دعاوی غیرمالی اعتباری
نوشته شده توسط : vakiel

هرگاه فردی بداند که حقوق او از بین رفته ‌‌‌می‌تواند در دادگاه‌‌‌ علیه شخصی که باعث این موضوع شده است طرح دعوا نماید. طرح دعوا به معنای شکایت از خوانده و مطالبه حقوق توسط خواهان ‌‌‌می‌باشد. دعاوی انواع و اقسام مختلفی داشته و هر فرد ‌‌‌می‌بایست با توجه به نوع جرم، نوع حق از بین رفته و عوامل دیگر اقدام‌ به طرح دعوا نماید. دعاوی غیر مالی یکی از انواع دعاوی تعیین شده در قانون هستند که برای طرح آن‌ها ‌‌‌می‌بایست برخی نکات را مدنظر قرار داد. در ادامه این مطلب قصد داریم در خصوص دعاوی غیرمالی ذاتی و اعتباری توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع : دعاوی غیرمالی اعتباری

 

دعاوی غیر مالی کدامند ؟

دعوای غیر مالی یکی از انواع دعواهاییست که در دادگاه‌‌‌‌ها طرح ‌‌‌می‌شوند. این دعاوی همانطور که از نامشان مشخص است دارای منفعت مالی برای شخص خواهان نخواهند بود. در دعاوی غیر مالی حقی که در خصوص آن ادعا شده است به گونه‌ای نیست که برای طرح کننده دعوا نفع پولی داشته باشد. یعنی اگر خواهان در دادگاه برنده شود حقی که به او تعلق ‌‌‌می‌گیرد ‌‌‌‌نمی‌تواند به طور مستقیم به پول تبدیل شود. دعاوی غیر مالی به طور کلی به دو دسته دعاوی ذاتی و اعتباری تقسیم بندی ‌‌‌می‌شوند که هرکدام قوانین مربوط به خود را دارند.

دعاوی غیرمالی ذاتی در مقابل اعتباری

دعاوی غیر مالی ذاتی یکی از انواع دعواهای غیر مالی به حساب ‌‌‌می‌آیند. دعاوی غیر مالی ذاتی به دعواهایی گفته ‌‌‌می‌شود که به طور ذاتی برای فرد منفعت مالی به همراه ‌‌‌‌نمی‌آورند. برای مثال دعوای عدم تمکین یک دعوای غیر مالی ذاتی به حساب ‌‌‌می‌آید زیرا اگر خواهان بتواند خوانده را مجبور به تمکین کند بازهم این کار هیچ منفعت مالی و پولی برای او نخواهد داشت.

دعاوی غیرمالی اعتباری

دعاوی غیر مالی اعتباری نیز از انواع دعاوی تعیین شده توسط‌‌‌ قانونگذار ‌‌‌می‌باشند که با دیگر انواع شکایات تفاوت دارند. این دعاوی به طور ذاتی برای فرد خواهان منفعت مالی را به همراه ‌‌‌می‌آورند اما قانونگذار به دلیل وجود برخی دلایل این نوع دعاوی را به عنوان دعاوی غیر مالی اعتباری مشخص کرده است. برای درک‌ بهتر مفهوم دعاوی غیر مالی اعتباری در زیر چند نمونه را مثال زده‌‌‌‌‌‌ایم:

  • دعوای مرتبط با امور مستاجر و موجر
  • دعوای مزاحمت
  • دعوای خلع ید

سوالات متداول

دعوای غیر مالی چه نوع دعوایی است ؟

دعوای غیر مالی به دعوایی که گفته ‌‌‌می‌شود که در آن حق مورد ادعا برای خواهان منفعت مالی ندارد.

دعوای غیر مالی ذاتی چیست ؟

دعوای غیر مالی ذاتی به دعوای گفته ‌‌‌می‌شود که هیچگونه منفعت مالی برای فرد خواهان به همراه ندارد که توضیحات کامل‌‌‌‌‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

دعوای عدم تمکین چه نوع دعوایی است ؟

دعوای عدم تمکین به عنوان دعوای غیر مالی ذاتی شناخته ‌‌‌می‌شود که توضیحات کامل‌‌‌‌‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دعاوی غیرمالی اعتباری، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دعاوی غیرمالی اعتباری پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.
 
 
 




:: برچسب‌ها: دعاوی غیرمالی اعتباری ,
:: بازدید از این مطلب : 361
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: