دیه ستون فقرات
نوشته شده توسط : vakiel

با یک نگاه اجمالی به جرایم رخ داده می‌‌توان دید که جرایم یا علیه اشخاص است یا علیه اموال.‌ زمانی که جرمی‌‌ علیه جسم و نفس شخص صورت می‌‌گیرد قانون گذار دیه را به عنوان هم جبران خسارات و هم مجازات پیش بینی کرده است. در صورتی که به اعضای بدن شخص آسیبی وارد شود فرد مجرم باید دیه بدهد. هر یک از اعضای بدن دیه‌‌ مشخص خود را دارند.‌ در این مطلب به بررسی میزان دیه شکستن ستون فقرات می‌‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : دیه ستون فقرات

 

 

شکستن ستون فقرات

میزان دیه به نوع و مقدار جراحت وارده بر اعضا بستگی دارد. در این مطلب دیه‌‌ شکستگی ستون فقرات را مورد بررسی قرار می‌‌دهیم.

ستون فقرات یا ستون مهره‌ها یکی از مهم‌ترین اجزای استخوان بندی بدن انسان در نیم تنه‌‌ بالایی می‌باشد. این استخوان از گردن تا کمر کشیده شده است و در راه رفتن انسان نقش اساسی دارد.‌ ستون فقرات از چندین مهره شاکله می‌گیرد.

در تبصره‌‌ 1 ماده‌‌ 647 شکستگی ستون فقرات توضیح داده است که منظور از شکستن فقرات،‌ شکستن یک چند مهره است شکستن مهره‌‌ گردن و استخوان دنبالچه جدا از ستون فقرات است.

دیه شکستن ستون فقرات

در مبحث یازدهم ماده‌‌ 647 قانون مجازات اسلامی برای پرداخت دیه‌‌ ستون فقرات حالات مختلفی را مطرح کرده است. دیه‌‌ شکستن ستون فقرات در قانون از این قرار است:

الف / شکسته شدن ستون فقرات به میزانی باشد که اصلا قابل درمان نباشد و یا اینکه بعد از درمان به صورت خمیده باقی بماند———- دیه‌‌ کامل.

ب/ در صورتی که ستون فقرات کاملا درمان گردد ولی یکی از منافع آن از بین برود. مثلا فرد نتواند بشیند و یا اینکه نتواند راه‌‌‌ برود و یا اینکه آسیب ستون فقرات باعث شده باشد تا فرد توان جنسی خود را از دست داده باشد یا کنترل ادرار وی از بین رفته باشد. مانند وقتی که شخص ستون فقرات خود را درمان کند و خود ستون فقرات دیگر هیچ عیبی نداشته باشد ولی یکی از منافع را به دلیل این آسیب از دست بدهد مثلا دیگر نتواند رابطه‌‌ جنسی برقرار کند——— دیه‌‌ کامل.

ج/ ستون فقرات قابل درمان و معالجه نباشد و همچنین عوارضی که در مورد ب ذکر شده است هم پدید بیاید یعنی اینکه نه تنها شکستگی ستون فقرات شخص باقی می‌‌ماند بلکه شکستگی عوارض دیگری را به همراه دارد ———- دیه‌‌ کامل + دیه یا ارش عوارض حاصله.

د/ شکستگی بدون هیچ عیب درمان می‌‌شود ———- یک دهم دیه‌‌ کامل.

ه/ شکستگی که باعث فلج شدن و بی‌حسی پا‌ها شده است —— دیه‌‌ ستون فقرات + دو سوم دیه بخاطر فلج شدن پاها.

دیه خمیدگی ستون فقرات و پشت

در صورتی که به ستون فقرات شخص ضربه‌‌ای وارد شود ولی این آسیب باعث شکستگی ستون فقرات نشود و فقط باعث شود که خمیدگی در پشت فرد ایجاد شود.‌ در این صورت برای پرداخت دیه دو حالت وجود دارد:

1/ خمیدگی درمان نشود باید دیه‌‌ کامل پرداخت گردد.

2/ خمیدگی بدون هیچ گونه عارضه‌ای کاملا درمان شود یک دهم دیه‌‌ کامل ثابت می‌گردد.

سوالات متداول

منظور از شکستگی ستون فقرات چیست ؟

شکستگی ستون فقرات به معنای شکستن یک یا چند مهره در ستون فقرات است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

دیه‌‌ شکستگی ستون فقرات چه میزان است ؟

مقدار دیه بستگی به میزان و نوع شکستگی دارد و اینکه آیا این شکستگی قابل درمان به طور کامل است یا اینکه نمی‌‌توان آن را درمان کرد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد دیه‌‌ شکستگی ستون فقرات می‌‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دیه ستون فقرات، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دیه ستون فقرات پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

منبع : دیه ستون فقرات

 

 





:: برچسب‌ها: دیه ستون فقرات ,
:: بازدید از این مطلب : 785
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 اسفند 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: