قبض انبار چیست
نوشته شده توسط : vakiel

قبض انبار چیست ؟ انبار عمومی موسسه‌ای است بازرگانی که برای ارائه خدمات و قبول امانت و نگهداری مواد اولیه و تولیدات صنعتی و کشاورزی و کالا‌های صاحبان صنایع و کشاورزان و بازرگانان، با موافقت هیئت نظارت بر انبار‌‌های عمومی و با رعایت مقررات این قانون و آیین‌نامه‌های مربوط به صورت شرکت سهامی، تاسیس و بر طبق مقررات ایران به ثبت رسیده باشد. انبارهای عمومی در مقابل به امانت گرفتن کالا‌ها، سندی صادر می‌کنند که از دو قسمت قبض رسید و برگ وثیقه تشکیل شده که به قبض انبار موسوم است. در ادامه به بررسی دقیق آن می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

قبض انبار

قبض انبار سندی است مشابه سفته که با امضای آن، بازرگان متعهد می‌گردد، مبلغی را در زمان معین به دارنده پرداخت کند. تفاوت این سند با سفته در آن می‌باشد که با امضای آن، متعهد به دارنده حق و اجازه می‌دهد در صورت عدم پرداخت به موقع مبلغ مندرج در آن، کالا‌های مندرج در سند را که در انبار عمومی یا نزد خود تاجر موجود می‌باشد، از طریق ثبت محل به نفع خود به فروش برساند و از حاصل آن، طلب خود را برداشت نماید.
در واقع قبض انبار وسیله ایجاد وثیقه به نفع دارنده سند است تا در صورت عدم پرداخت مبلغ تعهد شده بتواند بدهی خود را از محل آن وصول کند و همچنین برای اخذ وام توسط صاحب کالا به کار می‌رود.

پرداخت قبض

برگ‌ وثیقه متضمن موجودی است که با رسیدن آن، مبلغ مندرج در برگ باید پرداخت شود. اما دارنده قبض رسید می‌تواند تمام مبلغ مذکور در پشت برگ وثیقه را قبل از انقضای سر رسید وام پرداخت و عندالاقتضا در صندوق انبار عمومی تودیع و کالای خود را مسترد دارد.
وجود صندوق انبار عمومی باعث می‌شود که پرداخت مبلغ مندرج در قطع‌نامه آسان شود و در نتیجه، مالک کالا بتواند با پرداخت مبلغ مذکور کالا را آزاد کند و آن را به فروش برساند.

 

 

منبع : قبض انبار چیست

مفاد الزامی مشترک قبض انبار

قبض انبارها برای اینکه از اعتبار خوبی برخوردار شوند باید دارای ویژگی‌هایی باشند:

  1. محل انبار: مکان دقیق انبار و مشخصات آن باید به دقت نگارش شود.
  2. تاریخ صدور رسید: ذکر این تاریخ اهمیت زیادی از نظر حسابرسی و حقوقی دارد چراکه به آن استناد می‌شود. همچنین هر تعداد رسیدی که صادر شود باید به دقت مکتوب گردد.
  3. نوع نگهداری کالا و هزینه نگهداری آن: ذکر آن از نظر حقوقی و حسابداری اهمیت دارد تا حقوق و تکالیف هر طرف و ثمن معامله مشخص شود.
  4. امضای انباردار: برای اینکه سندی قابلیت استناد در دادگاه داشته باشد باید امضا شود. انباردار یا نماینده او باید قبض را امضا نمایند.
  5. پیش پرداخت و هزینه‌های مربوطه: نگارش این موارد برای گمرک و محاسبه هزینه‌های مالیاتی نیز اهمیت دارد.
  6. و…

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قبض انبار، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قبض انبار پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.




:: برچسب‌ها: قبض انبار چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 308
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 مرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: