وکالت | تشکیل و انحلال
نوشته شده توسط : vakiel

موضوعی که در این مقاله مورد نظر ما قرار گرفته است بررسی عقد وکالت می‌باشد. به همین منظور در ابتدا تعریف جامعی را که مطابق مواد قانون مدنی است در خصوص وکالت بیان می‌کنیم. مطابق ماده ۶۵۶ قانون مدنی وکالت یک عقد می‌باشد و هنگامی که منعقد می‌شود یکی از طرفین برای انجام امری طرف دیگر عقد را به عنوان نایب خود تعیین می‌کند. باید توجه کنیم که منظور از انجام یک امر انجام دادن یک عمل حقوقی می‌باشد. منظور از عمل حقوقی عقد است یا ایقاع. در ادامه به بررسی نکات و مطالب بیشتری در خصوص عقد وکالت می‌پردازیم. در صورت نیاز به مشاوره تلفنی حقوقی با مشاوران متخصص ما تماس بگیرید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : وکالت | تشکیل و انحلال

 

 

اعمال حقوقی‌ای که نمی‌توان برای انجام دادن آن‌ها به شخص دیگری وکالت داد

در خصوص بعضی از اعمال حقوقی نمی‌توان عقد وکالت را منعقد کرد به عنوان مثال در وصیت، به دلیل اینکه وصیت یک عمل حقوقی می‌باشد که قائم است بر شخص، وکالت مطرح نمی‌گردد. به عبارت دیگر هیچ کس نمی‌تواند به جای شخص دیگری وصیت کند و هر شخصی باید خودش وصیت کند.
همچنین اعمال حقوقی دیگری نیز وجود دارند که نمی‌توان انجام آن‌ها را به شخص دیگری واگذار کرد به عنوان مثال احیای اراضی موات. یعنی اگر شخصی می‌خواهد امر احیای اراضی موات را انجام دهد خودش باید اقدام به انجام این کار کند. البته باید اشاره کرد که در این مورد عمل حقوقی مورد نظر ما عملی است که رکن اصلی آن کار مادی می‌باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله وکیل دادگستری را مطالعه نمایید.

نکاتی در خصوص این عقد

عقد وکالت زمانی محقق می‌شود که وکیل آن را قبول کند.

حق‌الوکاله یا اجرت‌المثل ؟

عقد وکالت ممکن است در حالی منعقد شود که برای وکیل مبلغی را به عنوان اجرت در نظر گرفته باشند اما این یک اصل نیست بنابراین این امکان نیز وجود دارد که عقد وکالت مجانی محقق شود.

گاهی اوقات ممکن است که حق‌الوکاله‌ای که برای وکیل در نظر گرفته می‌شود مطابق قراردادی باشد که طرفین در خصوص آن توافق کرده‌اند. اما گاهی اوقات این امکان وجود دارد که طرفین روی مقدار مشخصی توافق نکرده باشند. در این صورت برای تعیین مقدار حق‌الوکاله باید به عرف نگاه کرد و اگر عرفی در این خصوص وجود نداشته باشد باید نگاه کنیم به اینکه در موقعیت‌های مشابه چه مقدار حق‌الوکاله در نظر گرفته می‌شود. در واقع برای وکیل اجرت‌المثل در نظر گرفته می‌شود.

راه‌های انحلال وکالت

شخصی که موکل واقع شده است این امکان را دارد که وکیل خود را عزل کند که در قانون از اصطلاح فسخ استفاده می‌شود. همچنین وکیل این امکان را دارد که خودش استعفا دهد که در این صورت وکیل قرارداد را فسخ کرده است. بنابراین متوجه می‌شویم که هر دوی وکیل و موکل می‌توانند قرارداد وکالت را فسخ کنند. زمانی که وکیل این کار را انجام می‌دهد فسخ او استعفا در نظر گرفته می‌شود. ولی زمانی که موکل این کار را انجام می‌دهد فسخ قرارداد عزل در نظر گرفته می‌شود.

همچنین اگر وکیل و یا موکل ‏فوت کنند یا اینکه مجنون شوند عقد وکالت منحل می‌شود. اما در خصوص سفیه شدن باید توجه کنیم که عقد وکالت به طور کلی و در اصل با سفیه شدن منحل می‌شود مگر در صورتی که وکالت در امور غیر مالی واقع شده باشد و یا اینکه وکالت در خصوص تملکات بلاعوض باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله وکالت در ازدواج را مطالعه نمایید.

اصطلاحاتی که در وکالت باید مورد توجه قرار بگیرد

اصطلاحی که در قرآن به آن پرداخته شده توکیل است. در خصوص اصطلاح توکیل باید بیان کرد که شخصی که به عنوان وکیل در نظر گرفته شده است شخص دیگری را به عنوان وکیل تعیین می‌کند. در این صورت دو وکیل وجود دارد. وکیل اول را موکل تعیین کرده وکیل دوم را وکیل اول. اما باید توجه کنید که زمانی وکیل می‌تواند وکیل دیگری را تعیین کند که در ضمن قرارداد وکالت به او این اجازه داده شده باشد. همچنین اصطلاح دیگر نیز وجود دارد و آن را تفویض می‌نامیم. در خصوص تفویض باید بیان کنیم که وکیل اول می‌تواند تمام اختیارات خودش را به وکیل دوم بدهد در این صورت عمل تفویض را انجام داده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص وکالت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون وکالت پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 




:: برچسب‌ها: وکالت | تشکیل و انحلال ,
:: بازدید از این مطلب : 308
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 مرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: