هرگاه فردی در دادگاه از ما شکایت کند اولین اقدامی که در مقابل او انجام می‌دهیم دفاع از خودمان می‌باشد و سعی می‌کنیم که بی‌گناهی خود را در موضوع پیش آمده به اثبات برسانیم‌. همه ما حق اقامه دعوا و دفاع از خود در دعاوی مختلف را داریم و‌ هیچکس نمی‌تواند این حق را از ما سلب کند‌ اما قانونگذار برخی موارد را پیش بینی کرده است که در صورت وجود آن‌ها این حق از ما سلب می‌شود. یکی از مواردی‌ که ‌می‌تواند حق اقامه دعوا و دفاع از خود در دعاوی را از ما سلب کند عدم اهلیت می‌باشد. در ادامه این مطلب قصد داریم در خصوص عدم اهلیت خوانده و خواهان دعوا توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع :  عدم اهلیت خواهان و خوانده دعوا

عدم اهلیت خوانده و خواهان دعوا

برای اینکه خوانده و خواهان دعوا بتوانند در دادگاهی که دعوا در آن طرح گردیده حضور یابند و از حقوق خود دفاع کنند می‌بایست دارای اهلیت باشند. خواهان مسلما برای دفاع از حقوق نادیده گرفته خود و خوانده نیز برای دفاع از خود در مقابل خواهان در دادگاه حضور می‌یابند.

مطابق قانون هر دو شخص خوانده و خواهان می‌بایست دارای اهلیت باشند تا بتوانند دعوا را ادامه دهند. حال شاید برایتان سوال شود اهلیت چیست؟ که در پاسخ به این پرسش می‌بایست بگوییم اهلیت به این معناست که فرد به بلوغ کافی برای ادای حق رسیده باشد، سفیه نباشد، بتواند امور مالی‌اش را انجام دهد، دچار جنون نباشد و… تا بتواند به دعوا ادامه دهد. در کشور ما سن بلوغ برای دختران ۹ سالگی و سن بلوغ برای پسران ۱۵ سالگی خواهد بود اما رسیدن به این سن کافی نیست و هردو شخص خواهان و خوانده می‌بایست به سن رشد خود که هجده سال تمام است نیز رسیده باشند. چنانچه خواهان و خوانده دارای اهلیت نباشند و دادگاه از این موضوع مطلع گردد برخی آثار حقوقی را برایشان به همراه خواهد آورد.

آثار عدم اهلیت خواهان و‌ خوانده

در صورتی که خواهان و خوانده دارای اهلیت نباشند ممکن است این مسئله برخی آثار حقوقی را برای آن‌ها به همراه داشته باشد. در درجه اول اگر یکی از طرفین دعوا دارای اهلیت نباشند طرف دیگر می‌تواند به عدم اهلیت آن‌ها ایراد وارد کرده و از دادگاه بخواهد که به این موضوع رسیدگی کند‌. دادگاه نیز این موضوع را پیگیری کرده و چنانچه ایراد عدم اهلیت صحیح باشد و فرد دارای اهلیت نباشد رسیدگی به دعوا متوقف می‌شود. اما اگر دادگاه در حین پیگیری متوجه شود که ایراد عدم اهلیت صحیح نیست و فرد دارای اهلیت است روند رسیدگی به دعوا ادامه خواهد یافت.

خوانده و خواهان دعوا چه کسانی هستند‌‌‌‌ ؟

همه افراد در جامعه حق طرح دعوا و شکایت از افراد دیگر را دارند و همچنین می‌توانند در صورتی که علیه آن‌ها ‌طرح دعوا شد از خود دفاع کنند. فردی که علیه شخص دیگر دعوا را طرح نموده و از او در دادگاه شکایت می‌کند به عنوان خواهان شناخته می‌شود. در این صورت می‌توان ‌گفت در هر دعوا شخص شاکی خواهان خواهد بود. خوانده نیز به شخصی گفته می‌شود که علیه او در دادگاه دعوایی طرح گردیده است و فرد دیگری از او شکایت نموده که در این صورت خوانده می‌بایست از خود دفاع کند. پس می‌توان نتیجه گیری کرد که خواهان همان شاکی و خوانده نیز فردی است که از او در مرجع قضایی شکایت شده است.

سوالات متداول

خوانده کیست‌‌‌‌ ؟

خوانده به کسی گفته می‌شود که در دادگاه علیه او شکایت شده است.

سن بلوغ در دختران چند سال است‌‌‌‌ ؟

سن بلوغ در دختران ۹ سال می‌باشد که توضیحات کامل‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

اگر فرد سفیه باشد اهلیت دارد‌‌‌‌ ؟

خیر در این صورت فاقد اهلیت است که توضیحات کامل‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عدم اهلیت خواهان و خوانده، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عدم اهلیت خواهان و خوانده پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

 

 منبع :  عدم اهلیت خواهان و خوانده دعوا