سمن یا سازمان مردم نهاد NGO
نوشته شده توسط : vakiel

در زندگی اجتماعی امروز نقش روابط انسانی غیر قابل انکار است. بی‌شک در جوامع کنونی افراد از هم جدا نیستند و اعمال و رفتار هر فرد از جامعه بر روی کل اجتماع تاثیر می‌گذارد. از همین رو برای داشتن جامعه‌ای شاد و سالم تمام مردم باید تلاش کنند و اقدامات فردی دیگر چاره ساز نخواهد بود. خوشبختانه مردم نیز متوجه شده‌‌اند که هر جامعه‌ای برای ترقی نیاز به همت جمعی دارد. به همین دلیل در سال‌‌‌‌های اخیر شاهد شکل گیری گروه‌‌‌‌ها و نهاد‌‌‌‌هایی از سوی مردم هستیم که هدف آن‌ها انجام امور داوطلبانه برای ‌ایجاد جامعه‌ای متعالی از هر جهت است. در‌ این مطلب سعی در آشنایی بیشتر با‌ این سازمان‌های مردم نهاد داریم که مخفف آن سمن نامیده می‌شود.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

منبع : سمن یا سازمان مردم نهاد NGO

سمن یا سازمان‌‌‌‌های مردم نهاد چیستند ؟

سمن مخفف سازمان مردم نهاد مرد‌‌‌‌می‌ می‌باشد. در طول تاریخ شاهد شکل گیری نهادهای مرد‌‌‌‌می‌ بسیاری بودیم. اولین نهاد مرد‌‌‌‌می ‌گسترده و مهم را ‌‌‌‌می‌توان صلیب سرخ جهانی دانست. نهادهای مرد‌‌‌‌می‌ یا ‌‌‌‌ان جی او (non governmental organization) سازمان‌‌‌‌هایی هستند متشکل از مردم جامعه برای انجام فعالیت‌‌‌‌های اجتماعی، اخلاقی، زیست محیطی و… که به شکل غیر انتفاعی و مستقل از دولت فعالیت می‌کنند.

از نظر اصطلاحی زمانی که مردم عادی جامعه به شکل داوطلبانه و مستقل از دولت با هم برای انجام دادن یک کار مفید جمع ‌‌‌‌می‌شوند سازمان مردم نهاد شکل گرفته است. اهداف‌ این سازمان انجام دادن فعالیت‌‌‌‌های اجتماعی و اخلاقی به منظور ارتقاء و رشد جامعه و همچنین برای افزایش رفاه عمو‌‌‌‌می‌ است.‌ این سازمان‌‌‌‌ها با پول خود مردم اداره ‌‌‌‌می‌شوند.

ویژگی‌‌‌‌های یک سمن

این سازمان‌‌‌‌ها دارای چند ویژگی عمده ‌‌‌‌می‌باشند از جمله:

1/ عضویت در آن‌ها به شکل داوطلبانه و اختیاری است.

2/ فعالیت‌ این سازمان‌‌‌‌ها به شکل غیر انتفاعی بوده یعنی برای کسب پول و سود کار انجام نمی‌دهند.

3/ در‌ این گونه نهاد‌‌‌‌ها رتبه بندی معمول بین اعضا وجود ندارد. در واقع رابطه افراد با هم به شکل افقی است و از نظر حقوقی همه با هم برابر هستند. یکی بر دیگری برتری ندارد.

4/ هیچ وابستگی به دولت یا سیاست ندارند.

5/ اهداف و فعالیت‌‌‌‌های‌ این سازمان‌‌‌‌ها با همفکری و مشورت تمام اعضا مشخص می‌گردد.

اهمیت سازمان‌‌‌‌های مردم نهاد

قطعا در هر جامعه‌ای‌ این نهاد‌‌‌‌ها نقش کلیدی و مهمی‌ دارند. زیرا در یک جامعه مدنی پویا مردم در اداره کشور باید همکاری کنند و دولت به تنهایی نمی‌تواند عهده دار تمام امور مدنی باشد. از همین رو‌ این نهاد‌‌‌‌ها با فعالیت‌‌‌‌های خیرخواهانه خود نه تنها به مردم برای بهبود زندگی خود کمک ‌‌‌‌می‌کنند بلکه به یاری دولت نیز ‌‌‌‌می‌پردازند.‌ فعالیت این سازمان‌‌‌‌ها قطعا در کنار دولت در بخش‌‌‌‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی باعث رشد جامعه ‌‌‌‌می‌شوند.

نحوه ثبت سازمان مردم نهاد یا سمن NGO 

تمام اشخاص بالای 18 سال که تابعیت ‌ایرانی دارند در صورت نداشتن محکومیت کیفری موثر ‌‌‌‌می‌توانند سازمان مردم نهاد تاسیس نمایند. حداقل اعضا باید پنج نفر باشند که از میان آن‌ها دو نفر حتما باید در زمینه‌ای که مدنظر نهاد است مانند محیط زیست تخصص کامل داشته باشند.

برای تاسیس سازمان مردم نهاد باید با مدارک هویتی و سایر مدارک مورد نیاز به دفتر امور اجتماعی استانداری محل اقامت خود مراجعه نمایید. شما ‌‌‌‌می‌توانید در تمامی مراحل تاسیس سازمان خود از خدمات حقوقی وکلای وکیل دات کام بهره ببرید.

انواع سازمان‌‌‌‌های مردم نهاد ‌ایران

در سرتاسر دنیا نهاد‌‌‌‌های مرد‌‌‌‌می‌ بسیاری وجود دارد. در ‌ایران نیز‌ این سازمان‌‌‌‌ها از مردم تشکیل شده و فعالیت ‌‌‌‌می‌کنند. فعالیت عمده ‌‌‌‌ان جی او‌‌‌‌های ‌ایران در زمینه فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، حقوق خانواده، مذهبی، محیط زیست و… ‌‌‌‌می‌باشد. در زیر به چند مورد اشاره ‌‌‌‌می‌گردد:

  • گروه‌‌‌‌های سبز و جمعیت ترویج دوستی با طبیعت که در زمینه محیط زیست و حیوانات فعالیت ‌‌‌‌می‌کنند.
  • هلال احمر.
  • جوامع صنفی مانند جامعه مهندسان مشاور.
  • بنیاد 15 خرداد.
  • و…

چگونگی عضویت در سازمان‌‌‌‌های مردم نهاد

ممکن است برای بسیاری از افراد‌ این سوال پیش بیاید که چگونه ‌‌‌‌می‌توان عضوی از یک ‌‌‌‌ان جی او شد. برای‌ این منظور شما باید در ابتدا سازمان مورد نظر خود را انتخاب کنید و بعد هم فرم عضویت در آن را تکمیل نموده و برای سازمان ارسال نمایید. قطعا‌ این سازمان‌‌‌‌ها اعضای جدید را ‌‌‌‌می‌پذیرند. حتی در برخی از مواقع خود آن‌ها طی اطلاعیه‌ای درخواست کمک و جذب داوطلب ‌‌‌‌می‌نمایند. اکثر‌ این سازمان‌‌‌‌ها در شبکه‌‌‌‌های اجتماعی مانند‌ اینستاگرام دارای صفحه رسمی هستند.

شما ‌‌‌‌می‌توانید با یک جستجو ساده نهاد مرد‌‌‌‌می ‌مورد نظر خود را پیدا کرده و کمک‌‌‌‌های مالی و غیر مالی خود را انجام دهید. البته نباید‌ این نکته را فراموش کرد که برخی از افراد سودجو به نام نهاد مرد‌‌‌‌می‌ به اخذ پول و کلاهبرداری ‌‌‌‌می‌پردازند. پس در ابتدا قبل از هر اقدا‌‌‌‌می‌ درباره سازمان مورد نظر خود اطلاعات کسب کنید تا از قانونی بودن فعالیت آن‌ها مطلع گردید.

سوالات متداول

سازمان مردم نهاد چیست ؟

سازمان‌‌‌‌هایی متشکل از مردم برای انجام فعالیت‌‌‌‌های خیرخواهانه و داوطلبانه که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

چگونه در ‌ایران عضو سازمان مردم نهاد شویم ؟

با پر کردن فرم عضویت در سایت سازمان مورد نظر خود که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

چگونه ‌‌‌‌می‌توان یک سازمان مردم نهاد یا ‌‌‌‌ان جی او تشکیل داد ؟

از طریق مراجعه به دفتر امور اجتماعی استاندار که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد سازمان‌‌‌‌های مردم نهاد‌‌‌‌ می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی وکیل دات کام بهره ببرید. همچنین با عضو شدن در کانال تلگرا‌‌‌‌می‌ وکیل دات کام از آخرین اخبار حقوقی مطلع شوید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سمن، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سمن پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 





:: برچسب‌ها: سمن یا سازمان مردم نهاد NGO ,
:: بازدید از این مطلب : 279
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 شهريور 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: