نوشته شده توسط : vakiel

 

تمکین به چه معناست!؟

دارای دو معنا است یک معنای عام و یک معنای خاص.

تمکین به معنای عام

این عبارت مخصوص یکی از زوجین نیست. زن باید وظایف خود را نسبت به شوهر انجام بدهد و از او در حدود عرف و قانون اطاعت کند و به طور کلی ریاست خانواده از طرف مرد را بپذیرد. مرد نیز موظف به حسن معاشرت با زن است و باید نیاز‌های زن را در حد متعارف برآورده سازد و به او نفقه بپردازد.

تمکین به معنای خاص

داشتن رابطه جنسی است. زن به طور متعارف باید نزدیکی جنسی با شوهر را بپذیرد به جز مواردی که مانع موجه وجود داشته باشد. در این صورت می‌تواند از برقراری رابطه جنسی امتناع ورزد. این تنها وظیفه زن نیست و شوهر نیز مکلف است در حدود متعارف رابطه جنسی داشته باشد.

در مورد اینکه کدام وظایف را زن باید انجام بدهد تا تمکین محسوب شود باید به عرف محل (یعنی آن منطقه‌ایی که شخص زندگی می‌کند اینکار را جزء تمکین محسوب میکند یا خیر) و قانون مراجعه کرد. پس اگر زنی در مقابل درخواست شوهر مبنی بر نرفتن به خانه پدر و مادرش ایستاد و مخالفت کرد نمی‌شود بگوییم که زن تبعیت نکرده است.

 

ناشزه به چه کسی می‌گویند!؟

به زنی که بدون عذر موجه تمکین نکند ناشزه می‌گویند. ناشزه بودن یعنی نافرمانی یکی از زوجین ولی در قانون مدنی لفظ ناشزه فقط مخصوص زن است.

 

دادخواست تمکین زوجه

علی‌الاصول این دادخواست توسط مرد داده می‌شود. اگر زن بدون داشتن عذر موجه از مرد تبعیت نکند مرد می‌تواند دادخواست الزام به تمکین زن را بدهد. دادگاه این دادخواست را رسیدگی خواهد کرد و اگر در جلسه دادرسی زن دلایل قانع کننده و موجه‌ای مبنی بر عدم تمکین خود بدهد مثلا اگر زن با خطر جانی، مالی و یا حیثیتی مواجه باشد و خود یا شوهر بیماری دارند که فعلا امکان تمکین وجود ندارد این‌ها از مواردی هستند که مانع مشروع تلقی می‌شوند و اگر زن امتناع کند ناشزه محسوب نخواهد شد و دادخواست شوهر مبنی بر عدم تمکین زن رد خواهد شد.

 

نشوز بدون عذر موجه

اما اگر زنی بدون داشتن عذر موجه و دلیل از تمکین کردن خودداری کند دادگاه دادخواست مرد را می‌پذیرد و حکم به تمکین زن میدهد. این حکم به معنای الزام مادی و فیزیکی زن به داشتن رابطه جنسی نیست که این امر هم با شخصیت زن منافات دارد و هم با حقوق زن سازگار نیست و همین‌طور این یک حکم غیر‌عملی و بی فایده است.

 

استحقاق یا عدم استحقاق نفقه

یکی از مباحث مهمی که در تمکین وجود دارد این است که آیا زن مستحق گرفتن نفقه خواهد بود یا خیر!؟ در صورتی که حکم به رد دادخواست مرد داده شود زن مستحق گرفتن نفقه و مرد ملزم به دادن نفقه است. اما اگر این دادخواست پذیرفته شود و عدم تمکین زن محرز شود زن مستحق گرفتن نفقه نخواهد بود. اهمیت موضوع از آن جا مشخص می‌شود که در صورت اثبات یا عدم اثبات آن، نتایج دیگری مثل استحقاق نفقه و در پی آن حق طلاق را به دنبال خواهد داشت و نحوه رسیدگی به دادخواست تمکین از اهمیت ویژه‌ایی برخوردار است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مسئولیت مدنی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مسئولیت مدنی پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

مبنع : تمکین و نشوز




:: برچسب‌ها: تمکین و نشوز ,
:: بازدید از این مطلب : 528
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 مرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: