نوشته شده توسط : vakiel

شاید تا به حال چیزی راجع به دیه اعضای مختلف بدن شنیده باشید. در ادامه توضیحی راجع به دیه داده‌ایم. ممکن است در خانواده خود و یا در اطرافیانتان کسی باشد که درگیر مسئله محاسبه دیه باشد. در بدن انسان گردن عضو بسیار مهمی است که اگر این عضو بدن دچار آسیب شود ادامه زندگی با سختی مواجه می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم به توضیح دیه شکستگی گردن همراه کج‌شدگی، دیه شکستگی گردن بدون کج‌شدگی و دیه ناقص‌شدن گردن بپردازیم. 

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع : دیه گردن

دیه چیست ؟

دیه مالی است که در شرع مقدس برای ایراد جنایت غیرعمدی (جنایت به معنای وارد کردن هرگونه صدمه به تمامیت جسمانی افراد است که کیفری شرعی، مانند قصاص یا دیه دارد.) بر نفس، اعضا و منافع و یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد به موجب قانون مقرر شده است. دیه در لغت به معنای خون‌بهاست. تعریف و توضیح دیه در ماده 448 قانون مجازات اسلامی آمده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دیه و نحوه تعیین میزان آن کلیک کنید.

مجازات اصلی جنایت غیرعمدی، دیه است. دیه حق خصوصی افراد است و حکم به پرداخت دیه مستلزم درخواست مجنی‌علیه (یعنی آنکه بر او جنایت رفته یا کسی که جرمی به ضرر او واقع شده است) یا اولیای دم (یعنی صاحبان خون مجنی‌علیه: کسانی که در صورت فوت مجنی‌علیه از وی ارث می‌برند غیر از زوج و زوجه.) و افرادی که دیه را به ارث می برند، است.

دیه انسان چقدر است ؟

دیه کامل انسان رقم ثابتی نیست و مقدار آن هر ساله توسط سخنگوی قوه قضاییه اعلام می‌شود. دیه سال 1400 یک مرد مسلمان در ماه‌های غیر‌حرام 480 میلیون و در ماه‌های حرام 640 میلیون است و دیه زن نیز به نسبت آن محاسبه می‌گردد.

ماه‌های حرام: ذی‌القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب.

به طور کلی قاعده دیه اعضای فرد و زوج بدن به این صورت است: از بین بردن هر کدام از اعضای فرد دیه کامل انسان و هردو عضو از اعضای زوج، دیه کامل دارد. خواه عضو مزبور از اعضای داخلی بدن باشد خواه از اعضای ظاهری مگر اینکه در قانون ترتیب دیگری مقرر شده باشد. مثلا از بین‌بردن دو چشم چون اعضای زوج است دیه کامل دارد اما اگر یک چشم کسی از بین رود نصف دیه کامل به آن تعلق می‌گیرد.

گردن: قسمتی از بدن مهره‌دارانی مانند انسان است که سر و سینه را از هم جدا می‌کند.

دیه شکستن گردن همراه با کج‌شدگی

به این مورد در ماده 626 قانون مجازات اسلامی پرداخت شده است: کج‌شدن و خمیدگی گردن در اثر شکستگی در صورت عدم‌بهبودی و باقی‌ماندن این حالت موجب دیه کامل و در صورت بهبودی و زوال حالت خمیدگی و کج‌شدگی موجب ارش است.

پس دیه کج‌شدن و خمیدگی گردن در اثر شکستگی به دو صورت است: 1_در صورت عدم‌بهبودی و باقی‌ماندن این حالت موجب دیه کامل است.

2_در صورت بهبودی و زوال حالت خمیدگی و کج‌شدگی موجب ارش است.

ارش: ارش نوعی دیه است که در قانون از قبل تعیین نشده است یعنی قاضی با توجه به نظر کارشناس پزشکی قانونی مقدار آن را با توجه به میزان ورود صدمه مشخص می‌کند. 

توصیه می‌کنیم مقاله ارش چیست را مطالعه نمایید.

دیه شکستگی گردن بدون کج‌شدن

گاهی اوقات گردن فردی می‌شکند بدون اینکه موجب کج‌شدگی و خمیدگی آن شود، که این موجب ارش است.

پس طبق ماده 627 قانون مجازات اسلامی: شکستگی گردن بدون کج‌شدن و خمیدگی آن موجب ارش است.

تعریف ارش در ماده 449 قانون مجازات اسلامی آمده است که در بالا توضیح آن را گفتیم.

دیه ناقص‌شدن گردن

مهم‌ترین نکته‌ای که در این جا باید بدانیم این است که دیه ناقص‌شدن گردن، ارش است.

ماده 628 قانون مجازات اسلامی: جنایتی که بر گردن واقع می‌شود و مانع فرو‌بردن یا جویدن غذا و یا نقص آن و یا مانع حرکت گردن شود سبب تعلق ارش به آن جنایت می‌گردد. پس دیه نقص گردن ارش است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دیه گردن، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دیه پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.




:: برچسب‌ها: دیه گردن ,
:: بازدید از این مطلب : 290
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 تير 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: