تفاوت زنا و رابطه نا‌مشروع | شرایط تشدید و مجازات زنا و رابطه نامشروع
نوشته شده توسط : vakiel

آیا می‌دانید به چه رابطه‌ای نا‌مشروع می‌گویند؟ زنا به چه رابطه‌ای گفته می‌شود؟ آیا چیزی راجع به آن دیده یا شنیده‌اید؟ روابط افراد به خصوص زن و مرد همیشه یکی از چالش برانگیز‌ترین موضوعات در جامعه ما می‌باشد. رابطه نامشروع از جمله جرائمی است که قانون‌گذار ایران در فصل هجدهم قانون مجازات اسلامی، موضوع بحث جرائم ضد عفت و اخلاق عمومی ماده 637 را به آن اختصاص داده است. جرم رابطه نا‌مشروع و زنا، یکی از شناخته‌شده‌ترین جرم‌ها در مراجع قضایی و بین مردم است. از آنجا که این جرم با آبرو و حیثیت افراد سر و کار دارد از حساسیت و اهمیت زیادی برخوردار است. ما در این مقاله به بررسی جرم رابطه نا‌مشروع می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

رابطه نا‌مشروع

اگر روابط بین مرد و زنی که به سن بلوغ رسیده‌اند از طریق شرعی آن یعنی عقد ازدواج نباشد، نا‌مشروع است. ماده 637 قانون مجازات اسلامی رابطه نامشروع را این گونه تعریف کرده است که هرگاه زن و مردی که بین آن‌ها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل (بوسیدن) یا مضاجعه (هم‌بستر شدن، با هم خوابیدن) شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه کننده تعزیر می‌شود.

جرم زنا

به معنای دخول آلت مرد تا ختنه‌گاه در اندام تناسلی زن یا دبر اوست. اگر جرم با چهار شاهد مرد یا چهار‌بار اقرار زنا‌کار اثبات شود موجب صد ضربه شلاق خواهد بود. این رابطه بدیهتاً باید بین زن و مردی باشد که ازدواج نکرده‌اند.

زنای محصنه

چنانچه فردی که همسر داشته باشد و همسر وی در دسترس باشد و بتواند با وی آمیزش کند مرتکب زنا شود محکوم به مجازات سنگسار خواهد شد. البته باید شرایط اثباتی آن همچون زنا فراهم باشد.

برای آشنایی بیشتر با این جرم توصیه می‌کنیم مقاله زنای محصنه را مطالعه نمایید.

مجازات رابطه نا‌مشروع و زنا

چنانچه جرم زنا با ادله شرعی آن اثبات شود موجب صد ضربه شلاق است. اما اگر با ادله شرعی اثبات نشود مجازات آن کمتر خواهد بود.

قانون‌گذار با ذکر هر عملی به غیر زنا، دامنه جرم رابطه نامشروع را بسیار گسترده کرده است. این اعمال می‌تواند از راه رفتن در خیابان، نشستن در کافی‌شاپ و اتومبیل تا در آغوش‌گرفتن و بوسیدن را شامل شود. بنابراین دست قاضی در صدور حکم رابطه نامشروع باز است که البته به این موضوع ایرادات زیادی وارد است.

تفاوت رابطه نامشروع و زنا

از آن‌جا که انجام هرگونه عملی میان زن و مرد بدون علقه زوجیت در تعارض با عفت عمومی جامعه تلقی می‌شود، رابطه نا‌مشروع محدوده وسیعی را در بر می‌گیرد. رابطه نا‌مشروع به معنای رابطه جنسی کامل نیست و معاشرت میان دو نفر نیز گاهاً رابطه نا‌مشروع تلقی می‌شود.
ولی زنا، به معنای داشتن رابطه جنسی کامل و عمل دخول میان زن و مرد می‌باشد که این مورد با رابطه نا‌مشروع متفاوت است.

تفاوت رابطه نا‌مشروع و تجاوز

در رابطه نامشروع و زنا عنصر رضایت وجود دارد بنابر‌این هر دو طرف آن مجازات می‌شوند اما چنانچه عنصر رضایت از میان رود رابطه نا‌مشروع تبدیل به تجاوز می‌گردد و در صورت اثبات، برای متجاوز مجازات اعدام در پی خواهد داشت و کسی که مورد تجاوز واقع شده از مجازات بری خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تجاوز کلیک کنید.

غیرقابل گذشت بودن رابطه نامشروع

جرم رابطه نامشروع، جنبه عمومی دارد و مدعی‌العموم (دادستان) بدون شکایت شاکی نیز می تواند رسیدگی را به جریان بیندازد. جرم رابطه نامشروع چون موجب برهم زدن نظم جامعه تلقی می‌شود، جزء جرایم غیرقابل گذشت می‌باشد و در صورتیکه شاکی خصوصی نداشته باشد و یا رضایت بدهد، مجازات فرد از بین نمی‌رود. بلکه رضایت تنها می‌تواند از علل مخففه جرم شود و صرفا در مقدار مجازات تخفیف داده شود.

نحوه ثبت شکایت جرم رابطه نامشروع

طبق تقسیم‌بندی آیین دادرسی کیفری نحوه ثبت شکایت از جرم رابطه نامشروع در تهران از سایر شهرستان‌ها متفاوت است. شکایت از جرم رابطه نامشروع در شهرستانها باید در دادسرای عمومی ثبت شود و در تهران در دادسرای ارشاد تهران ثبت می‌شود. بعد از ثبت شکایت رسیدگی و تحقیق درباره جرم آغاز می‌شود و در صورت احراز جرم، پرونده به دادسرای ارشاد ارسال می‌شود.

اثبات جرم رابطه نا‌مشروع

در چنین پرونده‌هایی علم قاضی بسیار مهم است و اهمیت دارد. تشخیص رابطه نامشروع با توجه به اقرار طرفین، گزارش پلیس، شهادت شهود و وجود مدارکی که نشان دهنده رابطه غیر‌عرف باشد انجام می‌شود. در این مورد فیلم و عکس به عنوان ادله اثبات جرم تلقی نمی‌شوند و فقط می‌توان از آن به عنوان یک اماره استفاده کرد.

رابطه نامشروع و مهریه

آیا به زن متاهلی که مرتکب جرم رابطه نامشروع شده است مهریه تعلق می‌گیرد؟ تعهد مالی شوهر شرعی در پرداخت مهریه، به فرض داشتن رابطه نامشروع زن شوهردار، از بین نمی‌رود. اگر زن رابطه نامشروع انجام بدهد و یا حتی رابطه جنسی وی با مردان دیگر ثابت شود، باز هم مهریه به او تعلق می‌گیرد. یعنی اگر مردی به خاطر رابطه نامشروع زنش بخواهد او را طلاق دهد، باید مهریه او را بدهد. فرار از پرداخت مهریه همسر تحت هیچ شرایطی امکان‌پذیر نیست. موارد عدم استحقاق مهریه زن، فقط اثبات جنون زوج در زمان وقوع عقد نکاح و یا تدلیس (فریب) توسط زوجه و اثبات آن در صلاحیت دادگاه صالح است. مقصود از دادگاه صالح دادگاهی است که از نظر قانون می‌تواند به موضوع دعوا رسیدگی کند. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی مشاوره طلاق کلیک کنید.

توصیه می‌کنیم مقاله مهریه زن خیانتکار را مطالعه فرمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص رابطه نامشروغ و زنا، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون رابطه نامشروغ و زنا پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.




:: برچسب‌ها: تفاوت زنا و رابطه نا‌مشروع ,
:: بازدید از این مطلب : 355
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 11 تير 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: