حقوق مالی
نوشته شده توسط : vakiel

هر فرد در جامعه دارای حق و حقوقی ‌‌می‌باشد که این حقوق او را از برخی مزیت‌‌‌ها بهره مند خواهد ‌کرد‌. حقوق افراد انواع مختلفی دارند و هر کدام با توجه‌ به‌ شرایط فرد و نوع حقی که دارد معین ‌‌می‌شوند. در ادامه قصد داریم در مورد حقوق مالی توضیحاتی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : حقوق مالی

 

حقوق مالی چیست‌‌‌‌ ؟

حقوق ‌‌ما‌لی به اموال و دارایی فرد اطلاق می‌گردد. برای مثال خانه، زمین و… افراد جزو حقوق ‌‌ما‌لی آن‌‌‌‌ها به حساب ‌‌می‌آید. فرد نسبت به حقوق ‌‌ما‌لی خود اختیارات بیشتری دارد و ‌‌‌می‌تواند هر تصرفی در آن‌ها ایجاد نماید. اما حقوق غیر ‌‌ما‌لی نیز وجود دارند و شامل حق زوجیت، حضانت و…‌‌ می‌گردند که با حقوق ‌‌ما‌لی تفاوت دارد و همین تفاوت‌‌‌ها باعث شده که این دو از یکدیگر متمایز شوند.

تفاوت حقوق مالی و غیر ‌‌ما‌لی

در ادامه ‌تفاوت‌ حقوق ‌‌ما‌لی و غیر ‌‌ما‌لی شرح داده شده است تا شما با حقوق ‌‌ما‌لی و مزیت‌‌‌های آن بیشتر آشنا شوید:

  • اولین تفاوت این دو نوع حقوق این‌ است که حقوق ‌‌ما‌لی قابلیت تبدیل به پول دارند اما حقوق غیر ‌‌ما‌لی را ‌‌نمی‌توان به پول و سرمایه تبدیل کرد.
  • دومین تفاوت قابلیت انتقال ‌‌می‌باشد، حقوق ‌‌ما‌لی قابل انتقال به افراد دیگر نیز هستند مثلا فرد ‌‌می‌تواند خودروی خود را به فروش برساند و پول آن ‌را به شخص دیگر بدهد اما در حقوق غیر ‌‌ما‌لی ‌‌نمی‌توان چیزی را انتقال دارد. برای مثال در حقوق غیر ‌‌ما‌لی فرد ‌‌نمی‌تواند حق زوجیت خود را به شخص دیگر اهدا کند.
  • سومین تفاوت گذشتن از حق ‌‌می‌باشد، در حقوق ‌‌ما‌لی فرد ‌‌می‌تواند از دریافت حق خود صرف نظر کند اما در حقوق غیر ‌‌ما‌لی امکان انجام این کار وجود ندارد. برای مثال در حقوق ‌‌ما‌لی فرد ‌‌می‌تواند از دریافت ارث که حق مسلم او است صرف نظر کند و اعلام کند که ارثیه را ‌‌نمی‌خواهد. اما در حقوق ‌‌ما‌لی مثلا اگر فرد بخواهد از حق پدری خود نسبت به فرزندش بگذرد این کار امکانپذیر نخواهد بود.
  • قابل توقیف بودن نیز از تفاوت‌‌‌های این‌ دو نوع حق ‌‌می‌باشد، برای مثال در حقوق ‌‌ما‌لی اگر فرد بدهکار باشد دادگاه ماشین یا خانه او را توقیف ‌‌می‌کند تا بدهی‌‌‌هایش را پرداخت کند اما در حقوق غیر ‌‌ما‌لی اگر فرد بدهکار باشد ‌توقیف حقوق غیر ‌‌ما‌لی او مانند حق حضانت، حق زوجیت و… امکانپذیر نخواهد بود.

نکته: با توجه به توضیحات بالا ‌‌می‌توان گفت که حقوق ‌‌ما‌لی برای شخص منفعت بیشتری دارند.

انواع حقوق ‌‌مالی کدامند‌‌‌‌ ؟

حقوق ‌‌ما‌لی انواع و اقسام مختلفی دارند که در زیر به آن‌ها اشاره نموده‌‌‌‌ایم:

حقوق ‌‌ما‌لی عینی: حقوق ‌‌ما‌لی عینی به حقوقی گفته ‌‌می‌شود که ناظر بر یک عین هستند و افراد ‌‌می‌توانند از آن‌ها در هر زمان که‌ بخواهند استفاده کنند و نیاز به اجازه گرفتن از کسی نیز ندارند. اما حقوق ‌‌ما‌لی عینی نیز به دو دسته زیر تقسیم بندی ‌‌می‌شوند:

حق عینی اصلی: حق عینی اصلی حقی است که فرد ‌‌می‌تواند به طور کامل و مستقیم از آن استفاده نماید و هیچ مانعی برای او وجود ندارد. برای مثال فرد ‌‌می‌تواند از خودرویی که خریده است تا هر زمان که بخواهد استفاده کند و استفاده کردن از خودروی شرایط خاصی ندارد.

حق عینی تبعی: در اینجا هم حق عینی هم حق دینی وجود دارد و یک عین ضمانت پرداخت دین می‌گردد. برای مثال فردی با کمک وام خانه‌‌‌‌ای ‌‌می‌خرد و تضمین ‌‌می‌کند که وام را تا آخر پرداخت ‌‌می‌کند. در این ‌صورت او ‌‌می‌تواند از خانه تا زمانی که به دینش پایبند است استفاده کند و چنانچه قسط وام را پرداخت نکند خانه مصادره ‌‌می‌شود.

حق دینی: حق دینی نیز جز حقوق ‌‌ما‌لی به حساب ‌‌می‌آید، حق دینی به طلب یا بدهکاری فرد نسبت به دیگران گفته ‌‌می‌شود. مثلا زمانی که فرد باید از شخصی طلبش را دریافت کند و یا به او پولی بپردازد.

سوالات متدوال

حق ‌‌ما‌لی چه نوع حقی است‌‌‌‌ ؟

حق ‌‌ما‌لی به حقی گفته ‌‌می‌شود که برای فرد منفعت‌ دارد و در واقع اموال و دارایی او جزو حقوق ‌‌ما‌لی‌اش به حساب ‌‌می‌آیند.

آیا ‌‌می‌توان حقوق ‌‌ما‌لی خود را انتقال داد‌‌‌‌ ؟

بله.

خانه و ماشین ‌فرد جزو حقوق ‌‌ما‌لی او محسوب ‌‌می‌شوند‌‌‌‌ ؟

بله.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حقو‌ق مالی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حقو‌ق مالی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

منبع : حقوق مالی





:: برچسب‌ها: حقوق مالی ,
:: بازدید از این مطلب : 427
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 اسفند 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: