دعاوی مالی و غیر مالی
نوشته شده توسط : vakiel

هرگاه فردی احساس نماید که به حقوق او تعرض گردیده و حق او ضایع شده است ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند در دادگاه طرح دعوا نماید و خواستار مطالبه حق خود شود. دعاوی انواع مختلفی دارند و هرکدام دارای قوانین و شرایط خاص خود ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشند. یکی از تقسیم بندی‌های دعاوی در دادگاه‌ها تقسیم آن‌ها به دعاوی مالی و غیر مالی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد. دعاوی مالی و غیر مالی از انواع دعوا‌هایی هستند که در دادگاه‌ها مطرح ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شوند و دارای شرایط خاصی هستند. در ادامه این مطلب قصد داریم در مورد دعاوی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ما‌لی و غیر ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ما‌لی توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : دعاوی مالی و غیر مالی

 

 

دعاوی مالی کدامند‌‌ ؟

دعاوی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ما‌لی همانطور که از نامشان مشخص است به دعواهایی گویند که متضمن حق ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ما‌لی باشند. این به این معناست که فرد از طرح این نوع دعاوی دارای حقی شود که اجرای آن برای او مستقیما ارزش ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ما‌لی و پولی داشته باشد. پس ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توان نتیجه گرفت که دعاوی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ما‌لی به دعواهایی گفته ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود که در صورت به نتیجه رسیدن ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توانند برای افراد منفعت ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ما‌لی به همراه داشته باشند‌. به عنوان مثال فردی در دادگاه برای حق مالکیت خانه خود طرح دعوا ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند، در این صورت دعوا جزو دعاوی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ما‌لی به حساب ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌آید زیرا فرد را دارای حق ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ما‌لی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند و برای او منفعت ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ما‌لی به همراه خواهد داشت.

دعاوی غیر مالی

هرگاه در دادگاه برای حقی که به طور مستقیم منفعت ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ما‌لی ندارد دعوایی مطرح شود آن دعوا جزو دعاوی غیر ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ما‌لی خواهد بود. برای مثال زنی به دادگاه رجوع ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند و برای طلاق خود اقدام ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند، در این صورت دعوای مطرح شده توسط او در دادگاه جزو دعاوی غیر ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ما‌لی خواهد بود زیرا ‌‌‌‌‌‌‌‌‌نمی‌تواند به صورت مستقیم برای او حق و منفعت ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ما‌لی داشته باشد. دعاوی غیر ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ما‌لی به دو دسته ذاتی و اعتباری منقسم می‌گردد که هرکدام دارای شرایط خاص خود ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشند. دعاوی غیر ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ما‌لی ذاتی دعاوی هستند که برای فرد طرح کننده دعوا منفعت ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ما‌لی ندارند اما دعاوی غیر ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ما‌لی اعتباری به دعاوی گفته ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود که به طور ذاتی جزو دعاوی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ما‌لی هستند اما قانونگذار به دلیل وجود برخی شرایط‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آن‌ها را به عنوان دعاوی غیر ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ما‌لی به حساب آورده است.

تفاوت دعاوی مالی و غیر مالی

دعاوی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ما‌لی و غیر ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ما‌لی دارای تفاوت‌هایی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشند که آن‌ها را از یکدیگر متمایز نموده است. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ما‌لی یا غیر ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ما‌لی بودن دعاوی در دادگاه‌ها ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند تکلیف تجدید نظرخواهی و همچنین حق واخواهی را مشخص کند. اما مهم‌ترین تفاوت این دو نوع دو دعوی هزینه دادرسی آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها است که با یکدیگر متفاوت است.

سوالات متداول

دعاوی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ما‌لی فرد را دارای چه حقی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کنند‌‌ ؟

دعاوی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ما‌لی فرد را دارای حق و منفعت ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ما‌لی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کنند که توضیحات کامل‌تر در متن مقاله آمده است.

طلاق جزو کدام دعاوی است‌‌ ؟

طلاق جز دعاوی غیر ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ما‌لی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد زیرا به طور مستقیم برای افراد منفعت‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ما‌لی ندارد.

دعوای حق مالکیت خانه جزو دعاوی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ما‌لی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد‌‌ ؟

بله زیرا برای فرد منفعت پولی به همراه دارد که توضیحات کامل‌تر در متن مقاله آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دعاوی ما‌لی و غیر مالی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دعاوی ما‌لی و غیر مالی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.
 
 
 
 




:: برچسب‌ها: دعاوی مالی و غیر مالی ,
:: بازدید از این مطلب : 383
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: