حقوقی نماید که در این صورت برای او پرونده تشکیل داده می‌شود و در صورتی که ادعای او درست باشد دادگاه فرد مجرم را موظف می‌کند که مال تصرف کرده را به صاحبش بازگرداند و اگر خسارتی در این مدت به او ‌وارد کرده است آن را نیز بپردازد.

سوالات متدوال

آیا تصرف عدوانی جرم به حساب می‌آید ؟

بله تصرف عدوانی به ‌معنای استفاده از اموال دیگران بدون اجازه آن‌ها می‌باشد که این‌کار از نظر قانونی جرم محسوب می‌شود.

مرجع رسیدگی به شکایت مبنی بر تصرف عدوانی حقوقی کجاست ؟

دادگاهی که برای شکایت تصرف عدوانی حقوقی باید به آن مراجعه کرد دادگاه حقوقی حوزه وقوع مال می‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تفاوت تصرف عدوانی حقوقی و کیفری، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تفاوت تصرف عدوانی حقوقی و کیفری پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

منبع : تفاوت تصرف عدوانی حقوقی و کیفری

 





:: برچسب‌ها: تفاوت تصرف عدوانی حقوقی و کیفری ,
:: بازدید از این مطلب : 465
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 7 اسفند 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: