غایب مفقودالاثر
نوشته شده توسط : vakiel

 

شرایطی که با وجود آن‌ها شخص غایب مفقودالاثر محسوب می‌گردد

غیبت

با توجه به آنچه که پیشتر اشاره شد نخستین عنصری که در این فرایند تحقق پیدا می‌کند غیبت شخص است و منظور ما از آن، غیبت از محل کار یا محل سکونت می‌باشد. وقتی از غیبت یک شخص صحبت می‌کنیم منظور ما این است که او برای مدت قابل توجهی در محلی که اقامت داشته است حضور پیدا نکند. بنابراین متوجه می‌شویم که غیبت در اینجا به معنای عدم حضور می‌باشد.

زمان غیبت

عنوان غائب مفقودالاثر به شخصی اختصاص داده می‌شود که مدت طولانی در اقامتگاه خود حضور نداشته باشد. اگر برای مدت کوتاهی از اقامتگاه خود فاصله گرفته باشد غائب مفقودالاثر به شمار نمی‌رود. گاهی اوقات این امکان وجود دارد که غیبت یک شخص از اقامتگاهش به مدت طولانی ادامه داشته باشد اما یقینی وجود داشته باشد که آن شخص به اقامتگاه خود برمی‌گردد. در این صورت هم عنوان غائب مفقودالاثر به شخص داده نمی‌شود.
نکته‌ای که باید حتماً مورد توجه قرار بگیرد این است که ملاکی در خصوص کوتاه یا بلند مدت بودن غیبت غائب مفقودالاثر وجود ندارد. اما اگر در این خصوص تردید ایجاد شود باید به عرف مراجعه کنیم.

خبر نداشتن از حیات یا فوت غایب مفقودالاثر

زمانی به یک شخص عنوان غائب مفقودالاثر را می‌دهیم که اطلاعی از زنده یا مرده بودن اون نداشته باشیم. اگر مطلع باشیم که او زنده است و یا فوت کرده است در این صورت غائب مفقودالاثر بودن معنایی ندارد.

وضعیت امور مالی غایب مفقود الاثر

در خصوص وضعیت امور مالی شخصی که عنوان غائب مفقودالاثر را دارد باید بیان کنیم که ۵ مرحله برای امور مالی او مدنظر قرار می‌گیرد که اگر بخواهیم به طور اجمالی به آن‌ها بپردازیم باید به وضعیت حقوقی غائب بدون مداخله دادستان و همچنین نصب کردن امین اشاره کنیم. مرحله دیگر حفظ کردن اموال شخص غائب است قبل از اینکه برای او امین تعیین شود و مرحله سوم نصب کردن امین به منظور اداره کردن اموال شخصی است که غائب شده است. در مرحله بعدی اموال به طور موقت در تصرف ورثه قرار می‌گیرد و در مرحله آخر بعد از اینکه حکم موت فرضی داده می‌شود اموال شخص غائب مفقودالاثر به طور قطعی در تصرف ورثه قرار می‌گیرد.

طلاق گرفتن همسر غائب مفقودالاثر

موقعیتی را تصور کنید که شوهر یک زن غائب باشد. در این صورت از اموال شخصی که غائب است به همسرش نفقه داده می‌شود. همچنین این امکان وجود دارد که ولی زوج نفقه همسر او را بپردازد. همچنین ممکن است زوج مالی نداشته باشد در این صورت اگر همسر شخص غائب مفقودالاثر تقاضا کند بعد از گذشت ۴ سال در صورتی که اطلاعاتی از آن شخص به دست نیاید قاضی دستور می‌دهد که ولی شخص غائب مفقودالاثر یا وکیل او همسرش را طلاق بدهند. اگر غائب مفقودالاثر نه وکیل داشته باشد نه ولی در این صورت قاضی همسرش را طلاق می‌دهد و همان طور که می‌دانیم بعد از طلاق زن باید عده نگه دارد.

عده غایب مفقودالاثر

نکته قابل توجه این است که عده زن بعد از طلاق از غائب مفقودالاثر عده وفات است. توجه کنید که زن می‌تواند از همسر غائب مفقودالاثر خود طلاق بگیرد که مدت زمانی بگذرد و از او اطلاعی به دست نیاید و صرف غیبت موجب طلاق نمی‌شود. به عبارت دیگر باید از حیات غائب مفقودالاثر قطع امید شود. این مدت در قانون چهار سال است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص غایب مفقود الاثر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون غایب مفقود الاثر پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع » غایب مفقودالاثر




:: برچسب‌ها: غایب مفقودالاثر ,
:: بازدید از این مطلب : 634
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 مرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: